پژوهشگران مهمترین مانع بر سر راه حضور زنان در صنعت نفت را افکار عمومی و مقاومت روانی اجتماع می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تمامی صنایع و زمینه‌های کاری در ابتدا متعلق مردان و توانایی‌های جسمی آنها بود اما به‌تدریج که فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر قوای ذهنی و توانمندی‌های مدیریتی شکل گرفت، جوامع بشری تعادل تازه‌ای در حرفه‌ها برقرار کردند. بخش‌های زیادی از تمامی زمینه‌های شغلی در اختیار زنان قرار گرفت و در هر حوزه‌ای آنها توانستند فرصت‌های جدیدی پدید بیاورند اما حوزه نفت و گاز و صنایع وابسته به آن تقریبا از این قاعده مستثنی باقی ماندند.

این در حالی‌ست که در خاورمیانه به‌عنوان قطب تولید نفت و گاز جهان، پتانسیل بسیار بالایی از زنان تحصیل‌کرده و آماده به کار وجود دارد که به دلایل مختلف یا در خانه مانده‌اند یا به مشاغلی غیر از این حوزه روی آورده‌اند. حرفه‌های مربوط به خدمات سلامت و پزشکی، در جهان بیشترین سهم حضور زنان را به خود اختصاص و 59/8 درصد از موقعیت‌های شغلی را در اختیار زنان قرار داده‌اند؛ حتی رشته تازه به عرصه آمده‌ای مانند IT نیز 30/6 درصد مشاغل را به زنان سپرده و از این راه سودها و پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده است.

سهم زنان در صنایع نفت و گاز در جهان کمتر از 27 درصد است که این رقم با توجه به نیاز این صنعت به پیشرفت و توسعه و راه‌های نوین، بسیار اندک به‌نظر می‌رسد. 
 
خاورمیانه و افکار عمومی‌اش 

براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، امارات متحده عربی برای استفاده بهتر از توانمندی‌های زنان، کارهای زیربنایی مهمی را آغاز کرده که از آن‌جمله تغییر پذیرش‌های جنسیتی در دوره‌های مرتبط با نفت و گاز در این کشور است. پژوهشگران مهمترین مانع بر سر راه حضور زنان در این صنعت را افکار عمومی و مقاومت روانی اجتماع می‌دانند.

در کنار مسائل مذهبی، این تفکر که بسیاری از مشاغل حتی در رده‌های مدیریتی در صنایع نفت و گاز برای زنان غیرقابل دستیابی‌ست و مردان هم با شرایط و محیط کار آن آسان کنار نمی‌آیند، مانعی اساسی محسوب می‌شود که البته غیر قابل عبور نیست. به‌این منظور عقد قراردادهای آموزشی در تمامی رده‌ها از بالادست، میانه و پایین‌دستی نفت و گاز برای آموزش نیروی کار متخصص مؤنث از سوی شرکت‌های خصوصی و دولتی می‌تواند نخستین گام برای بهره گرفتن از این پتانسیل خاموش باشد.

در منطقه خلیج‌فارس بخش زیادی از زنان دارای تحصیلات و توانمندی‌های پایه‌ای هستند که با گذراندن دوره‌های تخصصی می‌توانند حفره‌های شغلی در قطب انرژی جهان را پر کنند. آنچه مسلم است حضور متعادل دو جنس در هر شغلی می‌تواند تراز‌های اقتصادی را در آن حرفه به نقاط قابل پذیرشی برساند. یک نمونه از روش‌های موفق، شرکت اشنایدرالکتریک است.

این شرکت فعال در حوزه انرژی از چند سال قبل به این سو پورتکلی را به اجرا گذاشته که طی آن در هر پروژه تیمی‌ای حداقل 40 درصد نیروهای حاضر را زنان تشکیل دهند و این پورتکل را در تمامی پروژه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود اجرا کرده و توانسته سوددهی خود را به شکل معنی‌داری افزایش دهد. اکنون و در شرایطی که صنایع نفت و گاز از بازارهای متلاطم نتوانسته‌اند کمکی برای تغییر قواعد بازی بگیرند، به‌نظر می‌رسد زنان خاورمیانه می‌توانند برگ برنده صنایع نفت و گاز کشورهایشان برای برگرداندن بازی به سود خودشان باشند.



منبع: خلیج تایمز

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =