مهدی پازوکی گفت: دولت باید نرخ واقعی ارز را ثابت نگه دارد و نرخ اسمی را همگام با تورم تعدیل کند.

اين كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خبرآنلاين،درباره علل نوسان نرخ ارز اظهارداشت: براساس مبانی علم اقتصاد، قیمت ارز در بازار بوسیله عرضه و تقاضا تعیین می شود؛اما اشکال اقتصاد ایران این است که دولتها همواره به دنبال حفظ ثبات ارزش اسمی ارز بوده اند، در حالی که قیمت دلار هم مثل سایر کالاها توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وي افزود:به طور مثال قیمت ارز  از 3650 تومان در مرداد 92 به زیر 3200 تومان در اوایل مهر ماه رسید؛یعنی به طور متوسط نرخ تورم حدود 15 درصد شده است.در واقع قیمت ارز همگام با تورم تعدیل نشده و ارز ارزان بوده است.

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اينكه دولتها باید قیمت واقعی ارز را تثبیت کنند،خاطرنشان كرد:از آنجا كه  عرضه کننده ارز دولت است  و دولت به دلیل درآمدهای نفتی که دارد، هر زمان بخواهد ارز به بازار تزریق می کند ،لذا دولت مي تواند قیمت ها را متعادل  کند.

وي افزود: اما اشکال این است که وقتی دولت  به طور مصنوعی ارز را ثابت نگه می دارد، با هرگونه  شوک خارجی مثل لغو تحریم ها یا تمدید تحریم ها ، به لحاظ روانی انتظارات تورمی منفی در بازار ارز ایجاد می شود.

دولت عاقله آقاي روحاني

پازوكي با اشاره به كاهش نرخ ارز به 3200 در سال 93 تصریح كرد:در واقع دولت آقای روحانی کار خاصی انجام نداده بود،ولی همین که مردم احساس کردند دولت عاقله ای سرکار آمده و منافع ملی را مد نظر قرار می دهد و به دنبال آن تصميم هاي علمی و کارشناسی در اقتصاد می گيرد، در نتیجه انتظارات تورمی به شدت کاهش یافت.

او با تاكيد بر اينكه دولت باید همواره قیمت واقعی ارز را ثابت نگه دارد،يادآور شد:يكي از دلايلي كه عامل نوسان نرخ ارز عنوان كرده،مسافرت هاي خارجي است در حالي كه اين رقم چندان زیاد نیست، شاید در مجموع 400 میلیون دلار باشد.آنچه اقتصاد تاثیر می گذار شوک های خارجی است.

پازوكي با بيان اينكه اگر اقتصاد براساس مباني اقتصاد مقاومتی اداره شود، کمترین تاثیرپذیری از شوک های خارجی ايجاد مي شود،عنوان كرد: بنابراین فکر می کنم بانک مرکزی که مدیران آن از عقلای اقتصادی هستند، باید سعی کنند نرخ واقعی ارز را ثبات ببخشند و بازار را براساس مدیریت شناور شده،اداره كند.

اين كارشناس اقتصادي وظیفه دولت را ايجاد ثبات اقتصادی دانست و گفت:متاسفانه يكي از مشكلاتي كه در كشور با آن مواجه هستيم، این است که رسانه های عمومی مثل صدا و سیما که از بودجه دولت استفاده می کنند،بدون توجه به منافع ملی بدشان نمی آید این نوسانات براي دولت مشکل ایجاد کند.

رسانه هايي كه بازار ارز را ملتهب كردند

وي متذكر شد: رصد شبکه های اجتماعی نشان می دهد که برخي رسانه ها حتي از اينكه بازار ارز ملتهب شده،استقبال كرده اند.در حالي كه هيچ كجاي دنيا براي زيان به منافع ملي جشن نمي گيرند.حتي در  آمريكا هم جمهوری خواهان و دمکرات ها درباره مسایل منافع ملی شان شوخی ندارند،حال آنكه در ایران اینگونه نیست و مي بينم كه رسانه هاي جناح مقابل دولت بر اين انتظارات تورمي و افزايش قيمت ها دامن مي زنند.

پازوكي توضيح اخير ولي اله سيف رييس كل بانك مركزي درباره علل نوسان در بازار ارز را خوب توصيف كرد و گفت: آقای سیف سعی کرد به مردم امنیت خاطر بدهد و اين تاثير خوبي داشت.زيرا اگر ما براساس اصول علمی و کارشناسی و مفاهيم اصلی اقتصاد، کشور را اداره کنیم قطعا می توان از بسياري از بحران ها عبور كرد.

اين اقتصاددان با بيان اينكه فعل و انفعالات سیاسی ناشي از تمديد تحریم ها برای اقتصاد خطرناک است،گفت: اتفاق خاصی نيفتاده، آنچه در بازار اتفاق افتاده انتظارات تورمی منفی  است كه از جانب مخالفان دولت در داخل  و سنگ اندازي هاي خارجي از جمله تمديد تحريم هاي ايران از سوي سناي آمريكا،شيطنت هاي اعراب حاشيه خليج فارس و آمریکا صورت گرفته است.

او با انتقاد از رسانه ملي گفت: کار به جایی رسیده که مجری هواشناسی هم  راجع به برجام صحبت مي كند،در حالي كه تلویزیون ایران از بودجه عمومی دولت استفاده مي كند و آنها به جای آرام کردن بازار، شرایط را تشدید می کنند.

پازوكي با اشاره به نقدينگي  1128 تریلیون توماني اظهارداشت: اين خطر وجود دارد كه اگر انتظارات تورمي دامن زده شود، حتي اگر 10 درصد در اين حجم نقدينگي به بازار ارز هدايت شود، کشور دچار بحران شود. کما اینکه در شبکه های مجازی مخالفان داخلي و خارجي دولت  فضای نامناسبی را برای این بازار بوجود آورده اند.

ابا بيان اينكه هجوم به بازار ارزبه نفع مردم نیست،عنوان كرد: پيشنهاد مي شود كه دولت باید نرخ واقعی ارز را ثابت نگه دارد، نرخ اسمی را همگام با تورم تعدیل کند و نهایتا  یکسان سازی نرخ ارز را در شرایط خوب انجام دهد  تا فاصله ارز مبادله ای و بازار آزاد کم شده و رانت ارز بین برود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    94 7
    شهر شلوغه. قورباغه ۷تیر میکشه
    • سیا A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      41 21
      وقتی تمام برنامه های شما اقتصاد دانان ایران در طول 30 سال اخیر شکست خورده است و هیچ نتیجه مثبتی از نظرات شما اقتصادانان برجسته با مدارک فوق دکتری و ... ندیدیم ، باید هم کارشناس هواشناسی یا رفتگر هم نظر دهد چون این عزیزان از شما پشت میز نشینان بیتالمال خوار خیلی خیلی بیشتر میفهمند.
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      8 10
      دقيقا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    32 0
    آمار اشتغال چون ملموس و واضح نیست هر دولتی می تواند ادعای بی نهایت داشته باشه چون کدام استان کدام شهر کدام بخش چه شرکتی و چند نفر مشغول کار شدند هیچ کس هیچی نمی دونه ولی همه می دانند سالی یک میلیون اشتغال ایجاد شده ولی ریزش را هیچ کس حتی جن و پری هم نمی دانند
  • دهه شصتی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    89 12
    کارشناس هواشناسی بره درست حسابی هوا رو بشناسه همین برف اخیر در مازندارن رو یه بارندگی خفیف پیشبینی کرده بودند،،،اونوقت در مورد بررجام نظر میدن،،،خوبه آدم واسه یه لقمه پاداش بیستر تن له هر جیزی نده.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    66 4
    ادم اینکه احساس میکنه اسغفرالله مملکت شیر تو شیره که همینه بنده خدا هم میخواسته خودشو شیرین کنه شاید از این نمد کلاهی هم گیر اون بیاد
  • بی نام GB ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    47 2
    وقتی آسمان و ریسمان را به برجام وصل کنید کارشناس هواشناسی هم هوای سیاست را کارشناسی میکنه که البته طبیعیه
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    25 1
    آب كه سربالا مي ره غورباقه ابوعطا مي خونه
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    8 5
    دكتر پازوكي بسيار انسان باسواديه ايشون رو بگذارن وزير اقتصاد
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      11 3
      من معتقدم هرچي مي كشيم از اقتصاددان هاي کم سواده.
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    25 2
    هواشناسي راست مي گه آب و هوا رو درست پيش بيني كنه.مي گه بارون مي آد آفتابي مي شه
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    7 3
    آقاي دكتر شما بايد جاي وزير اقتصاد باشي.
    • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      5 1
      دكي گلي به جمالت
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    9 6
    ديديم كه برجام هم به فرجام رسيد
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      2 23
      با تحريم هاي جديد ايساا حالا دوباره برگشتيم سرجاي اول.بنده خدا ظريف چقدر فك زد آخر پاشد رفت چين و ژاپن.خب اينو احمدي نژاد هم بلد بود
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    8 2
    دكتر شما حيفي،استعدادهات هدر مي ره برو هاروارد درس بده
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    3 9
    دكتر وقتی که قرار هست تحریم بشیم باید تا میتونیم دلار بخریم. این قانون اقتصاد ایرانه از ما گفتن
    • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
      10 0
      داداچ كدوم قانون ايني كه مي گي قانون جنگله
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    6 6
    بابا دلال كجا بوده همش كار خود دولته پول نداره حقوق كارمنداشون بده دلار رو گرون مي كنه
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    8 1
    ر کشوری که ارزش پول ملی اش طی هشت سال به پائین ترین حد خود تنزل کرد و دائما نوسانات قیمت مایحتاج عمومی مردم تکرار می کنم مایحتاج عمومی مردم فشار مضاعفی بر زندگی اشان وارد می کند
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    7 2
    بدبختي ما اينه كه هيچ چيزي در اين مملكت جاي خودش نيست
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    5 0
    دكتر اين ثبات اقتصادي كي مياد پس؟ پيرشديم ثبات نيومد هر سال مي گن سال ديگه
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    8 0
    دكتر از كوير لوت چه خبر؟ بلاخره سندش رو برگردوندن؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    4 15
    حقانيت دلواپسان حالا براتون ثابت شد؟ حضرت آقا بارها فرمودند كه آمريكايي ها قابل اعتماد نيستند.اما كو گوش شنوا
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    9 0
    بالاخره هميشه يك جمشيد بسم الله و يك بابك زنجاني هست كه تقصيرها را گردنش بندازند.اما راست مي گيد بريد خاوري رو بگيريد
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    4 9
    چرا كارشناس هواشناسي رو مسخره مي كني؟؟؟ راست مي گي برو اون اقتصاددان هاي بيسواد دولت را مسخره كن كه نمي تونند جلوي گراني ارز رو بگيرند
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    4 0
    انتظارات تورمي كجا بود؟؟؟ اين همش دلاليه
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    3 1
    دلالها حالا که خیلی ضرر کردند و واقعا اطمینان پیدا کردند که حالا حالاها راه نجاتی ندارند این قیمت موقتی دلار رو مایه دلخوشی قرار دادند و مدام به همدیگه روحیه میدند تا خیلی احساس ورشکستکی عذابشون نده.............
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    3 1
    من فکر می کنم،اینها همه سیا بازیه تا وقتی سیمان و فولاد و مواد اولیه ساخت مسکن گرونه هیچ کس خانه های بی کیفیت و گرون رو نمی خره
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    6 1
    دكتر مردم تقصير ندارن یارو اجاره نشینی ترجیح میده ولی پولش تو بانک باشه سودشو بگیره گناهیم نداره چون اعتماد نداره به این بازار.ولی فکر اینو نمیکنه همه چی تو این مملکت ارزون نمیشه که گرون میشه.
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    3 1
    جالب بود
  • ساکت A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 1
    اصلا با وجود اپلیکیشن های موبایل نیازی به کارشناسی اب و هوا نیست. اگه برنامه پیشفرض پیشبینی اب و هوای گوشیتون خیلی دقیق نیست برید یه سری برنامه ها هست از گوگل پلی استور بگیرید که ساعتی پیشبینی داره تا یه ماه اینده و خیلی خیلی خیلی خیلی دقیق تر و بهتر از پیشبینی های غلط صداسیماست. این کارشناسا هم بهتره برن بجای پیشبینی آبوهوا دلواپسی خودشون رو در حوزه های سیاسی ادامه بدن و هرچی دلشون خواست دلواپس باشن و واسه اطرافیان خودشون مزه پرونی کنن نه توی صدا و سیمایی که از پول این ملت داره اداره میشه و مردم زخم خورده تحریم ها هستن با این مزه پرونی ها نمک به زخم مردم بپاشن