هوای تهران آلوده است، اما بنزین‌ و گازوئیل هم استاندارد است

نتایج پایش کیفیت سوخت شهر تهران در پاییز 1395 نشان می‌دهد آلودگی هوای متوالی پایتخت طی 4 ماه اخیر ریشه در سوخت توزیعی نداشته و کیفیت بنزین و گوگرد توزیعی جایگاه‌ها در حد استاندارد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ وحيد حسيني مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: در همه دنيا کیفیت سوخت توزیعی بر آلودگی تولیدی خودروها نقش بسزایی دارد اما در صورت وجود كيفيت سوخت، مشخص مي‌شود كه آلودگي هوا ريشه در بنزين و گوگرد توزيعي ندارد. شرکت کنترل کیفیت هواي تهران در اين زمينه پارامترهاي موثر سوخت بر آلودگی خروجی از خودروها را بصورت فصلی مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد. نمونه‌های سوخت پس از برداشت به آزمایشگاه‌هاي معتبر ارسال شده و پارامترهای موثر بر آلودگی از سوخت خودروها مورد آنالیز قرار گرفته و در نهایت گزارشات آن در اختیار عموم مردم و کارشناسان قرار می‌گیرد.

به گفته حسيني، نتايج حاصل از «پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران» در پاییز 1395 مشخص كرده كه در سوخت بنزین عدد اکتان پایین، محتوای گوگرد و بنزن بالا و در سوخت دیزل عدد ستان پایین و محتوای گوگرد بالا از موارد قابل تأمل هستند که تأثیر بسزایی بر آلودگی هواي شهر دارند.

در اين پروژه طی نمونه‌برداری‌های انجام شده در فصل پاییز سال 1395 در مقایسه با بهار و تابستان، 10 نمونه سوخت بنزین با نمونه‌برداری مستقیم از جایگاه‌های سوخت‌رسانی سطح شهر تهران جمع‌آوری شد و براي آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. اين جايگاه‌ها شامل نازل‌هاي بنزین یورو4 و بنزین سوپر در سهروردی، مفتح، شریعتی بهار، شریعتی معلم، خرمشهر بود كه در مجموع 10 نمونه را تشكيل مي‌داد.

نتايج بررسي بنزين توزيعي نشان داد در همه نمونه هاي بنزین، از نظر محتواي بنزن و عدد اکتان در محدوده استاندارد است(كمتر از يك در يك ميليون قسمت). در دو فصل بهار و تابستان امسال نيز نمونه‌های سوپر از لحاظ عدد اکتان مقدار مطلوب‌تری را دارا بوده اند و همگی آنها بالاتر از حد استاندارد بودند.

همچنين نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونه ‌هاي توزيعي پاييز در جایگاه‌های منتخب دیزل شامل پایانه‌های آزادی، تهرانسر، شرکت واحد، شرق و فتح نشان داد محتواي گوگرد در محدوده نزدیکی به استاندارد است(50PPM).

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    4 0
    ببخشید ولی کذبه فکر کنم.بد جور بو میده دود ماشینا.حتی دود اگزوزه ماشینای گران و جدید.ترکیه همچین بویی از اگزوزا نمی اومد.لطفا راستشو بگید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    5 0
    یه بار میگی پاییز 95 نمونه جمع کردیم اکتان پایین بوده و کیفیت بنزین خوب نبوده، دوباره میگی پاییز 95 نمونه جمع کردیم همه چی اوکی بوده. بالاخره با خودت چند چندی؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    3 0
    علل اصلی آلودگی هوای تهران: 1 اتوبوس های فرسوده که هر کدوم به اندازه 1000 تا پراید هوا رو آلوده می کنن 2 موتور ها اولا بطور مستقیم چون ذاتا آلوده کننده هوا هستند؛ ثانیا بطور غیر مستقیم چون باعث بر هم خوردن نظم در عبور و مرور و ایجاد ترافیک می شن لطفا افراد سیگاری در این روزها که هوا آلوده است لطف بفرمایند و دست از خودخواهی شون بردارن و یک کم کمتر دود بفرستن تو حلق و حنجره مردم
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    4 2
    موتور هایی که این سوخت میسوزونن استاندارد نیستن قدیمی و فرسوده و از رده حارجن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    5 1
    امروز هوای مازندران که یک ورش دریاست الودس و قشنگ بو میده وخاکستریه.حتما مال بنزین و گازوییل استاندارد شماست
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    9 0
    واقعا راست میگن پشت اتوبوسها به ایستی هوای روستاهای شمال رو اشتنشاق میکنی
  • امید DE ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    4 0
    بهترین روش برای کنترل الودگی هوای تهران جلوگیری از ترددد گازئیل سوزها میباشد باید از امسال تمام گازئیل سوزها از تهران جمع بشن و گاز سوزها و برقی ها جایگزین بشن.
  • بينام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    3 0
    كاملا راست ميگوييد، بنزينها استاندارد است اما نميدانم چرا مصرف ماشينها 15 اضافه شده و كاركرد آن نامرتب شده است. هواي همه شهرها هم خراب شده، كاملا مشابه وقتي كه بنزين غير استاندارد در پتروشيميها توليد ميشد.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    0 0
    سازمانهای مرکزی بسیاری از مراکز : دانشگاه ازاد و پیام نور و زمین شهری و راه اهن و زندانها و ....