محمود فاضلی

اختلافات ترکیه و یونان که بخشی از آن ریشه در زمان حاکمیت عثمانی دارد و در دهه اخیر عمدتا بر سر جزایر، حریم دریایی دو کشور، تجاوز هواپیماها به حریم هوایی طرفین، ادامه بحران قبرس و مساله اکتشاف نفت و گاز در سواحل سه کشور، یونان ترکیه و قبرس بوده است این بار شاهد اختلاف طرفین برای استرداد دو نظامی فراری ترکیه به یونان است. اخیرا مراجع قضایی یونان با درخواست آنکارا جهت استرداد دو نظامی فراری این کشور که پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته بوسیله هلیکوپتر نظامی به یونان گریختند، مخالفت کردند. این افراد شب کودتا با استفاده از یک بالگرد به یکی از شهرهای شمالی یونان متواری و به علت ورود غیرقانونی به این کشور به دو ماه حبس محکوم شدند. هنوز مشخص نیست که آیا در مورد پرونده دو نفر درخواست تجدید نظر خواهد شد یا خیر. به گفته وکلای نامبردگان آنها به دنبال اخذ پناهندگی از اسپانیا، بلژیک و یا فرانسه هستند.

مراجع قضایی یونان چندی پیش با درخواست ترکیه مبنی بر استرداد سه نظامی فراری این کشور که به یونان پناه بردند، موافقت کردند. مراجع قضایی یونانی پذیرفتند که سه نظامی مورد نظر در تلاش برای سرنگونی قانون اساسی و پارلمان ترکیه مشارکت داشته اما اتهام مشارکت در سو قصد به جان رئیس جمهور ترکیه را رد کردند. دادستانی آتن خواستار تجدید نظر در مورد سه نظامی دیگری است که با درخواست استردادشان مخالفت شده بود.

مراجع یونانی ابتدا درخواست ترکیه جهت استرداد سه تن از هشت نظامی فراری را رد کردند. دادستان و قضات یونانی استدلال افراد مورد نظر مبنی بر اینکه در صورت بازگشت به ترکیه جان آنان در معرض خطر قرار دارد و مورد شکنجه قرار خواهند گرفت را پذیرفتند. طبق قانون دیوان عالی یونان باید در طی 8 روز از درخواست تجدید نظر به موضوع رسیدگی و حکم نهایی صادر نماید. افراد مورد نظر که خود را «کمالیستی» معرفی می‌کنند، مدعی‌اند در کودتای نافرجام 15 ژوئیه مشارکت نداشته‌اند. آنان مدعی هستند پس از فرارشان به یونان، همسران آنها شغل خود را از دست داده و از دسترسی به حساب‌های بانکی خود محروم شدند.

آنکارا خواستار استرداد فوری 8 نظامی فراری ترکیه که به یونان پناه برده‌اند، شده است. چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده است «حکم اعاده سه تن از کودتاگران و عدم اعاده سه تن دیگر از سوی یونان، معنی دار است. تمامی 8 فراری به یونان، کودتاگر هستند. ما طبق قراردادها میان دو کشور، خواستار اعاده هر 8 کودتاگر به ترکیه هستیم». سخنگوی اردوغان نیز خواستار استرداد نظامیان فراری شده و تاکید دارد «منتظر بازگرداندن هر چه زودتر این افراد هستیم. هر هشت نفر ارتباط مستقیم با کودتای 15 ژوئیه داشتند. استرداد آنان برای اجرای عدالت و برای روابط یونان و ترکیه ضروری است. امیدواریم مراجع یونانی گام‌های لازم را بردارند».

وزیر دفاع ترکیه در نخستین واکنش این کشور به تصمیم مراجع قضایی یونان گفته است «تروریسم، تروریسم است و هیچ تبعیضی نباید وجود داشته باشد. دادگاهها در تصمیمات خود مورد سازمان‌های تروریستی باید دقت بیشتری نشان دهند. یونان بایستی در رابطه با استرداد منسوبین گروه تروریستی فتح‌الله گولن به ترکیه، هرگونه تلاش لازم را انجام دهد. دولت‌ها باید همبستگی خود با دولت‌های متحد را نشان دهند. یونان متحد ترکیه در ناتو است. از دولت یونان انتظار داریم نهایت تلاش خود را انجام داده تا اعضای شبکه گولن به ترکیه بازگردند».

پافشاری ترکیه در استراد این نظامیان به کشور در حالی است که روابط طرفین در ضعیف ترین شرایط خود قرار دارد و مقامات دو طرف در سطوح سیاسی و نظامی در هفته‌های اخیر بارها با اظهارات خود بر ادامه تنش میان آتن و آنکارا تاکید کرده اند. آقای پاولوپولوس رئیس جمهور یونان تاکید دارد «فلات قاره تنها موضوع مورد اختلاف ما با ترکیه است. موجودیت سایر موضوعاتی که توسط ترکیه مطرح می‌شوند را قبول نداریم. این موضوعات توسط حقوق بین‌المللی و بخصوص پیمان لوزان حل و فصل شده است. پیمان لوزان مرز یونان و به عبارتی مرز اتحادیه اروپا را ترسیم کرده است. قصد ندارم در مقابل اظهارات چالش آفرین رئیس جمهور ترکیه سکوت کنم».

البته آنکارا در ماههای اخیر علاوه بر رایزنی با یونان برای استرداد نظامیان فراری و بویژه در سفر عمر چلیک وزیر امور اروپایی ترکیه به آتن و دیدار با مقامات این کشور تلاش کرده است موضوع نفوذ «سازمان تروریستی گولن» در یونان و بالکان را به آگاهی آنان برساند. بزعم وی سازمان تروریستی گولن در منطقه تراس (مناطق مسلمان نشین یونان و ترک زبان) نفوذ پیدا کرده و بدنبال ایجاد تفرقه در میان اعضای «اقلیت ترک» این منطقه است و احتمال دارد آشوب بین اعضای اقلیت ایجاد کند.
نخست وزیر یونان از فرصت روز ملی این کشور استفاده نمود و در واکنش به اظهارات

رئیس جمهور ترکیه و زیر سئوال بردن «معاهده لوزان» تاکید کرد «یونان مصمم است ذره‌ای از خاک آن عقب نشینی نکند. ما یونانی‌ها اگرچه اختلافات مهمی با یکدیگر داریم اما در مورد تمامیت ارضی کشورمان هرگز معامله نخواهیم کرد. به همسایه خود که قصد دارد تاریخ را از نو بنویسد پیشنهاد می‌کنم بیاییم با خاتمه دادن به اشغالگری غیرقانونی قبرس تاریخ بنویسیم».

کامنوس وزیر دفاع یونان نیز که معمولا پاسخ به حملات ترکیه را برعهده دارد مدعی است «رویکرد تجدیدنظرطلبانه و الحاق گرایانه همسایگانمان، درگیری‌های جنگی، تفکر برتری زور بر حقوق بین‌المللی و گسترش تروریسم منشا نگرانی و مشکلات زنجیره‌ای است که متاسفانه ما را تحت تاثیر قرار داده است. یونان هرگز کشور جنگ‌طلب نبوده و نیست. به این موضوع همسایگان شرقی و شمالی ما باید توجه کنند. اما همزمان ما بر توانایی دفاعی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح کشورمان جهت حفظ صلح و ثبات سرمایه گذاری می‌کنیم».

گرچه دولت‌های دو طرف طی سه دهه اخیر تلاش دارند که از شدت اختلافات بین دو کشور عضو ناتو بکاهند اما به دلیل ادامه اختلافات بر سر مسایل مختلف منطقه‌ای و همچنین جریانات سیاسی افراطی داخلی موفقیتی برای کاهش این تنش‌ها نداشته‌اند.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =