نحوه پرداخت حقوق کارگران شهرداری زنجان ساماندهی می‌شود

روزنامه همشهری زنجان نوشت: این روز‌ها که نفس‌های سال 95 هم به شماره افتاده و به سال جدید نزدیک می‌شویم همه در تکا پوی رقم زدن پایانی خوش برای سال در حال گذر و آماده شدن برای آغازی دیگر هستند.

اما در این میان برخی اقشار مثل کارگران نگرانی‌های مالی دارند که این روز‌ها را کمی با استرس پشت سر می‌گذرانند. کارگرانی که در هر ساعت از شبانه‌روز برای خدمت به مردم شهر خود آماده هستند اما در نهایت با تأخیرهای یک تا 3 ماه حقوق دریافت می‌کنند.
در این گزارش  بر آن شدیم در خصوص معوقات کارگران شهرداری زنجان، بررسی‌هایی انجام داده و صحبت‌هایی را که از گوشه کنار‌ها شنیده می‌شود با مسئولین در میان بگذارد.
یکی از کارگران شهرداری که به گفته خود 9 سال است در این سازمان مشغول به کار است در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با بیان این‌که در فصل زمستان حجم کاری کارگران افزایش می‌یابد و روز و شب برای اجرای ماموریت‌ها راهی شهر می‌شوند، می‌گوید: در بسیاری از مواقع ساعت3 شب از خانه خارج شده و ساعت 12 ظهر به منزل باز می‌گردیم، برخی از روزها نیز پس از کمی استراحت بار دگر بعد از ظهر به محل مورد خدمت باز می‌گردیم.
«علی احمدی» با بیان این‌که در فصل تابستان بنا بر شیفت کاری تنظیم شده‌ای سر کار می‌رویم،ادامه می‌دهد: شغل ما از جمله مشاغلی است که شامل تعطیلات و سرما و گرما نمی‌شود و وضعیت جوی نیز بر حجم کار ما اثر گذار است.
وی ادامه می‌دهد: با این وجود هنگام بارش برف و باران باید در سریع‌ترین زمان ممکن در محل‌های خدمت حضور یافته و نسبت‌به بازگشایی معابر و برف روبی آنها اقدام کنیم.
وی می‌افزاید: با این‌که کارگران شهرداری همواره از رفاه خود دست کشیده و خدمت به مردم و انجام وظیفه را اولویت زندگی قرار می‌دهند، اما به این صنف توجه چندانی نمی‌شود.
احمدی اضافه کرد:کارمندان رسمی سازمان‌های شهرداری هر ماه در موعد معین حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کنند اما کارگران با تاخیر چند ماهه موفق به کسب حقوق خود می‌شوند.

حقوق 400 هزار تومانی
همسر یکی از کارگران شهرداری با اشاره به سختی‌های زندگی با همسرش می‌گوید: در بسیاری از مراسم‌های خانوادگی همسرم حضور ندارد یا این‌که خیلی زود مراسم را ترک می‌کند.
«مریم شکوری»می افزاید: همسرم ساعت 3 بامداد راهی محل کار می‌شوددشواری‌های شغلش هم که بر کسی پوشیده نیست و با این حال تاخیر در پرداخت معوقات این افراد زحمتکش غیر قابل قبول است.
وی اضافه می‌کند: برای مثال شهریور ماه امسال حقوق همسرم را با 3 ماه تاخیر واریز کردند و در حال حاضر نیز برای حقوق آذر ماه تنها 400 هزار تومان واریز شده که قرار است در نخستین فرصت بقیه حقوق را بپردازند.
شکوری تصریح می‌کند: ما 2 فرزند دانش‌آموز داریم. از طرفی نیز صاحب‌خانه برای پرداخت کرایه آذر ماه و دی ماه ما را تحت فشار گذاشته است. وی ادامه می‌دهد: از مسئولان به خصوص مسئولان شورای شهر که نمایندگان ما در شهرداری هستند در خواست داریم برای مشکلات کارگران شهرداری چاره‌ای بیندیشند.
در پی این موضوع و درخواست پاسخ از نمایندگان مردم در شورای شهر به سراغ رئیس شورای شهر می‌رویم تا در مورد این مشکل کارگران شهرداری شفاف سازی کند.

درآمد بر هزینه
رئیس شورای شهر زنجان با بیان این‌که شهرداری بر خلاف سایر دستگاه‌‌ها که از اعتبارات دولتی بهره‌مند هستند از هیچ اعتبار دولتی برخوردار نیست و خود باید از طریق درآمدها اعتبارات مورد نیاز را تأمین و بر اساس آن هزینه کند، می‌گوید: درآمد شهرداری به 2 نوع مستمر و غیر مستمر تقسیم می‌شود. در آمد مستمر عوارضی است که شهرداری از مردم دریافت می‌کند و درآمد غیر مستمر نیز شامل جرایمی مانند کمیسیون ماده 100 (ساخت و ساز) است.
ضیایی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که امسال کل کشور در ساخت و ساز با رکود مواجه بود به تبع، درآمد شهرداری‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. بنابراین تنها محل درآمد شهرداری از همین عوارض شهری است. وی تصریح می‌کند: با این‌که شهرداری برای واریزکنندگان عوارض حتی جوایزی نیز در نظر گرفته است اما با این حال تا به امروز همه مردم عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند.
ضیایی با این سخن که 12 میلیارد تومان بودجه در ابتدا برای سال 95 پیش بینی شده بود، می‌افزاید: تا به امروز که حدود 10 ماه از سال سپری شده تنها 55 درصد از این بودجه محقق شده است. امیدواریم تا آخر اسفند ماه 100درصد بودجه محقق شود تا شهرداری برای تسویه بدهی‌های خود اقدام کند.
این مسئول تصریح می‌کند: با توجه به این‌که در حال حاضر برخی از پیمانکارها از شهرداری طلبکار و برخی دیگر نیز به شهرداری بدهکار هستند، به مسئولان توصیه کردیم با گرفتن تضمین از بانک مشکل بین پیمانکار و شهرداری را حل کنند.
ضیایی اظهار می‌کند: همواره شهروندان باید توجه داشته باشند چرخ شهرداری با درآمدها و عوارض‌های پرداخت شده از سوی مردم به حرکت در‌می آید. بنابراین هر یک از ما در خصوص پرداخت حقوق به کارگران و همین‌طور فعالیت‌های عمرانی شهرداری دخیل هستیم.

معوقات پرداخت شد
رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با همشهری در خصوص معوقات عقب مانده حقوق کارگران شهرداری زنجان با بیان این‌که حقوق کارگران شهرداری مرکزی و اکثر سازمان‌های شهرداری به روز شده است، می‌گوید: در هفته گذشته معوقات تا آذرماه تسویه شده و در خصوص حقوق آذر ماه نیز باید گفت مبلغی به صورت علی الحساب به این افراد داده شده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن برای تکمیل آن اقدام کنیم.
«آراض ضیایی» با اشاره به این‌که به دلیل نبود نقدینگی حقوق برخی از کارگران باقی مانده و هنوز تسویه نشده است، می‌افزاید: البته تعدادی از این کارگران مانند نگهبان‌ها با بخش خصوصی قرارداد دارند که در این مورد نیز به شرکت‌های خصوصی دارای قرارداد با شهرداری گوشزد کرده‌ایم، حقوق این افراد را به موقع واریز کنند؛ چرا که این شرکت‌ها در ابتدا باید حقوق کارگران را پرداخت و سپس هزینه آن را ازشهرداری دریافت کنند.
وی در خصوص گلایه کارگران و خانواده‌های آنها برای اخذ به موقع حقوق کارمندان رسمی شهرداری اظهار می‌کند: در جلسه شورای شهر که هفته‌های گذشته برگزار شد از شهرداری درخواست کردیم حقوق کارمندان رسمی این اداره پس از کارگران واریز شود تا حداقل با این روش گوشه‌ای از زحمات این افراد زحمتکش را جبران کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =