روزنامه جام جم در مطلبی به سوژه"خیانت" در فیلم‌های ایرانی پرداخت و بین سینمای ایران و هالیوود و بالیوود مقایسه ای انجام داد.

این روزنامه نوشت: در هالیوود که بزرگ‌ترین صنعت فیلمسازی دنیا به حساب می‌آید، فیلم‌هایی با مضمون خیانت جای زیادی ندارند. شاید غالب بودن ژانر اکشن (که این روزها با ابرقهرمان‌های کمیک‌استریپی عجین شده) از دلایل مهم بی‌توجهی به این مضمون باشد، اما برای فیلمسازان هم نزدیک شدن به چنین موضوعی، حکم ورود به یک خط قرمز ممنوع را دارد. تلاش کلینت ایستوود برای ساخت پل‌های مدیسن کانتی در سال 1995، یکی از این نمونه‌هاست.

داستان نوول رابرت جیمز والر در سال 1992 منتشر شده بود و صنعت سینما تا مدت‌ها جرات نزدیک شدن به آن را نداشت. مضمون نوول اعتراضات زیادی را به همراه داشت و مشخص بود که نسخه سینمایی آن هم، جنجال‌برانگیز خواهد بود. نمایش عمومی فیلم با واکنش متفاوت منتقدان و تماشاگران آمریکایی روبه‌رو شد و بحث‌های اجتماعی زیادی را در رسانه‌های گروهی دامن زد. حرف اصلی منتقدان و تماشاگران سینما این بود که خط قرمزهای اخلاقی جامعه باید حفظ شود و فیلم‌های سینمایی، حرمت نام مقدس خانواده را حفظ و رعایت کنند. بی‌وفا (2002) با بازی ریچارد گیر هم، همین واکنش‌ها را به دنبال داشت. منتقدان سینمایی روی این نکته پافشاری می‌کردند که فیلم‌های سینمایی در صورت نمایش خیانت، باید عواقب منفی و ویرانگر آن را به تماشاگران نشان دهند.

بالیوود هم که متخصص تولید فیلم‌های خانوادگی و درام‌های مربوط به آن است، با وجود ترسیم عشق و عاشقی کاراکترهای ریز و درشت خود، مراقب نوع نزدیک شدن به مضمون خیانت است. البته با توجه به فرهنگ متفاوت کشوری مثل هند با جوامع غربی، عنصر خیانت نمی‌تواند موضوع مهمی در سینما و ادبیات هند باشد. با این حال، چند فیلم با مضمون خیانت، راه خود را به روی پرده سینماهای هند باز کرده است. معروف ترین آنها «گاهی شادی، گاهی غم» ساخته کارن جوهر، فیلمساز و تهیه‌کننده سرشناس بالیوودی است. با وجود حضور هفت سوپراستار مطرح سینمای هند در این فیلم، استقبال تماشاگران هندی از آن کمتر از استقبال آنها از دیگر فیلم‌های کارن جوهر بود. به باور منتقدان و رسانه‌های گروهی هند، نزدیک نشدن تماشاگران به فیلم، ریشه در مضمون آن داشت. از قرار معلوم، تماشاگران هندی هم چندان طرفدار آن نیستند که ستارگان سینمایشان در فیلم‌هایی بازی کنند که کاراکترهای خانوادگی آنها به یکدیگر خیانت می‌کنند.
302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    3 8
    هدف بی اعتباری برنده احتمالی جوایز گلدن گلوب و اسکار ، فروشنده اصغر فرهادی است جای تاسف آنجاست که بجای پیدا کردن راههای موفقیت سونامی سینمای ایران ، از روی حسادت اینگونه قصد تسویه حساب با ایشان وجود دارد. مثلا در این مطلب کوشش شده که بالیوود معیار سینما شود گرچه موضوع خیانت جز تفکیک ناپذیر آن سینما است یا ابنکه مدعیان تا دیروز میگفتند خیانت تابوی سینمای ایران بوده است و این توضیح را دستمایه ای برای توجیه فروش عجیب و غریب فروشنده می دانستند و امروز در چرحشی آسکار سکه را وارونه کرده اند
  • بی نام RO ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    12 1
    چون تو كشورشون همسران كمتر بهم خيانت ميكنند. اما تو ايران خيانت يه امر عادي شده و قبحش ريخته.
    • امیر از تهران A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      1 8
      همین فیلم هایی مثل فروشنده قبح اون را ریخته
  • پیمان IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    11 0
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها احتمالا خیانت در جامعه زیاد شده که فیلمش رو هم زیاد میسازند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    2 0
    از زاویه مثبت هم میشود با ناهنجاریهای اجتکاعی برخورد کرد. جایگاه هنر هفتم در ارتقاء وضعیت جامعه قابل انکار نیست هنرمندان نقش موثری در الگوسازی در جامعه ایفا می نمایند و گاها" به این نقش واقف نیستند. در فیلمها میتوان به جای نمایش زمانهای و رویدادهای تلخ و ناخوشایند بیشتر موضوعات متعالی مانند ایثار، گذشت، بزرگ منشی، مقاومت در مورد فساد و... را برجسته نمود و این وظیفه نهادهای متولی همانند خانه سینما است که ورای وظایف صنفی یه این مهم بپردازد. احیاء نقش جامعه سازی سینما
  • بی نام DE ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    8 0
    دلیلش ساده است چون در کشور ما خیانت بیشتر است و تعریف کسترده تری از مفهوم خیانت در بقیه دنیا دارد. خیلی رفتارها خیانت نیست و ما خیانت می دانیم. از طرف دیگر خیلی رفتارها در اروپای شمالی تجاوز است در کشور ما روابط ساده زن و شوهری. خشونت هم همین طور. کسی که با گریه یا جیغ یا شکنجه روانی به خواسته اش می رسد خشن است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    18 2
    شما انگار زیاد فیلم هالیوودی نمی بینی. میخوای یه لیست واست ردیف کنم همینجا؟ باز بهونه پیدا کردید بکوبید تو سر فیلمهای ایرانی؟