فرهادی: تعریف خانواده عوض شده و این مرا نگران می‌کند

اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم‌های خارجی مراسم گلدن گلوب تاکید کرد نگران عوض شدن معنی خانواده در دنیای مدرن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصغر فرهادی کارگردان «فروشنده» با «تونی اردمان» ساخته مارن آده از آلمان، «نرودا» به کارگردانی پابلو لارائین از شیلی، «او» به کارگردانی پل ورهوفن و «الهه‌ها» به کارگردانی هدی بنیامینا محصول فرانسه و قطر در مراسم گلدن گلوب رقابت می‌کند. این پنج کارگردان شنبه شب هجدهم دی ماه در نشست خبری حضور پیدا کردند و علاوه بر پاسخ دهی به سئوالات مجری به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران در سالن نیز جواب دادند.

بخش‌هایی از این نشست مطبوعاتی که مربوط به پرسش‌ و پاسخ‌های اصغر فرهادی است در ادامه می‌آید:

مثل فیلم پل ورهوفن در ایران هم واکنش‌هایی به «فروشنده» بود و مردم می‌گفتند متجاوز مجازات نمی‌شود، نظر شما چیست آقای فرهادی؟ شما به بخشش اعتقاد دارید؟ نظرتان در مورد بخشش یا مجازات در این مورد چیست؟

این سئوال من است که به خاطر آن فیلم را ساختم. این سئوالی است که من با تماشاگران مطرح می‌کنم تا ببینم جواب آنان در این موقعیت چیست. بارها این را گفته‌ام الان دوره سینمایی که پاسخ دهد تمام شده است و الان زمانی است که سینما سئوال ایجاد کند. تماشاگران این فیلم چه در ایران چه بیرون واکنش‌های متنوعی دارند. خود شما امروز به من مثالی گفتی که این را جاهای دیگر هم شنیده بودم. گفتی یک تماشاگر فیلم تو را دیده و گفته با آن پیرمرد متجاوز همذات‌پنداری می‌کرد.

در آمریکا هم واکنش مشابه است یعنی با پیرمرد فیلم همذات‌پنداری می‌کنند، اما وقتی از آنان می‌پرسم اگر برای خود شما این اتفاق می‌افتاد چه می‌کردید جواب می‌دهند آن پیرمرد را می‌کشتیم.

این سئوالی است که مطرح می‌شود. وقتی خود ما در آن موقعیت قرار می‌گیریم دچار دو راهی می‌شویم. حتی دلمان نمی‌خواهد پلیس آن آدم را قضاوت کند. از اینکه خودمان قضاوت کنیم و خودمان حکم را اجرا کنیم خوشحال می‌شویم. اسم این ترکیب قضاوت و اجرای حکم را انتقام می‌گذاریم. و الان نگاه کنیم به دنیا، همه دنیا در حال انتقام گرفتن از هم هستند حتی در سطح دنیا.

در آثارتان جنبه خوب کارکترهای منفی را هم نشان دهید. در این فیلم هم یک معلم صلح‌طلب عصبانی می‌شود و خشونت به خرج دهد با این وجود احساس نمی‌کنید به قانون برای محافظت از خودمان نیاز داریم؟

ما ناچاریم قانون را بپذیریم و به آن اعتماد کنیم و این حقیقت را فراموش نکنیم که قانون فقط از یک زوایه به اتفاق نگاه می‌کند. وقتی یک نفر کسی را می‌کشد قانون تحقیق می‌کند و همه چیز را روی کاغذ می‌نویسد و می‌نویسد در چه تاریخی و به چه شکلی قتل اتفاق افتاده است. به علت‌ها کاری ندارد به اینکه قاتل چه گذشته‌ای داشته و پدر و مادرش که بود و چه کودکی داشته توجهی ندارد. ما ناچاریم به قانون احترام بگذاریم، اما باید این را در نظر داشته باشیم که قانون نمی‌تواند از زاویه‌های مختلف یک اتفاق را ببیند. ما از طریق قانون هیچ‌گاه به حقیقت نمی‌رسیم.

همه فیلم‌هایتان درباره خانواده است و چند سال قبل گفته بودید که موضوع این فیلم‌ها ربطی به زندگی خانوادگی خودتان ندارد. منبع الهام‌تان چیست؟

اغلب کسانی که فیلم‌های من را دیده‌اند فکر می‌کنند من این تجربیات را داشته‌ام اما باید بگویم من خانواده خیلی خوشبختی دارم و با همسرم ۲۰ سال است زندگی می‌کنیم و خیلی هم خوشبختیم، ولی می‌دانم خانواده مثال کوچکی از دنیای بزرگتر است. در دنیای مدرن آن چیزی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد معنی خانواده است. تعریف خانواده عوض شده است و این مرا خیلی نگران می‌کند. هر وقت قلم روی کاغذ می‌گذارم بدون اینکه خواسته باشم در مورد خانواده می‌نویسم.

تو آزادی پل (ورهوفن) را در ساخت فیلم‌ت نداشتی و محدودیت‌های زیادی در فیلمت داشتی، بازیگرانت نمی‌توانستند همدیگر را لمس کنند، اما به خوبی احساسات و رابطه بین آن‌ها درک می‌شد چطور از عهده آن درآمدید؟

بعضی وقت‌ها مشکلات و محدودیت‌ها جلوی کار هنری مثل سنگ و آب است. وقتی جلوی آب سنگ می‌گذاریَ از راه دیگری می‌رود.

حرف من به معنی تایید مشکلات و محدودیت‌ها نیست اما خود این باعث می‌شود دنبال زبان دیگری برای بیان حرفت بگردی. وقتی در این فیلم وقتی آن زن در خانه خود است طبق قوانین باید روسری سرش باشد اما در واقعیت چنین نیست. آن صحنه‌ای که بانداژ بر سر او هست به این دلیل در داستان قرار دادم و این باعث شد داستان من رنگ دیگری پیدا کند. سانسورچی‌ها از این حرف من خوشحال می‌شوند و فکر می‌کنند و خلاقیت سینماگران به دلیل کار آنان است ولی یک نکته مهم وجود دارد در کوتاه مدت این مشکلات می‌تواند باعث خلاقیت شود اما در دراز مدت خلاقیت را نابود می‌کند به این علت که آن محدودیت ها جزو کارکتر فیلمساز می‌شود و خودش به آن آگاه نیست واین خیلی خطرناک‌تر است.

می‌دانیم که «گذشته» را در فرانسه ساختی. وقتی آن را می‌ساختی احساس می‌کردی آزادی فیلمسازان غربی را در فیملت داری؟

وقتی شما ۴۰ سال در مسیری حرکت می‌کنید راه رفتن‌تان مثل آن مسیر می‌شود حتی اگر در مسیر هموار بروید راه رفتن‌تان مثل قبل است. وقتی به فرانسه رفتم می‌توانستم فیلمی کاملا متفاوت از کارهای قبلی‌ام بسازم اما چیزهایی در من تبدیل به عادت شده است و نمی‌خواستم خودم را فریب بدهم که آدم دیگری شوم و به همین دلیل همان مسیر قبلی را تغییر داده‌ام.

(پرسش مخاطبان): چه چیزی شما را راغب کرد در مورد خیانت یک مرد میانسال که به نظر می‌رسد زندگی گرمی داشته بپردازید؟

فکر نمی‌کنم فیلمی درباره خیانت ساخته‌ام. خیانت بخشی از داستان است. اگر در این فیلم یا «درباره الی» یا «چهارشنبه‌سوری» بخواهیم در مورد آن رفتار خیلی کلیشه برخورد کنیم می‌گوییم خیانت. اگر این راجع به مردی بود که خیانت کرده نمی‌توانستیم با او همدردی کنیم. من در تمام فیلم‌هایی که از ۱۳ سالگی که فیلم کوتاه می‌ساختم تا الان شخصیتی ننوشته‌ام که با آن نتوانیم همذات‌پنداری کنیم. وقتی می‌گویند شخصیت فیلمت یک آدم خیانتکار است اذیت می‌شوم. فکر می‌کنم آن مرد رفتاری که کرده جهت‌های مختلفی دارد و اگر از زوایای مختلف آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم قضاوت در مورد آن دشوار است. وقتی می‌گوییم خیانت بار اخلاقی منفی می‌دهیم. من سعی می‌کنم موضوع را این‌طور نبینم. وقتی می‌خواهم بنویسم به موضوع فکر نمی‌کنم مثل خواب دیدن است نمی‌دانم چطور خواب می‌بینم. یک چیز می‌آید و به آن فکر می‌کنم و می‌نویسم و بعد که بازنویسی می‌کنم روی آن آگاه هستم، اما در مرحله اول خیلی ناخودآگاه است. اما به یک چیز آگاهم هنوز نمی‌دانم برای اینکه بفهمم یک رفتاری درست است یا غلط میزان چیست؟ آیا دین است؟ آیا قانون است؟ آیا وجدان است؟ در دنیای مدرن این سئوال است. این سوال دنیای مدرن است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    84 19
    آقای فرهادی تازگی یه پاس داد به منتقدان دولت که البته همه شوت زدند تو اوت.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      24 7
      منتقدای دولت منتقد فرهادی هم هستن آخه
  • فرانک A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    چش مایی آقایی فرهادی
  • بی نام RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    91 8
    سانسورچی‌ها از این حرف من خوشحال می‌شوند و فکر می‌کنند و خلاقیت سینماگران به دلیل کار آنان است ولی یک نکته مهم وجود دارد در کوتاه مدت این مشکلات می‌تواند باعث خلاقیت شود اما در دراز مدت خلاقیت را نابود می‌کند
  • مانوش A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    آقای فرهادی هر فیلم نسبت به فیلم قبل سیر نزولی دارد این نشان شکست پیروی از فرهنگ غرب است
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      57 14
      به نظر من فرهادی هر فیلمش از فیلم قبلی کامل تر و بی نقص تر است.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      41 9
      نزولی خوبی شما؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      28 4
      داداش ابنجا شبکه ی افق نیست که ابنجوری حرف میزنی
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      31 4
      این همه منفی کنار پیامت نشان از شکست تئوری خویش حقپنداری شماست
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    67 10
    کاملا حق با شماست. دنیا سیاه و سپید خلق نشده و امور دنیا نسبی است.
  • مجید IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    من یه بیننده ساده هستم و اغلب فیلم های آقای فرهادی رو دیدم چهارشنبه سوری، چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت، درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده نکته ی جالبی که در تمامی این فیلم ها مشترک بود بجز جدایی نادر که تاحدودی مستقل بود و توجه من و به خودش جلب کرد مسئله خیانت و وجود مسائل جنسی در فیلمهاشون هست که همشون به صورت عقده نمایش داده شده که به صورت یه ناهنجاری اجتماعی نمایان شدند. واقعا جامعه ما اینقدر درگیر مسائل جنسی هست؟ اگر هست حالا این فیلم ها در راستای فرهنگسازی قدم ورداشتند؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      49 20
      احسنت به این نقد صحیح واقعا عقده ی جسنی در فیلم های فرهادی اینقدر بزرگ نشون داده میشه که انگار هیچ مسئله دیگه ای در اطراف ما وجود نداره
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      32 2
      کارگردان فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت آقای وحید جلیلوند هستند جناب اقا مجید.
    • من من IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      26 3
      چهارشنبه 18 اریبهشت؟؟؟ فرهادی؟؟ ایان فیلمی که گفتی ربطی به فرهادی نداره ماله جلیلیه...
    • بی نام GB ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      40 9
      اتفاقا به نظر من جامعه ما کاملا درگیر مسایل جنسی است و انکار آن مثل فرو بردن سر کبک در زیر برف است.
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      28 3
      دوست عزیز من اصلا روابط آزاد رو تایید نمیکنم اما فاصله بین سالهایی که یه فرد نیاز جنسی داره و ازدواج خیلی زیاده و پر کردن این خلاء به یه عقده تبدیل شده متاسفانه
    • حسین A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      19 4
      جالبه از اصغر فرهادی انتقاد میکنی اما نمیدونی چهارشنبه 19 اردیبهشت رو اون نساخته
    • محسن IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      19 7
      بله جامعه ما هم اینقدر بلکه بیشتر درگیرمسایل جنسیست برای درمان درد هم باید اول درد راشناخت که فیلم های اقای فرهادی دارن همین کارا میکنن
    • الهام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      9 2
      البته چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ساخته ی ایشون نیست و موضوعش هم خیانت نیست
    • موسوی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      7 2
      بله جامعه ما خیلی درگیر این مشکل هست
  • پریسا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    چقدر هوشمندانه جواب دادن، درود بر فرهادی
  • نقی A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    4 3
    چهارشنبه نوزده اردیبهشت فیلم آقای فرهادی نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    18 21
    "تعریف خانواده عوض شده است و این مرا خیلی نگران می‌کند." چرا نگران کننده؟ چرا فکر میکنیم تعریفی که ما بهش عادت داریم بهترینه و باید تا ابد پایدار باشه؟
    • سهیلا RO ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      6 14
      دلم می خواد به این جواب هزار تا لایک بدم متاسفانه نمی شه. واقعا همین طور هست که شما می فرمایین ... در جهان بسیاری از مفاهیم و تعاریف در مسیر تکامل تغییر کرده اند و می کنند... از جمله تعریف خانواده ... و نقش نظریه آشوب در تغییر تعاریف اینجا کاملا مشهود است.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
      12 2
      نظریه آشوب؟....اینطوری یک واژه علمی رو به گند نمیکشن.....فساد و فحشا و خیانت و بهم خوردن ارکان خانواده جز تکامل محسوب میشه؟ عجب....اتفاقا هر وقت بشر از ذات و اصل خودش دور شد بشدت آسیب دید
  • بی نام US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    11 4
    سوالی که مطرح شد که میزان چیست، به نظرم سوال خیلی ها هست، حداقل برای من اینطور هست. اما به نظرم اگر کسی فردی مذهبی باشه میتونه دینش رو معیار قرار بده. خود من معیارم وجدانم هست و اینکه خودم رو جای شخص مقابل قرار بدم، اما هرکس شخصیتی داره و بنابراین باز هم ما نمیتونیم به صورت درست و کامل خودمون رو جای کسی قرار بدیم در کل مسئله پیچیده ای هست که نیاز به جوابی کامل داره
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    8 2
    خب تعریف زندگی هم عوض شده است
  • پ.ن A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    44 3
    آقای فرهادی می شه بدونم به جز خائنین، کدوم گروه از تماشاچیان فیلم فروشنده، با جناب خیانتکار همزاد پنداری کرده؟ همزاد پنداری، در فیلمهای قبلیتون صدق می کنه. تو فیلم فروشنده به جز با شهاب حسینی، با شخصیت های دیگر فیلم نمی شد همزاد پنداری کرد. حتی برخورد ترانه علی دوستی هم با ماجرا خصوصا سکانس آخر باور پذیر نبود.
  • بی نام DE ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    7 4
    خانواده یا جایزه
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    4 3
    هیچ وقت نفهمیدم چرا خیلی‌یا برای یه سوال به این سادگی، ان‌قدر فلسفه می‌بافن.
  • هرمز CA ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    6 5
    نزدیک سازمان ملل شده. ایشون هم ابراز نگرانی‌ میکنه.