اعتماد نوشت: «با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک ماه گذشته هستیم. هدف‌شان چیست...؟!»رحمت‌اله حافظی با انتشار این جملات در توییتر مدعی شد تغییر فرمانده پلیس راهور عامل ترافیک‌های اخیر تهران است.

اين اظهارات واكنش‌هايي را درپي داشت. سه‌شنبه‌شب، بعد از جلسه علني شوراي شهر كه با حضور رييس پليس تازه منصوب شده تهران و معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران برگزار شد و به بررسي موضوع ترافيك عجيب عصرگاهي چند هفته اخير اختصاص داشت، رحمت‌الله حافظي كه اصولا به اظهارنظرهاي بي‌پرده و صريحش معروف است در تویيت خود با نوشتن اين جمله باعث شد تا بحث ترافيك تهران به مسير يا مسيرهاي جديدي كشيده شود. مسيرهايي كه «اعتماد» در گزارشي با مطرح كردن ٤ فرضيه به بررسي آنها پرداخته است:

فرضيه اول: «مصنوعي» براي ترافيك «واقعي»

تويیتي كه رحمت‌اله حافظي نوشت اين فرضيه را مطرح مي‌كند كه آيا دست‌هايي پشت پرده است تا اين ترافيك را به قصد ايجاد كند يا اينكه بازی‌هاي سياسي و اختلاف‌هايي كه بين مسوولان شهري وجود دارد و داشته (محمد باقرقاليباف شهردار تهران با فرمانده سابق راهور تهران) به اين ماجرا دامن زده و منجر شده است؟ اين فرضيه زماني پررنگ‌تر مي‌شود كه نگاهي به اظهارنظرها و سخنان برخي اعضاي شوراي شهر در مورد ترافيك روزهاي گذشته داشته باشيم كه آن را «مصنوعي» مي‌دانند و معتقدند بايد براي بررسي علل آن كار پليسي انجام شود. محسن سرخو، رييس كميته حمل و نقل و ترافيك شورا دو روز پيش با مطرح كردن اين ماجرا در صحن علني شوراي شهر و در حضور فرمانده جديد پليس راهور گفت: ترافيك يك ماهه اخير عجيب بود... قبول كنيد كه در يك ماهه اخير ترافيك تهران اصلا عادي نبوده است و به نوعي مي‌توان گفت اين ترافيك مصنوعي بوده است.

رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران براي اينكه ابعاد ترافيكي اين روزهاي پايتخت را بيشتر به رخ بكشد با بيان اينكه بارها با طي كردن مسيرهاي مختلف ترافيك را امتحان كرده، گفت: بارها ديده‌ام كه يك مسير قفل بوده اما پس از طي چند كيلومتر مسير بدون هيچ دليلي باز شده است! سرخو با بيان اينكه يكي از شهروندان مسير چمران تا نيايش را ۲.۵ ساعته طي كرده، گفت: اگر اين فرد مي‌خواست پياده اين مسير را طي كند، كمتر از يك ساعت لازم بود. رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران افزود: اين ترافيك به هر دليلي رخ داده بايد با يك كار پليسي، علل واقعي آن مشخص شود، چراكه پس‌لرزه‌هاي اين شوك ترافيكي ادامه دارد و تقاضا مي‌شود كه به جاي پرداختن به دلايل واهي به دلايل اصلي توجه شود.

البته با پايان يافتن جلسه شوراي شهر سردار مهمان‌دار، فرمانده راهور تهران وقتي به جمع خبرنگاران آمد تلاش كرد تا واكنشي به حرف‌هاي سرخو كه ترافيك اين روزها را «مصنوعي» خواند داشته باشد و به سوال خبرنگاران درباره اينكه آيا جابه‌جايي‌های صورت گرفته در پليس راهور نقشي در ايجاد ترافيك داشته است، پاسخ دهد: «به هيچ عنوان چنين چيزي نيست و همه نيروهاي پليس راهور تهران بزرگ مشغول انجام وظيفه خود هستند. مگر اينكه عوض شدن رييس پليس راهور تهران منجر به ايجاد رغبت بيشتر شهروندان براي آمدن به خيابان و استفاده از خودرو شخصي شده باشد.»

در اين بين درباره فرضيه مطرح شده درباره مصنوعي بودن ترافيك و وجود دست‌هايي در پشت ماجرا براي ايجاد ترافيك، ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر مي‌گويد: بعد از جلسه علني شورا، حافظي پيش من آمد و همين مساله‌اي كه در تویيتش نوشته را گفت. نمي‌دانم چقدر اين مساله مي‌تواند درست باشد ولي با توجه به سابقه نظامي كه دارم بعيد مي‌دانم مسوولان نيروهاي مسلح، به اين سادگي‌ها بخواهند تحت تاثير فشار يك وزير يا شهردار قرار بگيرند و رييس پليس راهور پايتخت را عوض كنند. حالا اينكه چطور آقاي حافظي چنين حرفي را زده نمي‌دانم...، حتما دليل محكمي داشته است.

فرضيه دوم: ترافيك عادي است تغييري اتفاق نيفتاده

اما در مقابل فرضيه اول، اين مديران شهرداري و برخي اعضای شوراي شهر هستند كه معتقدند ترافيك اين روزهاي تهران چيز عجيبي هم نيست و همچون سال‌هاي قبل است.

مازيار حسيني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران چند روز پيش با بيان اين استدلال گفت: هر سال با فرارسيدن فصل سرما، به دليل كوتاه شدن روزها و سرد شدن هوا، تقاضا براي استفاده از خودروهاي شخصي افزايش پيدا مي‌كند كه در نهايت منجر به افزايش بار ترافيكي در برخي از روزها مي‌شود. سردار مهماندار، رييس پليس راهور تهران بزرگ نيز در جلسه سه شنبه شورا در اين باره، گفت: تهران نيازمند نظم است. آنقدر مشكل بزرگ شده كه قطعا حل آن يك‌شبه امكان‌پذير نيست. در اين جلسه انتظار داشتم كه به جاي انتقادات از من راهكارها خواسته شود و در پايان دوره تصدي من در اين مسووليت از من خواسته شود كه چه ميزان از اين برنامه‌ها را اجرايي كردم. با اين حال از انتقادات خوشحال شدم و ترسي نيز ندارم. بي‌ترديد آنجا كه جواب دارد مكتوب به شورا ارسال خواهم كرد و آنجايي كه نياز به اصلاح دارد حتما اين كار را انجام خواهم داد.

همچنين ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر نيز علاوه بركوتاهي روز و سردي هوا اجرايي شدن طرح LEZ را نيز يكي از دلايل بروز چنين وضعيتي عنوان كرده و گفت: اين طرح باعث شده تا ماشين‌ها نتوانند تا ساعت ١٩ وارد بخش مهمي از شهر شوند. به همين دليل در ساعت‌هاي بعد از غروب آفتاب شاهد هجوم خودروها براي تردد در خيابان‌ها هستيم.

البته در اين بين و با بررسي اخبار و گزارش‌هاي رسانه‌ها در فصل پاييز چند ساله اخير به خصوص سال گذشته متوجه مي‌شويد كه درهيچ سالي، تهران در پاييز يا زمستان با ترافيك‌هاي عجيب چندين روزه و پي‌درپي روبه‌رو نبوده است و اگر ترافيكي هم وجود داشته مقطعي و در روزهاي خاص مانند برف و باران بوده است.

فرضيه سوم: نمايشگاه‌هاي داخل پايتخت مقصرند

در چند ماه گذشته موضوع انتقال نمايشگاه‌هاي تهران به شهر نمايشگاهي آفتاب، يكي از جدي‌ترين چالش‌هاي بين دولت و شهرداري بوده است به طوري كه محمد باقر قاليباف، شهردار تهران بارها با انتقادهايي تند و تيز به دولت گلايه كرده كه چرا هنوز در نمايشگاه بين‌المللي و مصلي، نمايشگاه برگزار مي‌شود در حالي كه شهرداري نمايشگاه شهر آفتاب را ساخته است. حتي چندي قبل قاليباف در صفحه تلگرامش، دليل عدم بازديدش از نمايشگاه مطبوعات را همين مساله عنوان كرد. وي همچنين گفته كه بخش اعظمي از ترافيك عصرهاي تهران به دليل نمايشگاه‌هايي است در اين كلانشهر برگزار مي‌شود.

اما اين موضوع تنها از سوي شهردار تهران به باد انتقاد گرفته نشد، بلكه حدود يك‌ماه قبل مهدي چمران، رييس شوراي شهر نيز در صحن شورا با واكنشي مشابه قاليباف تهديد كرد، چنانچه نمايشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل نشوند، با زنجيره‌اي انساني در دورتادور نمايشگاه، به اين اقدام اعتراض خواهند كرد.

اما ربط ماجراي ترافيك اين روزها به برگزاري نمايشگاه‌ها به همين جا ختم نمي‌شود زيرا با افزايش ترافيك در روزهاي گذشته كه همزمان با برگزاري نمايشگاه‌هاي مهمي همچون الكامپ در محل برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در اتوبان چمران بوده است، برخي اين فرضيه را مطرح كرده‌اند كه مسوولان شهري و شهرداري به قصد، فضايي را ايجاد كرده‌اند تا ترافيك شكل بگيرد و به نوعي با تصميم دولت به روند برگزاري نمايشگاه در اين محل اعتراض کنند.

احمد حكيمي‌پور در جلسه اين هفته شورا در بخشي از سخنان خود ترافيك چند هفته گذشته شهر تهران را كاملا غيرعادي دانست و با اشاره به اين نظريه گفت: به نظر من اين ترافيك غيرعادي است. مي‌خواهند با ايجاد فشار نمايشگاه به شهر آفتاب منتقل شود كه بايد مورد بررسي قرار گيرد. او ديروز هم در تویيتر خود اين موضوع را دوباره مطرح كرد و نوشت: شهروندان ساعت‌ها درترافيكي غيرعادي حبس مي‌شوند تا ظاهرا تصميمي جهت انتقال نمايشگاه‌ها به شهر آفتاب به دولت تحميل شود!

البته ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون حمل و نقل و ترافيك برخلاف تمام اين اظهارنظرها معتقد است تمام اينها بهانه‌اي بيش نيست: سناريويي كه مي‌گويند شهرداري اين ترافيك را راه انداخته تا نمايشگاه به شهر آفتاب منتقل شود را بعيد مي‌دانم، چون مگر فقط اطراف نمايشگاه تهران ترافيك داريم؟ همين شب يلدا اكثر خيابان‌ها، به خصوص خيابان‌هاي جنوب شهر قفل بودند. يا اگر دليل ترافيك به نمايشگاه برمي‌گردد چرا شرق تهران هم بايد هر شب قفل شود؟

فرضيه چهارم: آيا پاي يك استارت آپ در ميان است؟!

چند ماهي است كه شبكه حمل و نقل جديدي به تهران اضافه شده كه با توجه به ارزاني و گستردگي آن، با خود شايعات فراواني را هم به دنبال داشته است. شبكه تاكسي سرويسي كه يك استارت آپ است و برخي تعداد خودروهاي آن را ٥ هزار و برخي حتي بيش از اين و تا ٢٠ هزار خودرو نيز عنوان مي‌كنند. شركتي كه اين روزها اپليكيشن آن را خيلي از ساكنان پايتخت روي گوشي‌هاي‌شان نصب كرده‌اند و به جاي گرفتن تاكسي و آژانس از آن استفاده مي‌كنند. سرويس خدمات رساني كه حالا برخي در تلاش هستند تا ترافيك اين روزهاي پايتخت را گردن آن بيندازند و بگويند فشارهايي كه براي محدود كردن اين سرويس از سوي آژانس‌ها و... شروع شده است باعث شده تا رانندگان اين سرويس ترافيك‌هاي عمدي در شهر ايجاد كنند. در روزهاي اخير برخي سايت‌ها و رسانه‌ها مطالبي را در اين باره منتشر كرده‌اند.

براي نمونه سايت «شمانيوز» نوشت: «شركت استارت‌آپ فعال درحوزه حمل و نقل شهري كه اخيرا سرمايه هنگفت خارجي را جذب كرده در ايجاد اين ترافيك مصنوعي كه موجبات نارضايتي شديد شهروندان تهراني را پديد آورد نقش مهمي داشته‌اند. اين شركت حمل و نقل كه با سرمايه‌گذاري آلماني در ايران تاسيس شده است داراي حداقل ١٠ هزار راننده فعال و حداقل ٥٠٠ هزار كاربر در تهران است كه البته گفته مي‌شود اخيرا شركت آلماني، اين شركت حمل و نقل را كه در ايران تاسيس كرده به قيمت ٢٠ ميليون دلار فروخته و خود از ايران خارج شده است كه البته واقعي به نظر نمي‌رسد. متاسفانه سرويس‌هاي امنيتي خارجي با چند لايه و بسيار پيچيده با حمايت از شركت‌هاي استارت‌آپي به نوعي آنها را هدايت مي‌كنند كه در پازل اين سرويس‌ها بازي خواهند كرد. در ايام دوم خرداد و از سال‌هاي ٨٠ به بعد سرويس‌هاي غربي سعي درگسترش «ان.‌جي.‌او»ها داشتند و با سرمايه‌گذاري گسترده دراين حوزه اهداف براندازانه خود را دنبال كردند به‌طوري كه در ايام ٨٨ شاهد نقش‌آفريني فعال اين مجموعه‌هاي به اصطلاح مردم نهاد در پياده كردن منويات سرويس‌هاي خارجي بوديم، امروز هم اين سرويس‌ها با سرمايه‌گذاري روي استارت آپ‌ها به دنبال پياده كردن اهداف غايي خود كه همان براندازي با شيوه‌اي جديد است، هستند.»

البته اين سايت در حالي اين گزارش را نوشته كه تاكنون هيچ‌يك از مسوولان رسمي و حتي اين شركت استارت‌آپي در اين خصوص اظهارنظري نكرده‌اند و تنها اظهارنظر در اين مورد به پاسخ سردار ميهماندار در نشست خبري هفته گذشته‌اش بر مي‌گردد كه در پاسخ به خبرنگاري درباره نقش استارت آپ‌ها در ترافيك گفت: «فعاليت آژانس‌ها و رسيدگي به تخلفات آنها به نهاد ديگري برمي‌گردد و به ما ارتباطي ندارد.»

حكايت همچنان باقي است

به هر تقدير و با وجود تمام اين فرضيه‌ها، ترافيك شبانگاهي تهران همچنان باقي است و به نظر مي‌آيد كه بايد مسوولان شهري از شهردار پايتخت گرفته تا استاندار و... درباره ترافيك روزهاي گذشته بررسي‌هاي دقيق انجام دهند و شفاف‌سازي كنند و به اين سوال پاسخ دهند كه آيا دست‌هاي پنهاني پشت پرده ترافيك اين روزهاي پايتخت وجود دارد يا خير؟

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد RO ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    51 13
    همه مقصرند بجز دولت و نهاد های دولتی. مگر سیستم حمل . نقل عمومی ظرفیت و توان جابجایی مسافر بیشتر رو داره؟ ایا این سیستم در تمام قسمت های شهر فعاله؟ چرا در ساعات پیک استفاده و عبور و مرور این سیستم با وجود داشتن خط ویژه بد تر از همه از کار می افته؟ خلاصه مردمی که خودرو دارند و بخوان از سیستم عمومی استفاده کنند چه بکنند. سوال اخر: شما مسولین از مترو تا حالا استفاده کردید تا بدونید چقدر سخت هستش؟ ریس محترم راهور اخرین باری که سوار تاکسی و مترو شده کی بوده؟ مسولین سهرداری و شورای شهر چرا همشون از ارم طرح و ترافیک استفاده میکنند و برای اطرافیانشون هم میگیرنند. چرا مسولین از خط ویژه اتوبوس رانی استفاده میکنند؟
    • محسن A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      53 19
      چه ربطی به دولت داره آخه ؟ مگه دولت مسئول بهبود وضعیت حمل و نقل تهرانه؟ شهرداری چیکارس پس؟
  • مصطفی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    119 2
    شرکت‌های استارتاپی واسه براندازی؟ واقعا نمی‌تونید چهارتا جوون که دور هم جمع میشن یه کاری رو راه بندازن، ببینید؟ چشم دیدن اینا رو هم ندارید؟ اشتغال که ایجاد نمی‌کنید، یکی هم که خودش میره یکاری بکنه اینجوری نابودش می‌کنید، بعدش هم می‌گید فرار مغزها.....این تذهبون؟ بگذار تا صبح دولتت بدمت...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    59 2
    چه ربطی داره مگر 20 هزار خودرو می تونند در این شهر ترافیک ایجاد کنند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    54 4
    چه ربطی به نمایشگاه داره حتی در ایامی که نمایشگاه نبود هم ترافیک سنگین بود بعدش هم نمایشگاه مگر چقدر بازدید کننده داشت بعدش هم ساعت 4/5 تعطیل می شد این چه ربطی به ترافیک شبانه در ساعت 9 شب در شهر خصوصا شرق تهران داره بعدش هم اگر وجود مراکزی مثل نمایشگاه در شهر بده برای چی مجوز ساخت این همه مال و مرکز خرید در شهر حتی در کوچه پس کوچه هارا دادید که باعث این همه ترافیک شده اند مراجعه کنند گان به به بعضی از این مراکز خرید از نمایشگاه هم بیشتره
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    54 8
    حالا هی با بازی با کلمات و ایجاد سناریوهای انحرافی افکار عمومی رو از حقیقت دلیل ترافیک تهران که مهاجرت شهرستانی ها به تهران و عدم جلوگیری از آن است را پنهان کنید.برای بار هزارم تهران 7 میلیون ظرفیت دارند و الان جمعیت آن 14 میلیون است شهرداری برای اینکه به نفعش هست و تراکم بفروشه و سود کنه جلوی ورود شهرستانی ها را نمی گیره همین شهرستانی ها که همیشه به تهرانی ها معترض هستند کافیه یک ماه فقط یک ماه ده میلیون تهران بریزن تو شمال ببین چه جنجالی علیه تهرانی ها درست کنن.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    40 4
    به هر حال موضوع مشکوکه. مطمئن هستم که قالیباف یک پای این ماجراست و برای دور ماندن اذهان عمومی از موضوع یتیم خانه و زمینی که شهردار مفتی به این خیریه داده مردم را گذاشته سر کار.
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      5 16
      شعر میگن ملت خوشحال. سی درصد تولید خودرو افزایش پیدا کرده صادرات نسبت به پارسال ثلث شده. 45 درصد خودروها در تهران شماره گزاری میشن ترافیک تقصیر شهرداره؟؟؟ جل الخالق
  • بی نام EU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    26 9
    مقصر خود مردمن.همه با ماشین تو خیابون نصفشونم هیچ کار واجبی ندارن.هوا رو هم داغون کردن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      25 12
      راست میگی همش شهرداری مقصر نیست بخش غظیمی از ان مربوط به ما مردم میشه باید این فرهنگ جا بیافته که بی هدف تو خیابون ها دور دور نکنیم مثل اندزکو،جردن و...
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      17 6
      بی نام دوم شما برای ما سرگرمی درست کن ما هم نمیریم دور دور ، بعدشم تایم دور دور بعد از پیک ترافیکه معمولا پس ربطی نداره ، ترافیک امام علی و همت و رسالت و حکیم و مدرس و چمران و ... برای دور دور اندرزگو هست؟؟؟؟؟
  • بی نام RU ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    18 0
    سیستم حمل و نقل عمومی ما به خصوص مترو ضعیفه و هنوز در تمام نقاط شهر ایستگاه مترو نداریم و اونجاهایی هم که هست هدوی های خیلی بالای دارن من خودم به شخصه اگر مترو تکمیل بشه و هدوی قطار ها کم بشه فکر میکنم یه قسمتی از مشکل حل بشه چون خطوط 6 و 7 در انتظار افتتاح هستن و خط 8 و چند خط فرعی هم هست که باید شروع به ساختشون کنن البته نقش شهرداری هم در اصلاح هندسی معابر و ورودی خروجی بزرگراه ها کلیدی هست همچنین کمک های دولت در توسعه مترو و خرید واگن نباید فراموش بشه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      8 1
      دقیقا همینه. نقشه متروی لندن، توکیو، پاريس و سایر شهرهای قدیمی و بزرگ دنیا رو که با نقشه متروی تهران مقایسه کنید میبینید که چقدر فاصله داريم. جبران این فاصله سرمایه گذاری گسترده ای میخواد اما چون در دو انتخابات گذشته شهردار تهران رقیب رییس جمهور وقت بوده، مسئله تهران سیاسی شده.
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    5 4
    فكر كنم يه دليلشم اينه كه هوا عمدا الوده بشه سازمان محيط زيست ضايع بشه بنزين پتروشيمي دوباره بياد روي كار
  • المستور BE ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    10 0
    اگرچه باسردی هواوبارش سرعت حرکت ترافیک کم شده وبه نوعی تراکم درحرکت خودروهاعیان میگردد امااگرخوب به موضوع دقت کرده وازحافظه تان یاری بگیریدخواهیددیددراولین هفته های پاییزی وبروز ترافیک شهری که تلویزیون بدنبال پاسخ علت آن بودعدم حضورریس راهنمایی وپاسخهای غیرمنطقی جانشینش ازتلویزیون خودپاسخ روشن به این موضوع بودکه اولا راهبردمیان مدت وبلندمدتی دراین عرصه وجودنداردودرزمان بروزمشکل نیزاراده ای برای حل آن نیزنیست
  • بی نام BE ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    12 0
    متعجم ملت چرا دلیل اصلیو نمیبینن. اجازه و فروش مجوز بیش از حد ساخت و ساز در این شهر
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    8 0
    علت دلواپسی "شما نیوز" از اینه که یک شرکتی پیدا شده برای مردم رفاه نسبی با قیمت مناسب ایجاد کرده و دوستان دلواپس اتهام زنی میکنند.
  • منتشر کن خبرانلاین سانسورچی A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    10 2
    بیخودی ادرس غلط ندید. ترافیک تهران علل مختلفی داره. 1. فرهنگ پایین نداشتن فرهنگ بگیم بهتره رانندگی ما ایرانی ها. 2. تعداد روز افزون خودروها و موتور سیکلت ها 3. ناکارآمدی حمل و نقل عمومی مثلا تعداد پایین واگن ها مترو و پروژه های شکست خورده بی ارتی که فقط و فقط باعث افزایش ترافیک شدند 4. نیروهای راهنمایی و رانندگی که به جای کنترل و مدیریت ترافیک باعث افزایش ترافیک هستند که خودش فاجعه است. 5. توسعه بی حساب و کتاب شهرها به خصوص تهران که واقعا جایی برای اینهمه جمعیت نداره ولی شهردارهای برای سود خودشون تمام تهران رو تبدیل به برج و ساختمان کردند جوری که در کوچه های "مال رو" برج های 11 طبقه داریم. 6. طراحی غیر مهندسی معابر و گذرگاهها. شهرداری تهران یعنی معضل
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    0 3
    چقدر زیاد بود حال نداشتم بخونم، بعضی کامنت ها هم که انشاست
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    3 0
    آيا نميتوان اين تاكسي هاي اسنپ را نمي توان جايگزين ترابري اداره جات نمود؟