بانوان نینجاکار زنجان؛ مبارزان بی امکانات

روزنامه همشهری زنجان نوشت :اگر در پارکی قدم می‌زدید که شخصی با روبنده سیاه در هوا معلق بود یا این‌که با فردی همچون خودش مبارزه می‌کرد، خیلی تعجب نکنید.

این کارها جزو علایق شخصی یک رزمی‌کار است. اما وقتی تعجب خواهید کرد که پشت این روبنده‌های سیاه، چهره‌ای زنانه پنهان شده باشد. بانوانی که با خود لقب نینجا را یدک می‌کشند. در این خصوص خبرنگار همشهری به سراغ از نماینده این بانوان در زنجان رفت تا با استاد آنها، یعنی اولین کسی که برای نخستین بار رشته رزمی نینجوتسو را برای بانوان وارد زنجان کرد، گپ و گفتی ترتیب دهد. او کسی نبود جز «زینب بیات منفرد» شخصی که شاگردانش او را با صفت سن سی «در زبان ژاپنی به معنای استاد» می‌شناسند. البته برخلاف آنچه ممکن است در تصورات عامه از رزمی‌کاران شکل بگیرد، توانایی‌های رزمی‌ بیات از او شخصیتی بسیار متین و آرام ساخته است. در ادامه گفت وگوی «سن سی بیات»؛ استاد دختران نینجاکار زنجانی را  می‌خوانید:
از رشته رزمی«نینجوتسو» بگویید که چگونه ورزشی است؟
«نینجوتسو» در واقع آموزش یک نوع دفاع شخصی با سلاح و بدون سلاح است. اسلحه‌هایی چون نانچیکو، چوب، زنجیر، شمشیر، ستاره‌ها یا سوزن‌های پرتابی که مردم عادی غالبا استفاده از این وسایل را بیشتر در فیلم‌های رزمی دیده‌اند. از طرفی انواع حرکات آکروباتیک و انعطافی مانند بالا رفتن از دیوار، درخت، طناب و غیره را نیز داریم. گذر از موانع بلند و باریک که فرد بدون این‌که اثری از خود باقی بگذارد باید از آنها عبور کند. البته بخش دیگر فعالیت ما برای برگزاری مسابقات رسمی نیز رقابت‌های مبارزه‌ای و کاتاهای سنتی است.
«نینجا» ر ا به چه کسی اطلاق می‌کنند؟
نینجا در لغت به شخصی گفته می‌شودکه دارای توانایی‌های ویژه باشد. از طرفی معنای لغوی نینجوتسو هنر پنهان شدن است. این موضوع به این معنا نیست که شخصی خود را بتواند پنهان کند. بلکه فرد باید آنچنان دارای توانایی‌های ویژه‌ای باشد که با سرعت خود ردی باقی نگذارد و دیگران حضور او را متوجه نشوند. البته در ژاپن به خانمی که وارد نینجا می‌شود کونوچی می‌گویند؛ چراکه این خانم دارای 9 ویژگی برتر است که افراد دیگری حتی خود آقایان نینجاکار نمی‌توانند آن را داشته باشند. با این حال قدرت، سرعت، انعطاف، تعادل و تمرکز 5 ویژگی اصلی یک نینجا محسوب می‌شود.
از کاربردهای این رشته رزمی بگویید؟
اینکه بتوانی در شرایط خاص از خودت دفاع کنی، خود موضوع مهمی است. البته نباید فراموش کرد کسی که رزمی می‌آموزد بیشتر از دست و پای جسم، از روح خود بهره می‌گیرد. به طوری که حتی در مبارزه خود بیاموزد از روح خود استفاده کند.
تاکنون موقعیتی پیش آمده که از هنر رزمی خودتان استفاده کنید؟
نه اینگونه نیست. زیرا از همان ابتدا در نینجوتسو می‌آموزیم که نباید از هنر رزمی خود در راستای خواسته‌های شخصی یا منافع شخصی استفاده کنیم. اما اگر در جایی مورد نیاز باشد حتما استفاده می‌کنیم.
نکات مهمی که در این ورزش آموزش می‌بینید چیست؟
یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های نینجوتسو ارج نهادن به مقام استاد است؛ چراکه نینجاکاران در هیچ شرایطی نباید از استاد خود دست بکشند. از طرفی این رشته رزمی اثر عمیقی در قلب نینجاکار می‌گذارد به طوری که کینه، نفرت و دروغ را از یاد آدم می‌برد. همچنین صداقت، گذشت و وفاداری نکاتی است که قبل تمرین به شاگردان یادآوری می‌شود.
حال در مورد این‌که چگونه این ورزش برای بانوان وارد زنجان شد بگویید؟
نینجوتسو یک ورزش رزمی اصیل ژاپنی است که از سوی «سوکه ماتسوکی هاتسومی» وارد ایران شد و بنیانگذار اصلی آن «اکبر فرجی» در سال 68 است. البته در زنجان نزدیک به 18 سال است که برای آقایان آموزش داده شده است. اما برای خانم‌ها با فاصله یک دهه یعنی حدود 8 سال قبل شرایط آن مهیا شد.
چطور شد که بین رشته‌های متفاوت رزمی نینجوتسو را انتخاب کردید؟
پیش از این‌که به نینجا روی بیاورم در رشته رزمی کونگ فو مشغول بودم. برادرم نیز نینجاکار بود. این چنین بود که با دنیای ورزش‌های رزمی آشنا شدم. البته در آن سال‌ها در زنجان امکان آموزش نینجوتسو به بانوان وجود نداشت. به همین دلیل راهی کرج شدم و در این شهر تحت آموزش استاد فرجی که بنیانگذار نینجوتسو در ایران است، قرار گرفتم. پس از گذر این دوران اکنون به زنجان برگشتم و در حال حاضر نزدیک به 80 شاگرد را پرورش می‌دهم.
سلاح‌هایی را نام بردید که معمولا مردم در مورد آنها تصور خوبی ندارند، نگاه عموم مردم به شما با حمل اینگونه سلاح‌ها چگونه است؟
معمولا در محیط عمومی این سلاح‌ها حمل نمی‌شود، مگر در شرایطی خاص مثل تمرین در فضای باز یا اجرای نمایشی برای عموم مردم. البته برخی افکار نادرست نیز وجود دارد که ما را مجاب کرده محلی را در باشگاه ترتیب بدهیم تا شاگردانم سلاح‌های خود را در آنجا نگهدارند و بیرون حمل نکنند.
خانواده مشکلی با این ورزش نداشتند؟
اوایل مشکل داشتند اما به مرور رضایت دادند. از طرفی به دلیل این‌که برادرانم نیز نینجا هستند، خانواده‌ام با این ورزش آشنا بودند.
دخترانی که امروز رو به این ورزش می‌آورند خانواده آنها مخالفتی نشان نمی‌دهند؟

خب هنوز هم برخی از عقاید سنتی نسبی به ورزش رزمی برای بانوان پا بر جاست. با این حال پس از گذشت مدتی و آشنایی بیشتر خود خانواده‌ها رغبت نشان می‌دهند. البته این روزها با خانواده‌هایی نیز برخورد کرده‌ام که خودشان علاقه مند هستند دخترشان دفاع شخصی بیاموزد.
از سختی‌های این ورزش به خصوص برای خانم‌ها بگویید؟
شاید نخستین سختی همان کنار آمدن خانواده‌ها برای نینجا شدن دخترشان است. آنها اغلب معتقدند دخترها با ورزش رزمی میانه‌ای ندارند. در قدم بعدی هم که دختری وارد این ورزش می‌شود مشخص است که چه تمرینات سختی را باید از سر بگذراند تا به این توانایی‌ها دست پیدا کند.
با این همه چالش‌های اصلی بانوان در این رشته رزمی چیست؟
اگر از مهم‌ترین آنها بگویم نخست مبلغ ورودی مسابقات است که نینجاکاران باید برای شرکت در مسابقه پرداخت کنند. گاهی این مبالغ زیاد می‌شود و در مواردی برای ورزشکار مقدور نیست که این مبلغ را پرداخت کند. موضوع دیگر شهریه‌هایی است که ماهانه 30 هزار تومان دریافت می‌شود و همین مبلغ به ظاهر اندک برای برخی افراد سخت است و توانایی پرداخت ندارند.
به لحاظ امکاناتی زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟
وضعیت امکانات اصلا خوب نیست. بسیاری از لوازم و امکانات پایه‌ای هم وجود ندارد اما با این حال سعی می‌کنیم که خود را اقناع کرده و با همین شرایط بسازیم. ولی این دلیل نمی‌شود برای امکاناتی که حق استفاده از را آنها داریم کنار بمانیم.
در حال حاضر زنجان چند کلاس آموزشی دارد؟
3 کلاس در گلشهر کاظمیه، سه راه امجدیه و خیابان 15 خرداد برای نینجوتسوی بانوان فعال هستند.
چند سال قبل خبرگزاری رویترز گزارشی از دختران نینجاکار ایرانی با عنوان دختران آدم کش پخش کرد. ارزیابی شما از این مسأله چیست؟


در این مورد صحبت‌های بسیاری شد. به هر حال در آن شرایط سیاسی، برخی کشورها به هر بهانه‌ای شیطنت‌ها و دشمنی‌هایی با ما می‌کردند. دختران نینجاکار ایرانی که آدم کش خطاب شدند نیز جزو همان بهانه‌ها بود. با این حال همان زمان اساتید کهنه‌کار نینجوتسو در ژاپن فعالیت ما را تأیید کرده و این کار خبرگزاری رویترز را محکوم کردند. پس از آن اتفاق از ژاپن نیز افرادی آمدند و تمرینات ما را فیلمبرداری کردند و در سایت رسمی نینجوتسو نشان دادند تا دروغ‌های رویترز برملا شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =