انتخاب ترامپ می‌تواند منجر به ایجاد یک بحران سیاره‌ای شود

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا منجر به نگرانی‌های زیادی شد، اما یکی از این نگرانی‌ها مربوط به تغییر اقلیم است که ترامپ به آن اعتقاد ندارد. به گفته بسیاری این موضوع می‌تواند کره زمین را وارد یک بحران کند.

نیو صدر: متخصصان تغییر اقلیم روز گذشته در مراکش با استرس زیادی در حال دیدن انتخابات ایالت متحده آمریکا آمریکا بودند، اما حال با شنیدن این خبر که دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده ایالت متحده آمریکا است، وارد بحران جدیدی می‌شوند.

بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس تغییر اقلیم مراکش دیشب بیدار ماندند تا بفهمند آیا تاجری که قبلا  گفته بود "گرمایش جهانی، مفهومی است که توسط چینی‌ها و برای خودشان ساخته شده است تا آمریکا در تولید، رقیب آنها نباشد" قدرتمندترین مرد جهان می شود یا نه.

علت جمع شدن متخصصان محیط زیستی در مراکش هم پیدا کردن راه حل هایی برای اجرایی شدن توافقی است که 197 کشور دنیا برای توقف گرمایش زمین در پاریس آن را امضا کردند. باراک اوباما هم یکی از مهمترین افرادی بود که سال گذشته این توافق را امضا کرد.

اما ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا پیش از این گفته نمی‌خواهد این توافق را که مانع افزایش دو درجه دمای کره زمین می شود، اجرایی کند، او می گوید آمریکا نباید منابع مالی خود را برای توقف گرم شدن جهان تلف کند: «ما قرار است تواقع اقلیمی پاریس را لغو کنیم و اجازه نمی دهیم پول هایی از مالیات آمریکا به بخش گرمایش زمین سازمان ملل وارد شود.»

ترامپ همچنین تهدید کرده بود که آژانس محیط زیست آمریکا را منحل می کند، این آژانس نقش زیادی در برنامه "انرژی پاک" دولت اوباما در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشت.

ترامپ و اعتقاداتش درباره تغییر اقلیم

به نظر می رسد علت این رفتارها اعتقاد نداشتن رئیس جمهور جدید آمریکا به تغییر اقلیم است، اولین اظهارنظر رسمی ترامپ در رابطه با تغییر اقلیم توئیتی بود که او در سال 2012 منتشر کرد و در آن تغییر اقلیم را یک توهم دانست.

البته در یکی از مناظره های انتخاباتی امسال، او این حرف خود را رد کرد و آن را یک شوخی دانست، این البته تنها موردی بود که کلینتون و ترامپ در مناظره خود از تغییر اقلیم صحبت کردند. این قسمت از مناظره آنها چنین بود:

کلینتون: دونالد فکر می کند که تغییر اقلیم یک توهم است که چینی ها آن را درست کرده اند، من فکر می کنم که تغییر اقلیم یک حادثه واقعی است.

ترامپ: من هیچوقت، من هیچوقت این را نگفتم.

کلینتون: من فکر می کنم که علم واقعی است.

ترامپ: من این را نگفتم.

کلینتون: و همچنین فکر می کنم که باید با این مشکل مقابله کنیم، چه در داخل و چه در خارج از کشور. از جمله؛ ما می توانیم پنل های خورشیدی خود را نیم میلیارد عدد دیگر گسترش دهیم. ما می توانیم به اندازه کافی انرژی پاک داشته باشیم تا برق لازم به هر خانه ای برسد. همچنین ما می توانیم یک شبکه جدید مدرن برق بسازیم. این ها پر از شغل های جدید هستند؛ این ها پر از فعالیت های اقتصادی جدید است.

مجری برنامه: آقای ترامپ؟

ترامپ: او از پنل های خورشیدی صحبت می کند؛ آمریکا روی شرکت های انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کرد و یک فاجعه اتفاق افتاد و پول بسیار زیادی را از دست دادیم. ببینید من به هر نوع انرژی باور دارم، ولی ما داریم کاری می کنیم که افراد زیادی شغل خود را از دست بدهند. کشور ما داشته‌های زیادی را با انرژی‌های جدید از دست می دهد؛ تو (خطاب به کلینتون) نمی توانی با 20 تریلیون دلار هر کاری را که می خواهی را انجام بدهی.

اما این ها تنها اظهار نظرهای دونالد ترامپ در رابطه با تغییر اقلیم در توییتر نبود. از سال 2012 تاکنون او بارها درباره مسئله تغییر اقلیم توییت های مختلفی گذاشته است.

توییت ترامپ

تاریخ

مفهوم گرمایش جهانی توسط و برای چینی ها ساخته شده تا در رقابت در تولیدات آمریکا را شکست دهند.

6 نوامبر 2012

الان اواخر جولای است و هوا هنوز در نیویورک گرم است تغییر اقلیم کدام گوری است ؟؟؟

29 جولای 2014

ابولا و داعش در حال پخش شدن در دنیا هستند و دولت اوباما الان کاغذی امضا کرده که تغییر اقلیم ( گرمایش جهانی ) را متوقف کند.

14 اکتبر 2014

افراد زیادی مثل جاناتان گروبر ( یک پروفسور اقتصاد در دانشگاه «ام آی تی») هستند که وسایلی در رابطه با گرمایش جهانی می فروشند، آنها واقعا فکر می کنند که جامعه آمریکا احمق است.

19 نوامبر 2014

آسیاب های بادی بدترین برای ایالت متحده آمریکا هستند و داستان های رسانه ها در رابطه با تغییر اقلیم تهدید های بدتری هم هستند.

9 سپتامبر 2014

هفته گذشته خالد پیتز، مدیر سیاسی ملی گروه های زیست محیطی آمریکا در رابطه با عقاید دونالد ترامپ درباره تغییر اقلیم در بیانیه ای نوشت: «رهبران جهان تغییر می کنند، اما رد کردن کلی علم توسط دونالد ترامپ تغییری نکرده است، یخ های قطبی معامله نمی‌کنند و همچنین ارتفاعات دریاها. اگر ترامپ انتخاب شود، شکست او در اذعان تغییر اقلیم می تواند منجر به یک بحران سیاره ای شود.»

ترامپ نمی‌تواند قوانین فیزیک را تغییر دهد

با وجود این حرف های ترامپ، اکثر دانشمندان تغییر اقلیم را قبول دارند و حتی برخی از پیامدهای آن را هم پیش‌بینی می‌کنند؛ گروهی از دانشمندان در سازمان ملل می گوید به احتمال 95 درصد علت اینکه دمای کره زمین از سال 1950 افزایش پیدا کرده انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسان ها است.

همچنین دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که امسال گرمترین سال کره زمین در تاریخ از زمان اندازه گیری دمای آن باشد، لورانس توبیانا سفیر اقلیم فرانسه هم در رابطه با اعتقادات دونالد ترامپ درباره تغییر اقلیم به رویترز گفت: او نمی‌تواند درباره قوانین فیزیک کاری انجام بدهد.

آیا ترامپ می تواند توافق پاریس لغو کند؟

آمریکا بعد از چین، دومین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه در جهان است و 17 درصد گازهای گلخانه را در جهان تولید می کند و همانظور که پاتریشیا اسپینوزا مقام ارشد تعییر اقلیم سازمان ملل یک ماه پیش گفته بود بدون شک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیامدهای جدی بر تغییر اقلیم دارد. اما آیا واقعا ترامپ می تواند توافق پاریس را اجرا نکند؟

رابرت فالکنر استاد روابط بین الملل دانشگاه اقتصاد لندن، در پاسخ به این سوال به ایندیپندنت گفت که «آقای ترامپ به راحتی می تواند کاری کند ایالت متحده آمربکا به سادگی از توافق پاریس عقب‌نشینی کند.»

دونالد ترامپ به سه شکل مختلف می تواند توافق پاریس را اجرایی نکند؛ بر اساس قوانین توافق پاریس، سه سال دیگر دونالد ترامپ می تواند درخواست اجرا نشدن توافق پاریس را بدهد و یک سال بعد از آن این درخواست اجرایی شود. روش دوم هم این است که ایالت متحده از کنوانسیون بین الملل آب و هوا که زیر بنای توافق پاریس است کناره گیری کند و پس از آن بعد از یک سال به طور خود به خود از توافق پاریس هم کناره گیری کرده است.

اما روش سوم که احتمال انجام آن توسط دونالد ترامپ بیشتر هم است این است که او به راحتی تعهدات آمریکا در توافق پاریس مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه را اجرایی نکند و این شاید باعث شود جهان نتواند گرم شدن کره زمین را متوقف کند.

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    23 22
    اختیار آمریکا افتاده دست یک دلال خانم باز در خاور میانه چه شود ؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
      5 16
      ای کاش هیلاری رییس جمهور میشد این آمریکا رو نابود می کنه
    • م A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
      2 12
      اگه نابود کنه که به نفع همه است
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
      1 0
      تو خوبی .حسود .اگه طرف دلال بود چرا کارگر ها بهش رای دادند .این چیزیه که خبر نگار ها براش ساختند .طرف موفق است .