برترین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عرصه کتاب معرفی شدند

اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با گرامیداشت یاد رضا رستمی و معرفی فعالان عرصه رسانه در حوزه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، عصر سه‌شنبه 25 آبان با گرامیداشت یاد محمدرضا رستمی، روزنامه‌نگار و نویسنده و با حضور چهره‌هایی هم‌چون سیدعباس صالحی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات، سیدفرید قاسمی نویسنده و پژوهشگر، مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌و‌چهارمین دوره هفته کتاب، الهه خسروی همسر زنده‌یاد محمدرضا رستمی و خبرنگاران حوزه کتاب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، غلامی‌جلیسه طی سخنان کوتاهی زردنویسی را یکی از مهمترین مصائب گریبان‌گیر فعالان حوزه رسانه و کتاب دانست و گفت: «حاشیه‌نویسی، زردنویسی و نگاه پوپولیستی در حوزه مطبوعاتی کتاب بسیار دیده می‌شود و بخش قابل توجهی از خبرنگاران این حوزه به جای پرداختن به مشکلات زیرساختی و بحث‌های حیاتی به مباحث حاشیه‌ای می‌پردازند.»

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: «ما شاید کمتر از 100 خبرنگار فعال و بیست و چهار ساعته در عرصه کتاب داشته باشیم اما اگر همین تعداد خبرنگار به مسائل عمیق‌تری بپردازند اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.»

در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نویسنده و پژوهشگر با حضور روی صحنه از نگاه به گفته او انحصارگرانه برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: «زمانی که زنده‌یاد توران میرهادی از دنیا می‌رود تعدادی از رسانه‌ها چنان او را نادیده می‌گیرند که گویی وجود نداشته است و زمانی که زنده‌یاد حمید سبزواری فوت می‌کند عده دیگری همین کار را با او می‌کنند. فراموش نکنیم اگر قرار باشد تنها یک جریان حضور داشته باشند، نظم منطقی خلقت بر هم می‌خورد.»

زائری ادامه داد: «پوشش خبری انحصارگرایانه از زاویه‌ای تنگ موجب می‌شود واقعیت‌های موجود در صنعت نشر را آن گونه که هست نبینیم. آرزوی من به عنوان یک علاقه‌مند به حوزه کتاب این است که فعالان عرصه رسانه هر که هستند و هر کجا که کار می‌کنند صرفا از یک دریچه تنگ به وضعیت نشر نگاه نکنند.»

پس از صحبت‌های زائری با پخش تصاویری از زنده‌یاد محمدرضا رستمی، یاد و خاطره او گرامی داشته شد و سپس سید فرید قاسمی نویسنده و پژوهشگر و از اعضای هئیت داوران پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه نیز صحبت‌های خود را با یادی از رستمی آغاز نمود و به شوخی گفت: «قرار نبود من در این جلسه سخنرانی کنم و اکنون به جای یونس شکرخواه روی صحنه آمده‌ام. طی تماسی که با شکرخواه داشتم، مطلع شدم برای جلسه‌ای به روزنامه همشهری رفته است و من هم گفتم یک عمر است جورت را می‌کشم این بار هم رویش.»

قاسمی در ادامه با قرار دادن واژه مساوات و برابری در مقابل عدالت افزود: «پرسش این است که عرصه کتاب، عرصه مساوات و برابری است یا عدالت؟ پاسخ روشن من به این پرسش این است که ما در حوزه کتاب نباید نگاهی مساوات محور داشته باشیم و باید جانب عدالت را بگیریم. ما اگر بخواهیم در برابر چهار دسته کتاب آفرینان، کتاب سازان، کتاب بافان و کتاب دزدان به یک شیوه عمل کنیم از عدالت دور شده‌ایم.»

او تصریح کرد: «برخورد برابر با کتاب‌ها، جفا به کتاب خوب است و ترویج کتاب بد. کتابی که نویسنده برای آفریدنش عمر خود را صرف کرده است با کتاب سازی، کتاب بافی و کتاب دزدی متفاوت است.»

این نویسنده و پژوهشگر که از او با عناوینی هم چون حافظه مطبوعات ایرانی و آبروی حرفه روزنامه‌نگاری یاد می‌شود، ادامه داد: «نگاه روزنامه‌نگارانه و کتاب‌شناسانه دو بال یک خبرنگار حوزه کتاب است. روزنامه‌نگار اول باید بخواند و بعد بنویسد. دانش‌افزایی مدام، دقت هم پای سرعت، صحت و امانت جزو الویت‌های کاری یک روزنامه نگار است.»

او با اشاره به اصطلاح روزنامه‌نگاری شهروندی گفت: «روزنامه‌نگاری شهروندی دروغی محض و برگردانی ناصواب از داده‌دهندگان شهرنشین است. روزنامه‌نگاری موبایلی اگر توسط روزنامه‌نگار انجام شود، درست است و در غیر این صورت باید آن را داده‌دهی موبایلی نامید.»

قاسمی در پایان تاکید کرد: «صحت، دقت و امانت را فدای سرعت نکنیم و بکوشیم تاثیرگذار باشیم نه تاثیرپذیر.»

در ادامه از مجید غلامی‌جلیسه، مصطفی علی‌پور، سیدمحمود دعایی و محمدرضا زائری دعوت شد تا برای اهدای جوایز رسانه‌های نوشتاری در حوزه کتاب روی صحنه حاضر شوند. جایزه نفرات برگزیده شامل لوح تندیس و بلیت رفت و برگشت به مشهد بود که از سوی شرکت قطارهای فدک اهدا شد. پیش از اعلام اسامی برگزیدگان، الهه خسروی روی صحنه رفت تا یادبودی را برای زنده نگه داشتن خاطره محمدرضا رستمی از سوی موسسه خانه کتاب دریافت کند.

 هئیت داوران در بخش خبر رسانه‌های نوشتاری، شرکت کننده‌ای را حائز کسب رتبه اول و دوم نشناخته و کمال صادقی از خبرگزاری مهر رتبه سوم را به دست آورد.         

در بخش گزارش سیدهادی حسینی‌نژاد از دو‌ماهنامه روزنه فرهنگی نفر اول، زهره کهن دل از روزنامه همشهری نفر دوم، فاطمه ستوده از کتاب هفته خبر نفر سوم و کمال صادقی از خبرگزاری مهر نفر چهارم شدند.

در بخش مقاله، یادداشت و سرمقاله رتبه اول به صورت مشترک به فاطمه ستوده از کتاب هفته خبر و سید علی کاشفی خوانساری از فصلنامه نقد کتاب کودک، رتبه دوم مشترکا به فرخنده حق‌کوش از فصلنامه نقد کتاب و ادبیات و فرشته نوبخت از مجله زنان امروز و رتبه سوم به منوچهر دین پرست از روزنامه اطلاعات تعلق گرفت.

در بخش گفت و گو مریم شهبازی از روزنامه ایران رتبه اول، سید هادی حسینی نژاد از خبرگزاری آنا رتبه دوم و رضا نامجو از روزنامه شهروند رتبه سوم را به دست آوردند و به دلیل تعدد آثار قابل توجه از نظر هیئت داوران، نوا ذاکری از خبرگزاری ایلنا، حمید نور شمسی از خبرگزاری مهر، علی نامجو از خبرگزاری کتاب ایران و صادق وفایی از خبرگزاری مهر مشترکا رتبه چهارم را به دست آوردند.

بخشی دیگر از این مراسم، به نقالی مرشد ابوالفضل ورمرزیار اختصاص داشت. سپس سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرار گرفتن روی صحنه گفت: «ما صحبت های بسیاری در حوزه کتاب داشته ایم، داریم و خواهیم داشت. وقت تنگ است و من به همین مقدار اکتفا می کنم.»

در ادامه فرید قاسمی، رامتین فرزاد مدیر روابط عمومی شرکت قطارهای فدک و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در کنار سید عباس صالحی قرار گرفتند تا جوایز بخش رسانه های دیداری و شنیداری را اهدا کنند.

در بخش گزارش تلویزیونی، طاهره رئیس جعفری از صدا و سیمای قم حائز رتبه اول و زهرا شفیعی از خبرگزاری صدا و سیما حائز رتبه دوم شدند. در این بخش برگزیده سوم معرفی نشد.

در بخش گزارش رادیویی روح اله رفیعی از رادیو اصفهان رتبه اول، عباس سنجری از رادیو ایران رتبه دوم و گیتی محمدی باز هم از رادیو ایران رتبه سوم را به دست آوردند.

در بخش گفت و گو هیئت داوران شرکت کننده ای را حائز دریافت رتبه اول، دوم و سوم ندانست و جایزه رتبه چهارم را به حسین معصومی از رادیو ایران اهدا کرد.

در بخش برنامه های ترکیبی تلویزیونی محمد رحیمی از شبکه چهار سیما رتبه اول و حیدر عباس زاده از صدا و سیمای کرمان رتبه دوم را به دست آوردند و در بخش برنامه های ترکیبی رادیویی نیز ریحانه یزدان پرست از رادیو ایران رتبه اول، مرتضی صداقت گو از رادیو فرهنگ رتبه دوم، اشرف السادات اشرف نژاد از رادیو نمایش رتبه سوم و زهرا عبداله زاده از رادیو جوان رتبه چهارم را کسب کردند.

در پایان مراسم نیز جایزه ویژه هیئت داوران به یاسر نوروزی از روزنامه شهروند تعلق گرفت.

57242  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =