۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

انتخابات آمریکا پس از ماه‌ها جنجال و فرازو فرود، در روزی سرشار از هیجان و نگرانی به پایانی نگران کننده رسید و اکنون پرسش «چه خواهد شد؟» مهمترین پرسشی‌ست که در سطح جهان مطرح می‌شود.

 در حوزه نفت نیز این پرسش با قدرت مطرح است، چه اینکه طی روز انتخابات و روز پس از آن، با تغییر خبرهای شمارش آراء، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شروع به سقوط کرد و تا مرزهای 43 دلار نیز پایین آمد.

 -  روسیه و ترامپ: براساس برآوردهایی که از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی می‌شود، او روابط دوستانه‌‌ای با روسیه برقرار خواهد کرد و برای تحکیم دوستی‌اش، از کنگره می‌خواهد که تحریم‌های وضع شده علیه کرملین را لغو کند. لغو این تحریم‌ها به معنی آزادی سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در صنعت نفت و گاز روسیه است. سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌های نفتی روسیه نیز به نوبه خود منجر به افزایش تولید بزرگترین تولید کننده نفت جهان خواهد شد و در مجموع رویه افت قیمت نفت را تقویت می‌کند.

-  اوپک و ترامپ: سازمان کشورهای صادر کننده نفت به عنوان یک کارتل با قدرت اثرگذاری بر قیمت نفت در جهان مطرح است اما ماه‌هاست که برای توقف روند تولید نفت در میان اعضای خود و شکل دادن یک همکاری فرا سازمانی برای این کار، دچار مشکلات و تردیدهای زیادی‌ست و انتخاب دونالد ترامپ به سمت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌تواند بر این تردیدها و سردرگمی دامن بزند.مواضع بدبینانه و خصمانه ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی علیه اعراب و مسلمانان نیز بر این چالش دامن می‌زند و در مجموع بعید به‌نظر می‌رسد اوپک یا اعضای آن هیچ پنجره‌ای به سوی کاخ سفید داشته باشند.

 -  ایران و ترامپ: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات سخت و نفس‌گیری را درباره برنامه هسته‌ای خود با کشورهای 5+1 به سرکردگی امریکا به انجام رساند که اکنون زمان اجرای آن رسیده است اما ترامپ و هم‌حزبی‌هایش مخالفان سرسخت این تتوافق که «برجام» نامیده می‌شود هستند.
این احتمال که ترامپ لغو محدودیت‌هایی را که به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، انجام شده بود، تمدید نکرده و محدودیت‌های سخت‌گیرانه اقتصادی علیه تهران را به وضعیت سابق بازگرداند زیاد است. در صورتی که چنین سیاستی در کاخ سفید دنبال شود، ایران نیز برای تولید، فروش و دریافت پول نفت دچار مشکل خواهد شد و بزرگترین مسئله نیز در جذب و عملیاتی کردن سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت نفت این کشور روی‌ خواهد داد. 

آخرین پرسشی که در حوزه نفت بدون پاسخ می‌ماند، این است که آیا پس از سکان‌داری ترامپ در کاخ‌سفید، خرید و مصرف نفت خام از سوی واشنگتن تغییری خواهد کرد؟ و در صورت مثبت بودن این پاسخف آیا این تغییر افزایشی‌ست یا کاهشی؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها باید حداقل یکماه دیگر در انتظار سکونت میلیاردر غیرقابل پیش‌بینی، در اتاق بیضی کاخ سفید باشیم.

 منبع: CNBC

مترجم: محمدرضا (بهزاد) احمدی‌نیا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =