گلادیاتور ایرانی قرن: مردم اسم رشته‌ام را هم نشنیده‌اند/ خطرناک نیست/ تا عرقت خشک نشده پول می‌دهند

امیر علی‌اکبری، قهرمان کشتی فرنگی جهان، پس از وداع با دنیای قهرمانی کشتی حالا آرزوهایش را در رینگ MMA یا همان هنرهای رزمی ترکیبی جست‌وجو می‌کند.

روزنامه خبرورزشی نوشت: علی‌اکبری بامداد امروز عازم توکیو شد تا پس از دو جلسه تمرین سبک برای مبارزه با هیث هرینگ آمریکایی آماده شود. قهرمان سابق کشتی فرنگی ایران که رشته ورزشی خود را تغییر داده و در رقابت‌های MMA حضور یافته است پنج‌شنبه ۹ دی در سالن سایتاما سوپر آرنای ژاپن به مصاف حریف آمریکایی می‌رود. او آرزو دارد اولین ایرانی‌ای باشد که با هویت اصلی خود در مسابقات MMA و لیگ UFC شرکت کند و پرچم ایران را بر روی دوش بیندازد. علی‌اکبری می‌گوید: «هنگامی که MMA را شروع کردم ویدئوی مبارزه افراد دیگر را زیاد تماشا کردم و بهترین رزمی‌کاران را برای شیوه کارم انتخاب کردم. من استایل ولاسکز را دوست دارم و از شیوه کارش الگو‌‌برداری می‌کنم تا در نهایت استایل خاص خودم را بسازم.»

علی‌اکبری دیروز قبل از پرواز به ژاپن همراه علیرضا استکی، مربی تیم ملی بوکس که تمرینات بوکس او را بر عهده دارد، با حضور در خبرورزشی پاسخگوی سؤالات ما بودند. این گپ و گفت را از دست ندهید.

برای مبارزه آماده هستی؟
بله، برای این مسابقه نزدیک به دو ماه تمرینات پرفشاری را انجام داده‌ام و فکر نمی‌کنم هیچ یک از حریفانم به اندازه من تمرین کرده باشند. ان‌شاءالله اگر خدا بخواهد با برد شروع می‌کنم.

استارت این بازی‌ها را کجا زدید؟
بازی‌ها از پنجم مهر در ژاپن شروع شد که در مرحله اول ژائو آلمیدا حریف برزیلی را شکست دادم. این مسابقات در وزن اوپن انجام می‌شود که در مرحله اول ۱۶ مبارز بودند، که پس از بازی اول هشت فایتر حذف شدند و هشت نفر به مرحله دوم صعود کردند. در گام اول حریف برزیلی را شکست دادم اما در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف هیث هِرینگ آمریکایی می‌روم و درگام دوم شنبه با برنده بازی مولداوی و روسیه مبارزه می‌کنم و پس از آن باید منتظر بمانم و ببینم که از آن سوی جدول چه کسی به فینال صعود می‌کند. به هر حال شنبه تکلیف قهرمان این مسابقه مشخص می‌شود.

حریف برزیلی چطور بود؟
او حریف بسیار خوبی بود و یکی از بوکسورهای حرفه‌ای در برزیل محسوب می‌شود که وارد رشته MMA شده است. البته او خیلی اعتماد به نفس کاذب داشت و روز وزن‌کشی کری‌خوانی زیادی داشت که به درگیری کوچک منجر شد. البته این درگیری‌ها در رشته MMA طبیعی و مرسوم است. حریف برزیلی را به خوبی آنالیز کردم‌ و دنبال این بودم هرچه سریع‌تر او را در خاک بنشانم و کارش را تمام کنم که خوشبختانه توانستم در همان دقایق اول این کار را انجام دهم و در کمتر از ۲ دقیقه او را ناک‌اوت کنم.

شناختی از حریفان داری؟
همه حریفان را می‌شناسم و شگردهای بوکس آن‌ها را با آقای استکی آنالیز کرده‌ام. پیش از این قرار بود شین کاروین در راند دوم تورنمنت RIZIN حریفم باشد که کنار گذاشته شد و هم‌اکنون هیث هِرینگ جایگزین او شده است. هِرینگ فایتر ۳۸ ساله اهل تگزاس آمریکاست. او از ۱۸ سالگی به هنرهای رزمی ترکیبی روی آورده و از سال ۱۹۹۷ وارد چرخه حرفه‌ای MMA شد. او در رشته‌هایی چون جوجیتسو برزیلی، کیک‌بوکسینگ، سامبو و کشتی فعالیت داشته است. رکورد حرفه‌ای او ۲۸ پیروزی و ۱۴ شکست از مجموع ۴۳ مبارزه‌‌اش ثبت شده است. آخرین مبارزه سال ۲۰۰۸ و نبرد برابر براک لِزنِر بود که در آن مبارزه او با امتیاز نتیجه را واگذار کرد.

این مسابقات جوایز خوبی دارد؟
بله، به قهرمان مسابقه‌ها ۳۰۰ هزار دلار، نفر دوم ۲۰۰ هزار دلار و نفر سوم ۱۰۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. ضمن اینکه مبلغی از بخش درآمدهای فایتر‌ها به قهرمانان پرداخت می‌شود که آن مبلغ سکرت است و هیچ مبارزی آن را فاش نمی‌کند. این ورزش یک ورزش حرفه‌ای است و درآمدش هم حرفه‌ای است. در پایان مسابقات و رونمایی از قهرمان بازی‌ها، قبل از اینکه به خانه‌ برسی پول به حساب واریز می‌شود. (با خنده) تا عرقت خشک نشده پول را می‌دهند.

علی‌اکبری چطور وارد رینگ شد؟
بعد از اینکه کشتی برای من تمام شد، در یکی، دو ماه اول می‌خواستم به کل ورزش را کنار بگذارم و بروم دنبال زندگی‌ام ولی از جاهای مختلف به من پیشنهاد شد که به این رشته بیایم. خودم هم ۶-۵ ماه در موردش تحقیق کردم. دیدم ورزش بسیار پرفشار و حرفه‌ای است. در سطح جهانی هم خیلی شناخته‌شده است. البته در سطح ایران مردم کمتر آشنایی دارند ولی در سطح دنیا این رشته پرطرفدار و شناخته‌شده است. خودم هم علاقه‌مند شدم.

این رشته خطرناک نیست؟
شاید افرادی که از بیرون به این رشته نگاه می‌کنند احساس کنند این رشته بسیار خطرناک است و از حضور در آن ترس داشته باشند، خودم که اول این ورزش را ‌دیدم فکر می‌کردم خیلی خشن است اما این‌گونه نیست چراکه مسابقه داور دارد و هر لحظه که احساس کند سلامت ورزشکار به خطر می‌افتد فوراً مسابقه را قطع می‌کند. مضافاً اینکه آن‌هایی که این رشته را انتخاب می‌کنند حرفه‌ای هستند. این رشته تنها رشته‌ای بود که من می‌توانستم از کشتی‌ هم کمک بگیرم و تمرینات دیگر را مکمل آن کنم و استارت خوبی بزنم.

توضیح می‌دهی که MMA چیست؟
این ورزش تلفیقی از چند رشته کشتی، بوکس، جوجیتسو، موی‌تای و کیک‌بوکسینگ است که الان در سطح دنیا طرفداران زیادی دارد و شناخته‌شده هم هست ولی در کشور ما مردم شاید اسم آن را هم نشنیده باشند. امیدوارم من و چند ایرانی دیگر که استارت این ورزش را زدیم، پلی باشیم برای بقیه جوانان ایرانی که به این ورزش رو بیاورند.

خیلی‌ها تصویر خوبی از این رشته ندارند و آن را ترویج خشونت می‌دانند، نظر شما درباره این قضیه چیست؟
این‌طوری نیست. روش مبارزه MMA خیلی قانونمند است. خیلی از ضربه‌ها را خطا اعلام کرده‌اند. طوری شده که اگر شما یک جا‌ گیر کنی و دو تا ضربه سنگین بخوری بلافاصله داور بازی را تمام می‌کند. یا اینکه خودت و یا اینکه مربی با پرتاب حوله می‌توانید اعلام کنید بازی تمام است.

ضربات واقعی‌اند یا نمایشی؟
خیلی واقعی. اصلاً به ورزشکاران این رشته می‌گویند گلادیاتورهای قرن جدید، جنگجویان بدون شمشیر.

فکر می‌کنی تا چند سالگی بتوانی ادامه بدهی؟
الان ۲۹ سال دارم. فکر می‌کنم تا ۳۲ سالگی بتوانم راحت مسابقه بدهم.

تفاوت تمرینات MMA با کشتی در چیست؟
در کشتی باید قدرتی باشی و آن را تا پایان مسابقه نگه داری ولی در MMA اول استقامت است بعد هم انتظار. یعنی هم باید استقامت داشته باشی که نفس خودت را برای ۲۵ دقیقه مبارزه نگه داری و هم باید انتظار خوبی داشته باشی که بتوانی به موقع ضربه بزنی. تمریناتی که در این رشته انجام می‌دهم هیچ شباهتی با تمریناتی که در کشتی انجام می‌دهم ندارد ولی آن بیس و پایه کار، بدن آماده است که من شاید زودتر از بقیه راه بیفتم چون قبلاً زحمات زیادی کشیده‌ام.

پشیمان نیستی که به جای کشتی MMA کار می‌کنی؟
این رشته مانند فوتبال در دنیا در حال مطرح شدن است و مطمئناً آینده خوبی دارد. من از بچگی عاشق کشتی بودم و الان هم کشتی را دوست دارم اما از روزی که وارد این رشته شدم، علاقه‌ام روز به روز به آن بیشتر شد. با دید الان که شرایط کشتی و MMA را مشاهده می‌کنم، مطمئناً این رشته را به جای کشتی انتخاب می‌کردم چراکه MMA انتها ندارد اما در کشتی وقتی یک ورزشکار قهرمان المپیک می‌شود، دیگر به سقف آرزوهای خود رسیده و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارد اما در MMA اگر بتوانی کمربند را به دست بیاوری، تازه کارت شروع می‌شود.

فکر می‌کنی از پس حریفانت بربیایی؟
اگر به دنبال قهرمانی در این مسابقه‌ها نبودم اصلاً در آن شرکت نمی‌کردم. پتانسیل این کار را دارم و قطعاً با هدف قهرمانی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنم. اهداف بزرگی را در رشته MMA در سر دارم و ان‌شاءالله بتوانم برای کشورم نماینده خوبی باشم.

پیشنهاد دیگری هم داشتی؟
چند لیگ معتبر در دنیا داریم که مهم‌ترین آن UFC است. من به جز UFC از همه لیگ‌ها پیشنهاد داشته‌ام اما نپذیرفتم. چون تا آخر سال ۲۰۱۷ با RIZIN قرارداد دارم و باید در طول یک سال ۶ تا بازی برای آن‌ها انجام بدهم. در صورتی که بعد از پایان بازی‌ها پیشنهاد RIZIN مناسب باشد با آن‌ها قراردادم را تمدید می‌کنم در غیر این صورت به پیشنهاد‌های دیگر فکر می‌کنم.

برای راه‌اندازی MMA در ایران چه برنامه‌ای داری؟
قصد دارم با کمک آقای علاقه‌مند، اسپانسرم، یک کمپ مجهز و طبق استاندارهای بین‌المللی در ایران احداث کنم، مثل کمپ AKA تایلند و همه فایترها را در این کمپ جمع کنیم تا زیر نظر مربیان مجرب تمرین کنند و فقط برای مسابقه به رقابت‌های برون‌مرزی اعزام شوند.

مقصد بعدی علی‌اکبری کجاست؟
هدف من رسیدن به لیگ UFC آمریکاست. ما تنها کشوری هستیم که در این لیگ نماینده نداریم. من در ۱۲۰ کیلوگرم MMA مبارزه می‌کنم و آن‌ها آمادگی این را دارند تا با بیشترین سرمایه‌گذاری، من را به بالاترین سطح در UFC برسانند. رسیدن ایرانیان به آمریکا کار بسیار سختی است و تاکنون هیچ ایرانی‌ای نداشتیم که به آمریکا برود و در لیگ UFC مبارزه کند اما به خاطر پیشینه‌ام در کشتی راه برای من بازتر است. البته وقتی به لیگ UFC برسم کار در آنجا کاملاً با نقاط دیگر دنیا متفاوت است و تمام مبارزان حرفه‌ای عمل می‌کنند و به نوعی کار اصلی‌ام در آنجا شروع می‌شود چون UFC لیگ کاملاً حرفه‌ای است.

استکی‌: امیر از تمرینات طفره نرفت

علیرضا استکی، مربی تیم ملی بوکس، با اشاره به آمادگی امیر علی‌اکبری می‌گوید: «نماینده MMA ایران در رقابت‌های جهانی از دو ماه پیش تمریناتش را در کمپ AKA تایلند شروع کرده است، من هم به درخواست او به این کمپ رفتم تا تمریناتش را زیر نظر بگیرم. او دیروز آخرین تمرین خود را در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار کرد تا با آمادگی مهیای سفر به ژاپن و شرکت در لیگ RIZIN شود.»
استکی با اشاره به تمرینات اختصاصی علی‌اکبری ادامه می‌دهد‌: «امیر برای شرکت در این مسابقات شبانه‌روز تمرین کرد و به رغم سنگینی تمرینات هیچ وقت از اجرای تمرین طفره نرفت و مطمئن هستم که او مزد زحماتش را در رینگ ژاپن می‌گیرد.» مربی تیم ملی بوکس به تمرین قبل از مسابقه اشاره می‌کند‌: «بامداد دوشنبه عازم توکیو می‌شویم. پس از ورود و اسکان دو جلسه تمرین سبک شاد و کششی داریم تا خستگی سفر از بدن امیر خارج شود و برای مبارزه اول که پنج‌شنبه برگزار می‌شود، آماده شود.»
استکی با اشاره به تمرینات اختصاصی می‌گوید‌: «علی‌اکبری در مدت دو ماه و نیم روزانه سه نوبت تمرین تخصصی انجام داد و برای مبارزه با هر حریفی آماده است. با سختی‌هایی که امیر در اردوهای داخلی و خارجی متحمل شد از مردم می‌خواهم تا برای موفقیت این قهرمان دعا کنند.»

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =