ایرنا نوشت: وزیر کشور از مردم استان های ایلام و خوزستان بدلیل حجم ترددی که از این استان ها در ایام منتهی به اربعین انجام شد تشکر کرد و گفت: ایلام با توجه به شرایطی که دارد با کمک مردم توانستیم بیش از 50 درصد زائران را از مرز مهران عبور دهیم.

 عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: مردم استان ایلام به ویژه مهران و مردم خوزستان به ویژه شلمچه و چذابه در بحث مراسم اربعین سربلند بیرون آمدند و تلاش زیادی کردند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امسال مواجه بودیم و ما را تحت فشار قرار داد بحث حضور افراد فاقد روادید و غیرمجاز در مرز بود. علاقه و دلبستگی به اباعبدالله الحسین (ع) را به هیچ وجه نمی توانیم کنترل کنیم ولی توانستیم با کمک همه دستگاه های اجرایی این موضوع را کنترل کنیم چون معتقدیم امر زیارت بحث مستحبی است اما بحث رعایت قانون از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: فشار زیادی بود که مردم بدون روادید از مرز عبور کنند و طبیعی است که ما مانع می شدیم چون کشور مقابل اجازه ورود نمی دهد در این مساله بدون کوچکترین خسارت با وجود اینکه به نیروی انتظامی با سنگ و چوب حمله شد با خویشتنداری و مدیریت درست این کار ساماندهی شد و بطور کلی نسبتا خدمات رسانی خوب بوده است.
وزیر کشور همچنین یادآور شد: در برخی نشریات و سایت ها و کانال های خبری برخی مسایل که انصاف نبود، بیان می شد ما معتقدیم مردم ما از شعور سیاسی و فهم بالایی برخوردار هستند مردم خودشان 2 میلیون نفر زائر بودند و می دیدند هیچ وقت ادعا نکردیم کار خاص دولت یا یک دستگاه اجرایی است ما توفیق خدمتگزاری برای زائران را پیدا کردیم.
رحمانی فضلی افزود: کشاندن اختلافات سیاسی و جناحی و بهره برداری از این مساله گناه نابخشودنی است، عرصه تعاملات سیاسی خیلی وسیع است در حوزه اعتقادی و مناسک ورود نکنیم.
وی ادامه داد: با شناسایی نقاط ضعف و آسیب های مراسم اربعین امسال بعد از یک ماه کار برنامه ریزی برای سال آینده را شروع می کنیم حتما این مساله باید توسط مردم سازماندهی شود و تلاش می کنیم کاروان ها در استان ها شکل بگیرد.

** برای اربعین سال آینده مرزهای قصر شیرین و سومار بازگشایی می شوند
رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شب اربعین در مرز مهران ده ها هزار زائر بی سرپناه و بدون آب و غذا بودند، گفت: در مرز مهران هیچ مشکل آب و تغذیه نداشتیم. اگر مستند دارید ارایه دهید اینکه 100 هزار نفر از جاهای مختلف بصورت غیرمجاز در جایی بیایند معلوم است که تجمع می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به مشکلاتی که امسال در مرزها بوجود آمد این امکان وجود دارد که برای سال آینده مرزهای قصرشیرین و سومار بازگشایی شود، گفت: امسال پیشنهاد کردیم که سومار بازگشایی شود چون کنترل امنیت در منطقه سومار از نظر ما مهیا بود ولی دولت عراق قبول نکرد.
رحمانی فضلی ادامه داد: دلیل آنها هم این بود که امکانات و تجهیزات لازم و مناسب برای آنجا ندارند و در آن مسیر هم احتمال عملیات های خارج از پیش بینی وجود دارد بنابراین ما هم برای حفظ جان مردم این کار را نکردیم.
وزیر کشور گفت: در مرز خسروی هم بستگی به فضای امنیتی آن طرف مرز دارد ما بیشترین امکان و بهترین شرایط را در خسروی داریم اگر به همت مجاهدین عراقی امنیت آن طرف برقرار شود مشتاقانه مرزهای خسروی و سومار را در مدار رفتن قرار می دهیم.
وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که رییس جمهوری هم در جلسه هیات دولت به آن اشاره داشتند اتمام پل خرمشهر است که از آن طریق راه آهن عبور کند سال قبل هم دستور دارند ولی تامین منابع نشد.
به گفته وی، اگر این پل را ایجاد کنیم یقیقا از تهران و مشهد براحتی با قطار افراد را از مرز عبور می دهیم در این صورت چون مسیر بصره به کربلا مسیر خلوت تری است و بار از روی دوش ما از طریق مرز مهران و کوت برداشته می شود.
رحمانی فضلی درباره اینکه آیا این پل تا سال آینده ایجاد می شود، گفت: این مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و در حیطه وظیفه وزارت کشور نیست.

** تاکنون یک میلیون و 620 زائر به کشور بازگشته اند
وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره عملکرد ستاد اربعین حسینی در سال جاری اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و 620 زائر از عراق وارد کشور شده اند و یک مورد گره ترافیکی نداشته ایم.
رحمانی فضلی افزود: امسال توانستیم در مدت زمان تعریف شده بیش از دو میلیون و 100 هزار روادید صادر کنیم و این کار بزرگی است.
وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار اتوبوس حمل و نقل زائران اربعین حسینی را انجام می دهند، یادآور شد: زیرساخت هایی که برای حمل و نقل ایجاد شد و استقرار ستادها در نواحی موجب شد به راحتی حمل و نقل انجام شود.
وزیر کشور تاکید کرد: روزانه از یک میلیون 500 هزار نفر زائر پذیرایی شد که هیچ اعتبار دولتی مشخص با ردیف برای این موصوع نداشتیم و این با اعتبارات مردمی و کمک های مردمی صورت گرفته است.
رحمانی فضلی ادامه داد: اولین اولویت در مراسم اربعین حسینی تامین امنیت زائران بود با هماهنگی دولت عراق تاکنون یک مورد مشکل امنیتی نداشتیم.
وی تاکید کرد: تامین امنیت کار ساده ای نبود در مراسم اربعین در داخل کشور نیز باید امنیت برقرار می کردیم.
وزیر کشور همچنین گفت: میزان خدمات ارایه شده به زائران اربعین حسینی در سال جاری در مقایسه با سال قبل در بسیاری از موارد تا سه برابر خدمات را افزایش دادیم.
رحمانی فضلی ادامه داد: انتقال بیش از 2 میلیون نفر در یک بازه دو هفته ای کار ساده ای نیست که زائران از درب منزل تا کربلا می بریم و باز می گردانیم.
وزیر کشور گفت: مراحل سازماندهی، تردد، حمل و نقل ،اسکان، غذا، تغذیه، دارو، درمان، ارتباطات و امنیت زائران را باید پاسخگو باشیم ضمن اینکه هیچ سازماندهی کلانی در این زمینه وجود ندارد.
رحمانی فضلی افزود: سال گذشته در خصوص مراسم اربعین حسینی 90 مرور نقاط قوت 150 مورد نقاط ضعف 28 مورد فرصت و 31 مورد تهدید تهیه شد، در یک سال گذشته جلسات ستاد را مستمر داشتیم و تشکیل این ستاد با ابلاغ رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در مقایسه با سال قبل در بسیاری از موارد تا سه برابر خدمات را افزایش دادیم.
به گزارش ایرنا، در ایام منتهی به اربعین امسال بیش از 2 میلیون و 100 هزار زائر از مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چذابه به عتبات عالیات مشرف شدند و تاکنون بیش از یک میلیون و 700 هزار زائر به کشور برگشته اند که از این میزان بیش از 50 درصد از مرز مهران وارد کشور شده اند.
مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =