در پنجمین کارگروه کاهش آلودگی هوا که امروز در استانداری مرکزی به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شد ، با تاکید بر اظهارات رییس جمهور در جمع مردم در رابطه با اعتبارات و اقدامات دولتی برای کاهش آلودگی هوا این جلسه با 7 مصوبه ذیل دستورات رییس جمهور به پایان رسید .

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی  در این نشست که 160دقیقه به طول انجامید معاون عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به اظهارات رییس جمهور در جمع مردم اراک و تاکید بر اجرایی شدن فرمان رئیس جمهور  در رابطه با اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی هوای اراک باید صورت گیرد گفت : مصوبات سفر هیئت دولت به استان مرکزی بر اساس اظهارات و قول هایی که ریاست جمهور در جمع مردم ایراد کردند برای اجرا ابلاغ شده که ذیل دستورات رییس دولت قطع سوخت مازوت نیروگاه شازند ، برطرف کردن مشکلات تالاب میقان ، 700هکتار درختکاری در شهر اراک ، انتقال آندسازی ایرالکو ظرف مدت 24 ماه و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مهم ترین مصوبات لازم‌الاجرای این سفر است .
عزیز فیلی در رابطه با قول روحانی در رابطه با قطع کامل سوخت مازوت از روز سفر  سوم آبانماه 95 تصریح کرد : از این تاریخ برای نیروگاه حق استفاده از مازوت حتی در شرایط سخت وجود ندارد و هیچ بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نیست زیرا سلامت مردم مهم‌تر از تامین برق است .
فیلی تصریح کرد : این دستور ریاست جمهور و قول ایشان در بین مردم است که باید وزارت نفت با تامین گاز عملیاتی کند و نیروگاه نیز نسبت به پلمب شیر مازوت اقدام نماید و در غیر این صورت و مصرف مازوت مانع از تولید نیروگاه با حکم قضایی خواهیم شد .
وی یکی دیگر از ره‌آوردهای سفر هیئت دولت را تصویب مصوباتی برای برطرف کردن مشکل تالاب میقان عنوان کرد و افزود : در نشست قبل از سفر در تهران خطرات زیست محیطی ومشکلاتی که خشک شدن تالاب برای شهر اراک دارد مطرح شد و نخستین مصوباتی که در سفر هیئت دولت با تخصیص اعتبار به تصویب رسید در ارتباط با همین تالاب بود .
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد : در این جلسه کلیه مصوبات سفر و قول رییس جمهور به مردم به عنوان مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا تصویب می شود که پیگیری برای جذب 50 میلیون دلار ارزی و 120 میلیارد تومان ریالی برای انتقال آندسازی و 530 میلیارد ریال به منظور کنارگذر اراک همچنین 100میلیارد ریال برای عملیات تثبیت محدوده تالاب میقان اولین گام برای اجرایی کردن مصوبات سفر پیرامون کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک می باشد .
فیلی خروج آندسازی شرکت ایرالکو را ظرف زمانبندی 24 ماهه از دیگر مصوبات سفر برشمرد و گفت : جمع‌آوری خطوط چهار و پنج شرکت ایرالکو از اهداف کارگروه کاهش آلودگی هوا است و لازم است که محیط زیست و دفتر فنی استانداری هر دو هفته یک‌بار از روند جمع‌آوری این خطوط بازدید داشته باشند وچنانچه تا پایان سال شرکت ایرالکو خطوط چهار و پنج خود را به‌طور کامل جمع نکند نسبت به پلمب آن اقدام می‌کنیم.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد : بند به بند مصوبات سفر در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک را پیگیری می‌کنیم زیرا مسئله سلامت مردم در میان است . دستور ریاست جمهور است که باید همه برای ایجاد هوایی سالم تلاش کنیم و هیچ بهانه‌ای در زمینه اجرای مصوبات پذیرفته نیست.
به گزارش خبرآنلاین این نشست با 7مصوبه بدین شرح به پایان رسید :
پیرو دستور ریاست جمهوری مبنی بر قطع سوخت مازوت در نیروگاه شازند این واحد تولیدی اجازه سوخت مازوت ندارد و ملزم به پلمب شیر مازوت است . همچنین وزارن نفت باید نسبت به تامین گاز نیروگاه حسب دستور اقدام نماید .
اداره کل محیط زیست استان در اجرای مصوبات سفر و برخورد با صنایع آلاینده ای که به تالاب میقان آسیب می رسانند اقدام نماید .
احداث هرگونه سد و بند خاکی در حوزه تالاب میقان بدون اجازه محیط زیست ممنوع است .
شرکت ایرالکو موظف است تا پایان آذر ماه نیم خط دیگ های قدیم را از مدار خارج کرده و تا پایان سال از خطوط قدیم در خط باقی نماند و نسبت به خروج آند سازی از زمان دریافت تسهیلات ظرف مدت 24ماه اقدام نماید .
دانشگاه علوم پزشکی اراک ملزم شد برای تشخیص صحت سلامت کارگران و کارکنان شرکت ایرالکو در رابطه با تاثیر آلودگی بر سلامتیشان آزمایش های لازم را به عمل آورد .
طرح جامع کلان شهر اراک پس از اخذ نظرات محیط زیست به شورای ترافیک کشور جهت بازنگری و تصویب ارسال شود و جهت تهیه طرح از ماده 23 قانون جرائم رانندگی تامین اعتبار گردد .
دانشگاه علوم پزشکی اراک ملزم شد در کارگروه بعد پروپوزال خود را در رابطه با تاثیر آلاینده ها بر انواع بیماری ها ارائه نماید .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =