مهندس عباس رشیدی معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری با تأکید بر اینکه مهار آبهای سطحی یکی از مهمترین پروژه های این نهاد به شمار می آید گفت : در همین پیوند طی چهار سال گذشته در ۱۲۰ محدوده موفق به احداث و نصب انواع کانال شده ایم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  منطقه مازندران- رشيدي،معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری ضمن بيان اين مطلب كه نه تنها در ايران بلكه در بسياري از كشورهاي جهان شهرها با چالش مهم و بزرگي تحت عنوان آبگرفتگي و آب ماندگي مواجه هستند گفت : ساري نيز از دير باز با اين مشكل مواجه بوده است اما تا پيش از اين دوره مديريت شهري اقدام موثر و پايداري براي رفع آن انجام نشده بود تا اينكه مهار آبهاي سطحي در نيمه دوم سال ۱۳۹۱ آغاز شد .

وي با تشريح اقدامات انجام شده در اين راستا خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اساسي شهر ساري معكوس بودن شيب آن بر خلاف جهت رود تجن است يعني شيب شهر به سمت اين رود نيست تا بتوان از آن براي هدايت آبهاي سطحي استفاده شود . بنابراين بخش اعظمي ازآب هاي سطحي به سمت غرب ساري و اسپه ورد هدايت شدند كه اين امر هزينه سنگيني را به شهرداري تحميل كرد چرا كه به موازات احداث كانال براي هدايت آبهاي سطحي به سمت اسپه ورد بايد اين آبراه را هم لايروبي مي كرديم . اين در حالي است كه طي چهل سال اخير نه تنها اسپه ورد بلكه هيچ يك از آبراههاي بزرگ حاشيه ساري لايروبي نشده بودند . براي نشان دادن اهميت لايروبي كافي است يادآور شوم كه اسپه ورد قبل از لايروبي يك متر عرض پيدا كرده بود اما پس از لايروبي عرض و عمق اسپه ورد و ديگر آبراهها افزايش چشمگيري پيدا كردند .

معاون فني و عمراني شهرداري ساري در ادامه به اقدامات انجام شده براي هدايت آبهاي سطحي گفت : از بدو آغاز نهضت مهار آبهاي سطحي تا امروز در بيش از ۱۲۰ محدوده ساري سه نوع كانال ايجاد شد. كانال هاي باكسي با طول و عرض بيش از يك متر - كانال هاي درجا و كاروگيت ، حال آنكه در بخش هايي از ساري كه مجبور بوديم آبها را به سمت تجن هدايت كنيم بيش از ده متر به عمق زمين رفتيم و كانال ها را در عمق ده متري زمين احداث كرديم .

وي با تقدير از زحمات و خدمات سازمان عمران شهرداري ساري كه مشاركت چشمگيري در مهار آبهاي سطحي دارد تأكيد كرد : اين سازمان با ساخت كانال هاي باكسي بزرگ موفق شد شهرداري ساري را از هزينه خريد و وارد كردن چنين كانال هايي بي نياز كند كه اين خود كمك قابل توجهي محسوب مي شود .

عباس رشيدي در ادامه تشريح اقدامات انجام شده در جهت تحقق مهار آبهاي سطحي گفت : اين پروژه بسيار پرهزينه و از لحاظ مالي بسيار سنگين است تا جايي كه فقط براي احداث كانال ها در ۱۰۲ محدوده شهر ساری بيش از ۶۶۸ ميليارد ريال هزينه كرديم و اين يعني كل بودجه بسياري از شهرداري هاي استان مازندران .

وي سپس به همكاري و همراهي شهرداري هاي مناطق سه گانه در اجراي اين پروژه اشاره كرد و افزود: در سايه اين همراهي ها بود كه توانستيم پروژه عظيم و سنگيني مانند مهار آب هاي سطحي را با يك كار جمعي و تيمي با سرعت و قدرت پيش برده و تا پايان نيز پيش ببريم اما نبايد از صبوري و همراهي شهروندان هم غافل ماند . زيرا اين حفاري ها و كنده كاري ها براي شهروندان مشكلاتي ايجاد مي كند كه اجتناب ناپذير است اما مردم فهيم ساري با علم به اين حقيقت كه براي عمران و آبادي شهر هم بايد صبور بود و هم بايد همراه شد در تمام اين مدت با خادمان خود در شهرداري ساري همكاري صميمانه اي داشته اند .
46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =