۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۸
سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان

دکتر راحله مهرآئین متخصص رادیولوژی این مرکز گفت : مهمترین راه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان تشخیص زود هنگام آن می باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از بابل ، دکتر راحله مهرآئین متخصص رادیولوژی این مرکز گفت : مهمترين راه كاهش مرگ و مير ناشي از سرطان پستان تشخيص زود هنگام آن مي باشد.
دکتر مهرآئین گفت: با توجه به شیوع بالای سرطان پستان، اهمیت روش های غربالگري در تشخیص مراحل اولیه و درمان سریع تر و در نتیجه بقا و کیفیت عمر بهتر قابل توجه است.
وی بیان کرد : در سراسر جهان، سرطان پستان شایعترین سرطان تشخیص داده شده در زنان و اولین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان می باشد.
ایشان هدف اصلي غربالگري را يافتن يك توده سرطاني قبل از اينكه توان گسترش داشته باشد، عنوان کرد و گفت : در عمدة مبتلايان به سرطان پستان، با افزايش اندازه تومور خطر درگيري غدد لنفاوي و همچنين خطر دست اندازی دوردست افزايش مي يابد .
رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل اظهار داشت: تومورهايي كه در بدو تشخيص كوچكترند، شانس بقاي بيشتري براي بيماران ايجاد مي كنند.
وی با ذکر این نکته که بهترین سلاح علیه سرطان پستان تشخیص در مراحل اولیه است ، گفت: در خانم های بالای 30 سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.
وی بیان داشت : سونوگرافی و ماموگرافی تا حدود زیادی در غربالگری سرطان پستان و درجه بندی خوش خیم و بدخیم ضایعات کشف شده کمک کننده است.
این متخصص ادامه داد: در حال حاضر ماموگرافی روش غربالگري ارجح در زنان بالای چهل سال می باشد که توصيه به انجام سالانه آن شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل شایعترین علامت سرطان پستان را وجود یک توده یا ضخیم شدگی پستان عنوان کرد و گفت : خانم ها در صورت مشاهده چین‌خودرگی،‌ تورم، تورفتگی، قرمزی یا دردناکی پوست پستان، تغییر شکل و یا پوسته شدن نوک پستان ، درد پستان ، خارج شدن هر نوع مایع از نوک پستان حتما به پزشک معالج مراجعه کنند.
این متخصص این نکته را یادآور شد : در صورت وجود توده قابل لمس و یا تودۀ غیرقابل لمس در ماموگرافی غربالگری ، چالش اصلی تعیین خوش خیم و یا بدخیم بودن آن است كه چندین روش به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد و شامل ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری بافتی و MRI پستان می باشد و خوشبختانه در حال حاضر تمامي اين روشهاي تشخيصي در بخش راديولوژي اين بيمارستان قابل انجام است.
وی ضمن تبریک هفدهم آبان ماه سالروز کشف اشعه ایکس و روز جهانی رادیولوژی به پزشکان و همکاران ،بیان داشت : مراجعه به بخش رادیولوژی این مرکز را از زمان تاسیس تاکنون سیصد هزار مورد عنوان کرد که از این تعداد 1700 مورد ماموگرافی بوده است.
دکتر مهرآئین گفت: به مناسبت روز جهاني راديولوژي و شعار امسال طرح غربالگري پستان در اين روز ماموگرافي غربالگري در بخش راديولوژي اين بيمارستان به صورت رايگان انجام گردید.
رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت : این بخش از دستگاه های پیشرفته و به روز بهره می گیرد که شامل ام ار آی 1.5 تسلا ، 3 عدد دستگاه سونوگرافی داپلر ، مامو گرافی دیجیتال و 2 دستگاه رادیولوژی دیجیتال و سی تی 16 اسلایس می باشد.
وی در پایان گفت: از نگاه ویژه دکتر صادقی رئیس بیمارستان و دیگر مسئولین به بخش پراهمیت رادیولوژی و همچنین از پزشکان و پرسنل و خانم مهدوی مسئول واحد رادیولوژی این مرکز قدردانی و تشکر کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =