استان مرکزی جزو ۴ استان نخست کشور در ارتقای باسوادی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: استان مرکزی جزء 4 استان نخست کشور در ارتقاء باسوادی است و بعد از استان های یزد، اصفهان و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین مرکزی علی محمد غلامی به مناسبت هفته سوادآموزی در جمع خبرنگاران، افزود: جلوگیری از بازگشت سوادآموزان به بی سوادی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است که امیدواریم این فرایند در سطح جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: با حمایت ها و پشتیبانی های دولت یازدهم از سازمان سوادآموزی و اختصاص اعتبار به منظور تهیه کتاب های کمک آموزشی برای سوادآموزان، در طول مدت عمر دولت تدبیر و امید بازگشت به بی سوادی نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 و خوداظهاری افراد آمار بی سوادی کشور 4 میلیون نفر اعلام شده بود که در حال حاضر به یک میلیون و 138 هزار نفر کاهش یافته است و این امر یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در زمینه تحقق حقوق شهروندی در کشور به شمار می رود.

غلامی تصریح کرد: همچنین آمار بی سوادی استان مرکزی بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 حدود 35 هزار نفر تا 40 هزار نفر اعلام شده بود که در حال حاضر به زیر 5000 نفر کاهش یافته است و امیدواریم تا 2 سال آینده این آمار به صفر برسد.

وی بیان داشت: بر اساس اعلام سامانه سواد آموزی کشور، نرخ باسوادی استان مرکزی از 94 درصد در سال 1392، به 97 درصد در سال 1395 افزایش یافته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تأکید کرد: در سال جاری اجرای 2 طرح ویژه مبارزه با بی سوادی در سطح استان در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

غلامی ابراز داشت: این طرح ها شامل طرح شناسایی، جذب و آموزش والدین بی سواد و کم سواد و همچنین طرح سوادسنجی در حوزه زندان ها و ندامتگاه های استان مرکزی می باشد که این طرح ها از مهمترین طرح های کاهش بی سوادی در استان مرکزی است.

وی اضافه کرد: این طرح ها با هدف محو کامل بی سوادی و تعمیق و تثبیت سوادآموزی در جامعه شکل گرفته و برای رسیدن به آمار صفر درصدی در حوزه بی سوادی اجرایی خواهند شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی همچنین گفت: در طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیاء بی سواد و کم سواد، همزمان با ثبت نام دانش آموزان در سامانه ثناد (سامانه ثبت نام دانش‌ آموزی) مدارک تحصیلی اولیا دانش آموزان نیز اخذ شده و اولیای کم سواد و بی سواد مشخص شدند و تمامی آنها تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

غلامی افزود: 2700 نفر اولیای بی سواد و کم سواد بر اساس آمار سامانه ثناد در سال تحصیلی 95-94 در مناطق 15 گانه استان مرکزی شناسایی شده اند که از این تعداد آموزش 1350 نفر آنان آغاز و تا پایان خردادماه به پایان می رسد.

وی ادامه داد: از این میزان، تعدادی از اولیای دانش آموزان باقی مانده اند که این اولیاء افرادی هستند که کمترین همکاری را با این اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی برای سوادآموزی دارند و در این راستا امیدواریم با اجرای این طرح تا پایان سال تحصیلی 97-96 این آمار به صفر برسد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: طرح سوادسنجی در حوزه زندان ها و ندامتگاه های استان مرکزی نیز در 3 زندان شهرستان های اراک، ساوه و خمین و همچنین ندامتگاه کار درمانی اراک اجرایی شده است.

غلامی تصریح کرد: بی سوادها و کم سوادهای این زندان ها و ندامتگاه، در 3 سطح، شامل سطح بی سواد مطلق، سطح تحکیم و سطح انتقال تقسیم بندی شده و مورد آموزش قرار گرفته اند.

وی بیان داشت: در حال حاضر 170 نفر بی سواد و کم سواد در ندامتگاه ها و زندان های استان مرکزی از طریق این طرح شناسایی شدند که از این تعداد 50 نفر آنان بی سواد مطلق تشخیص داده شده و 120 نفر آنان نیز به دوره های تحکیم و انتقال هدایت شدند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تأکید کرد: امسال 500 عنوان کتاب به زبان ساده و بر اساس آخرین مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، سواد رسانه ای، تعمیق و تثبیت آموخته ها چاپ شده و برای جلوگیری از بازگشت سوادآموزان به بی سوادی در اختیار آنان قرار گرفته است.

غلامی ابراز داشت: طرح خواندن با خانواده از دیگر طرح های معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی برای جلوگیری از بازگشت سوادآموزان به بی سوادی به شمار می رود که بر اساس آن کتاب های متعددی با عناوین مختلف چاپ شده و در اختیار نوسوادان و خانواده های آنها قرار گرفته است. محتوای این کتاب ها به گونه ای است که به یادگیری مهارت های اصلی و اساسی زندگی می پردازد.

وی اضافه کرد: طرح مسابقه انشاء نویسی برای 2 سطح تحکیم و انتقال با محوریت پرسش مهر رئیس جمهور نیز از دیگر طرح های معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی است که در زمینه جلوگیری از بازگشت سوادآموزان به بی سوادی شکل گرفته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی همچنین گفت: در طول مدت عمر دولت تدبیر و امید، 50 هزار نفر اتباع خارجی بی سواد و کم سواد در سطح کشور شناسایی شدند که دولت یازدهم برای سوادآموزی به این افراد از هیچ کوششب فروگذار نبوده است و تلاش خود را در این زمینه به کار بسته است.

غلامی افزود: در طول مدت 2 سال گذشته، حدود یکهزار نفر اتباع خارجی بی سواد و کم سواد در سطح استان مرکزی شناسایی شده اند که این افراد در شهرستان های اراک، دلیجان و ساوه تحت آموزش سوادآموزی قرار گرفته اند.

وی با عنوان نمودن این مطلب که افزایش مهاجرت به استان مرکزی یکی از عوامل افزایش بی سوادی در این استان به شمار می رود، ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سامانه سوادآموزی، شهرستانهای اراک، ساوه، زرندیه، دلیجان، خمین و خنداب، بیشترین آمار بی سوادی را در سطح استان مرکزی و شهرستان های آشتیان، تفرش، محلات و سربند، کمترین میزان بی سوادی را در سطح استان به خود اختصاص داده اند.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =