۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷

«خبرجنوب» نوشت: با ورود به کافی شاپ های سطح شهر شیراز شاید اولین چیزی که نظر هر مشتری را جلب میکند وجود قلیان و فضای دودآلود ناشی از استعمال دخانیات و قلیان در این مراکز است.

اقبال جوانان شيراز به اين تفريحات ناسالم در فضاهاي عمومي همچون پاركها و كافي شاپ ها كه با حضور خانواده ها نيز همراه است چندسالي است كه فراگير شده است. قليان اگرچه در وهله اول، احساس خوشايندي در مصرف كنندگان آن ايجاد مي كند اما آثار زيانبارش بر جسم و روان افراد بر هيچ كس پوشيده نيست.

در حالي كه در بسياري از اماكن در شيراز، قليان به عنوان جاذبه اي جديد براي جوانان معرفي ميشود اما فضاي كافيشاپهاي بيشتر شهرها به دور از اين تفريحات ناسالم، رونق خوبي دارد. استفاده از كتاب نيز به عنوان يكي از جاذبه هاي جديدي است كه در اين مراكز عمومي تبليغ ميشود كه اگرچه كتاب ميتواند به عنوان ابزار مناسبي براي فضاهايي همچون پاركها و كافي شاپ ها تلقي شود اما هميشه خلاء وجود وسايل تفريحي و ورزشي در كافيشاپها احساس ميشد، وسايلي كه هم به رونق بيشتر كسب و كار كافيشاپها كمك ميكند و هم باعث تغيير ذائقه جوانان از تمايل آنها به دخانيات و قليان به سمت ورزش و تفريحات سالم مي شود.

 اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز، ابتكاري به خرج داده و استفاده از وسايل تفريحي و ورزشي را به اتاق اصناف شيراز و اداره ورزش و جوانان شيراز پيشنهاد داده كه اتفاقا با استقبال آنها نيز مواجه شده است.

در همين رابطه، رئيس اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز، گفت: اين اتحاديه، وسايل تفريحي و ورزشي را جايگزين استعمال دخانيات و قليان در كافيشاپها مي كند.

جليل معيني در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» بيان داشت: با هدف ترغيب جوانان به سمت ورزش و سرگرميهاي سالم و همچنين دور نگه داشتن آنها از استعمال دخانيات و قليان، اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز پيشنهادي به اتاق اصناف شيراز مبني بر استفاده از وسايل تفريحي و ورزشي همچون فوتبال دستي، بيليارد، شطرنج و... در فضاي كافي شاپ ها داده است تا در كنار اشاعه اين تفريحات سالم در فضاي كافي شاپها، جوانان به سمت ورزش نيز ترغيب شوند.وي با بيان اينكه از اين پس استفاده از وسايل ورزشي و تفريحي در محيط كافي شاپها به عنوان رستهاي از اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز دنبال ميشود، گفت: طي مكاتبهاي كه اين اتحاديه با اتاق اصناف شيراز داشته است، اين موضوع با استقبال آنها نيز مواجه شده و اميدواريم اداره ورزش و جوانان شهرستان شيراز نيز همكاري هاي لازم را در اين رابطه داشته باشد.وي افزود: نيازمند پايهريزي و اجراي اقدامات فرهنگي- ورزشي هستيم كه در جامعه آثار مثبتي برجاي بگذارد، ماندگار باشد و به سلامت جامعه كمك كند.

در اين خصوص نايب رئيس اتاق اصناف شيراز نيز با تاكيد بر اينكه كافي شاپها در كنار خدمات خود به شهروندان، با قراردادن وسايل تفريحي و ورزشي، اين محيط ها را از آلودگي به دخانيات و قليان پاك كنند، گفت: با اين اقدام، فضاي كافي شاپها از يك محيط آلوده به محيط سبز تبديل ميشود و در اين راستا اين طرح با موافقت هيات رئيسه اتاق اصناف شيراز مواجه شده و استفاده از اين وسايل ورزشي و تفريحي در قالب رسته اي به اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز اضافه
مي شود.
خسرو فروغان با اشاره به اينكه طرح مذكور در كميسيون نظارت مركز استان مصوب شده است، بيان داشت: براي اجراي مطلوب اين طرح، اتاق اصناف شيراز نشستي با اداره ورزش و جوانان اين شهرستان و همچنين مركز بهداشت شيراز برگزار ميكند. وي افزود: تعامل سازنده اتاق اصناف شيراز، اداره ورزش و جوانان و اداره بهداشت در راستاي اجراي جايگزيني وسايل ورزشي و تفريحي به جاي استعمال دخانيات و قليان در محيط كافي شاپها ميتواند به الگويي براي ساير استان ها تبديل شود.
فروغان بيان داشت: واحدهاي صنفي تحت پوشش اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز كه از فضاي مناسبي براي ارائه اين خدمات به مردم برخوردار هستند ميتوانند با استفاده از وسايل ورزشي و تفريحي در محيطهاي خود، در كنار خدمات ارائه شده، به ترغيب جوانان به سمت تفريحات سالم و تمايل بيشتر آنها به ورزش كمك كنند.
در ادامه رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان شيراز نيز با ابراز خرسندي از استفاده از وسايل ورزشي و تفريحي در محيط كافيشاپهاي شيراز، گفت: ماموريت ما، فراهم كردن محيط سخت افزاري و نرم افزاري براي تامين سلامت جامعه است.
محسن سالاري با بيان اينكه براي توسعه ورزش در جامعه، رعايت همه استانداردها الزامي است، اظهارداشت: حداقل استاندارد لازم براي استفاده از وسايل ورزشي و تفريحي در فضاي كافيشاپها از سوي واحدهاي صنفي اين اتحاديه، در اختيار داشتن حداقل 200 مترمربع فضاي مفيد با ارتفاع حداقل 3 متر ميباشد.
وي با اشاره به اينكه مذاكرات اوليه را در اين راستا با اتاق اصناف شيراز و اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني و فالوده شيراز داشتيم، گفت: جلسه نهايي نيز با اين ارگانها به زودي برگزار ميشود.
سالاري افزود: اداره ورزش و جوانان شهرستان شيراز از برنامههايي كه به توسعه ورزش در جامعه و سلامت افراد كمك ميكند به شدت استقبال مينمايد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =