یک کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: تفاوت رویکرد ترامپ و اوباما به رویکرد دو شخص به مباحث سوریه و به نوع نگاهی که این دو به جایگاه روسها دارند بر می گردد.


محمد جواد حق شناس، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب ترامپ و سیاستی که ایشان در سوریه خواهند داشت گفت: مباحث سیاست خارجی در آمریکا موضوعی نیست که بخواهد تحت شرایط یک انتخابات و حضور چهره ای مثل ترامپ در کاخ سفید دچار چالش شدیدی شود.

 

او افزود: در حوزه سیاست خارجی آمریکا و بخصوص نگاه راهبردی آن به منطقه خاورمیانه و با توجه به جایگاه سوریه در ژئوپلیتیک منطقه ای و همسایگی آن با اسرائیل، لبنان، ترکیه و عراق و دریای مدیترانه مسائلی وجود دارد که موجودیت و جایگاه سوریه را برای آمریکا پر اهمیت جلوه می دهد.


حق شناس با اشاره به فضای ژئوپلیتیک سوریه بر این موضوع تاکید کرد که: رسیدن بحران سوریه به این مرحله به گونه ای است که تغییر در ریاست جمهوری امریکا نمی تواند به شکل بسیار محسوسی در نحوه نگرش آن به مسائل سوریه اثر گذار باشد. اما چند فاکتور وجود دارد که باید به آن توجه کنیم که به شکل طبیعی در دستور کار ترامپ قرار می گیرد.


او ادامه داد: یکی از این فاکتورها، رقابت هایی است که آمریکا با روسیه دارد و بخصوص بعد از فروپاشی شوروی، در دورانی که پوتین مسئولیت آن را بر عهده دارد مدنظر است. بعد از اتفاقاتی که بعد از بهار عربی شکل گرفت و عملا موجب این شد که روسیه موقعیت خودش را در مدیترانه با انقلابی که در لیبی شکل گرفت از دست بدهد، امروزه سوریه و به ویژه بندر استراتژیک طرطوس موقعیتی خاص را برای روس ها بازی می کند.

این کارشناس حوزه خاورمیانه با اشاره به اینکه روسیه به هیچ وجه نمی تواند از حضور خود در سوریه و مدیترانه چشم پوشی کند، گفت: طبیعی است که ایجاد موازنه بین امریکا با روسها که بتواند هم متضمن منافع روسیه در منطقه باشد و هم متضمن حفظ و بقای اسرائیل باشد به عنوان یکی از دغدغه های آینده آمریکا مطرح است.

او افزود: متحدان منطقه ای امریکا در حوزه مدیترانه و هم اتحادیه اروپا با توجه سوابق سنتی که فرانسوی ها در این حوزه داشته اند و از طرف دیگر منافع مستقیمی که در رابطه با ترکیه و با عربستان به خاطر سیاستهای منطقه ای مطرح است در این تحولات و با سر کار آمدن ترامپ کورد نظر است که نباید از آن چشم پوشی کرد و به شکل طبیعی جزو فاکتورهای اصلی تعیین کننده در نوع نگاه آمریکا به منطقه و سوریه خواهد بود و در مناسبات مختلف اثر می گذارد .

حق شناس در رابطه با سوالی در مورد تفاوت رویکرد ترامپ و اوباما به موضوع سوریه گفت: این تمایز به رویکرد دو شخص به مباحث سوریه و به نوع نگاهی که این دو به جایگاه روسها دارند بر می گردد. این مسئله در سخنرانی های ترامپ هم مطرح شده است که حاضر به همکاری با روسیه برای سرکوب داعش و برخورد با آنها است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با اشاره به اینکه شاید این موضوع موجبات تغییر در نوع برخورد دو بازیگر مهم بین المللی شود، تاکید کرد: حتی ما می توانیم شاهد اتخاذ همکاری های راهبردی بین این دو قدرت برای تعیین تکلیف داعش در این حوزه باشیم.

حق شناس در پاسخ به این سوال که آیا نزدیکی روسیه به آمریکا در دوران ترامپ باعث فاصله گرفتن ایران از روسیه می شود، گفت: این موضوع بستگی به عملکرد روسها دارد. اگر روسیه کنونی را ببینیم آنها نمی توانند نقش ایران را با توجه به نفوذ ایران در سوریه به عنوان یک قدرت منطقه ای و هم حزب الله در لبنان نادیده بگیرند و به هر حال ایران را نمی توان از معادلات حذف کرد.

وی ادامه داد: روسیه اگر بخواهد براحتی نقشی مانند گذشته بازی کند و سر بزنگاهی پشت دوستان خود را خالی کند، قطعا صدمه خواهد دید. روس ها باید نقش ایران و همکاری های گذشته خود با ایران را مورد توجه قرار دهند. اما باید توجه کرد که در عین حال ممکن است روسیه در خصوص مشکلاتی که در اکراین و کریمه دارد و از بابت آن تحریم هایی را متحمل شده است وارد معامله شود. ممکن است اگر گشایشی در این باره ببیند در بزنگاه خاصی از مواضع گذشته خود در سوریه عقب نشینی کند.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =