ایسنا نوشت: کاریکاتوریست مجله گل آقا گفت: یک کاریکاتوریست باید از معلومات قوی برخوردار باشد و بداند زیر پوست سیاست چه خبر است و شرایط جامعه خود را بشناسد.

 موزه هنرهای معاصر با همکاری خانه کاریکاتور اصفهان نشست تخصصی تصویر سازی و کاریکاتور را با حضور احمد عربانی کاریکاتوریست مجله گل آقا روز جمعه 21 آبان ماه برگزار کرد.

عربانی با اشاره به مجله توفیق اظهار کرد: مجله توفیق در سال 1300 توسط حسین توفیق تأسیس شد و 30 سال ابتدای کار خود را به مجموع شعرای آن زمان اختصاص داد و نود درصد شعرهایشان را در آن چاپ می کردند و تا کودتای 28 مرداد این روند ادامه داشت بعد از آن حسن توفیق و برادرانش این مجله را تا سال 50 به صورت تصویری هدایت کردند و من از سال 46 با این مجله همکاریخود را آغاز کردم.

وی با اشاره به اینکه کاریکاتور می‌تواند درونیات یک فرد را بیان کند، گفت: نقاشی و کاریکاتور از یکدیگر جدا نیستند و مبنا آن‌ها یکی است و از هم جدا نخواهند بود، اما باید استعداد کاریکاتور درون آدم باشد. جوانان امروز ما از نظر تفکر و سوژه اهمال کردند. ما در گذشته کلاس‌هایی با عنوان کلاس سوژه داشتیم قدرت تخیل ما ورز داده می‌شد اما جوانان از این قضیه که سوژه و اجرا در کنار هم حرکت می‌کنند، غافل شده‌اند.

کاریکاتوریست مجله گل آقا با بیان اینکه کشیدن تصویرهای افراد سیاسی تا به حال تأثیر منفی برای او نداشته است، گفت: من این شانس را داشتم که از استادان خوبی نظیر حسن توفیق و کیومرث صابری فومنی برخوردار بودم. آقای صابری با اینکه یک کاریکاتوریست نبودند، اما راه و روش‌های خوبی را به ما گوشزد می‌کردند و بعد از گل آقا، جوانان زیر نظر استاد خاصی قرار نگرفته‌اند و با اینکه در حال حاضر در هر زمینه ای اثر مکتوب وجود دارد، اما نمی‌توان خیلی از نکات را در کتاب‌ها گنجاند.

عربانی افزود: جوانان ما به دلیل نداشتن استاد، گاف‌های فراوانی داده‌اند و به یاد دارید که نشریه‌های متعددی به خاطر بی تجربگی از میان رفتند. با زبان طنز می‌توان برترین حرف‌ها را زد، ولی همیشه باید راه دررو هم برای خود قرار دهید.

کاریکاتوریست مجله گل آقا با اشاره به اینکه معضل اصلی کاهش کیفیت کاریکاتور و انیمیشن کامپیوتر است، گفت: یک هنرمند از تکنولوژی به عنوان یک شاگرد استفاده می‌کند، نه اینکه تکنولوژی به او دستور کار بدهد. این دیگر هنر نیست قبل از دوران کامپیوتر کسی که هنرمند واقعی نبود، جرات نمی‌کرد به کانون و نشریات نزدیک شود.

عربانی ادامه داد: یک کاریکاتوریست باید از معلومات قوی برخوردار باشد، باید بداند زیر پوست سیاست چه خبر است و شرایط جامعه خود را بشناسد. ما باید عفت و ارزش قلم را داشته باشیم. نشریات در حال حاضر دست جوانان است این موضوع اصلاً بد نیست اما متاسفانه آن‌ها نمی‌خواهند از تجربیات با تجربه‌ها بهره ببرند و می‌توان گفت مجلات ما در حال حاضر ضعیف‌تر از گذشته است و بعد از گل آقا مجله ای نیامد که طنز را سیراب کند.

وی افزود: کاریکاتوریست‌های امروز سواد و بینش اجتماعی وسیع را کمتر دارند و کارهای آن‌ها به تصویر سازی نزدیکتر است تا یک سوژه، برای اینکه فکر مخاطب را درگیر کند ما باید صاحب اثر باشیم باید ایجاد تفکر کنیم و بر اندوخته‌های مخاطب بیافزاییم.

وی با اشاره به اینکه کاریکاتوریست در حال حاضر نمی‌تواند یک شغل باشد، گفت: مجله گل آقا زمانی منتشر شد که فضا خاکستری بود و توانست میان مردم جای خود را پیدا کند و خدمتی که مجله گل آقا کرد این بود که وزرا را به مردم شناساند، اما رفته رفته فضا تغییر کرد و یک موج وارد شد که یا باید گل آقا محکم تر انتقاد می‌کرد و یا باید بسته می‌شد که دومین راه را انتخاب کرد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =