ضرورت اجباری شدن بیمه سرنشین برای آسانسورها

سومین سمینار ایمنی آسانسور و پله برقی، با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، مجلس شورای اسلامی، سازمان آتش نشانی، متروی تهران توسط سندیکای اسانسور و پله برقی ایران امروز 20 دی ماه و در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی در این سمینار گفت: ما اکنون در ساخت آسانسورهای تا 8 طبقه که با سرعت 1 متر بر ثانیه حرکت می کنند، بیش از 90 درصد به خودکفایی رسیده ایم و در قسمت های فنی و پیچیده این قبیل آسانسورها نظیر موتور، کابین و درب های کابین، توان ساخت کامل در داخل کشور وجود دارد.

محمدرضا زهره وندی افزود:  آسانسورهای 8 طبقه به بالا که با سرعت های 2 تا 10 متر بر ثانیه حرکت می کنند به فناوری نوین نیازمند است ولی با این حال، در این زمینه نیز تنها حدود 20 درصد قطعات این آسانسورها وارد کشور می شود و بقیه داخل کشور ساخته می شود.

زهره وندی با بیان اینکه سندیکای آسانسور و پله برقی در سراسر کشور حدود 1500 عضو را تحت پوشش قرار می دهد گفت: این صنعت در کشور بیش از 50 هزار نفر نیروی متخصص و کارآزموده را به طور متوسط به حالت اشتغال درآورده و به طور غیرمستقیم نیز بین 250 تا 300 هزار نفر به واسطه صنایع جانبی این صنعت مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به جایگاه جهانی ایران در صنعت آسانسور گفت: در سال 93 ایران با نصب 75 هزار دستگاه آسانسور جدید رتبه سوم را در بین کشورهای جهان به دست آورد و بعد از کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و امریکا قرار گرفت.

زهره وندی گفت: در سال 94 به دلیل کاهش پروانه های جدید ساختمانی و راکد شدن مسکن مهر، آمار نصب آسانسورهای جدید به 45 هزار دستگاه کاهش یافت و ایران بعد از کشورهای پرجمعیت چین، امریکا و هند، رتبه چهارم را به دست آورد. 

رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال 95، حدود 35 هزار دستگاه آسانسور جدید در کشور راه اندازی شود. 

وی با بیان اینکه هم اینک محصولات تولیدی آسانسور و پله برقی ایران به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، لیبی و تاجیکستان صادر می شود افزود: این صنعت با حمایت دولت می تواند صادرات محور باشد و از طریق صادرات به کشورهای متقاضی علاوه بر ارز آوری برای کشور به ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز کمک فراوانی کند.

 وی با بیان اینکه ایران از معدود کشورهایی است توجه جدی به آموزش دانش آسانسور در موسسه های آموزش عالی دارد گفت: هم اکنون 15 مرکز دانشگاهی علمی - کاربردی آسانسور و پله برقی در ایران فعال هستند و در این مراکز صنعت آسانسور و خدمات فنی و مهندسی آن به صورت تخصصی به دانشجویان تعلیم داده می شود. 

رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی کشور با بیان اینکه به رغم این دانش فنی گسترده، در راه اندازی آسانسورهای مسکن مهر داشتن استانداردها از شروط نصب این آسانسورها حذف شد گفت: به همین خاطر زنگ خطر را برای آسانسورهای مسکن مهر به صدا در می آوریم.

محمدرضا زهره وندی افزود: در ساخت مسکن مهر خیلی از مجوزهای استاندارد برای مسکن لغو شد که در صورت عدم رفع معایب، در آینده برای ساکنان این مجتمع ها، دردسرساز خواهد شد. 

وی گفت: همچنین آسانسورهایی که پیش از سال 82 در ساختمان های نظامی و درمانی، دستگاه های دولتی و دانشگاه ها نصب و راه اندازی شده است به دلیل آنکه تا آن تاریخ الزامی به داشتن استاندارد نبود خطرناک هستند و باید استاندارد و ایمنی سازی شود بویژه آن که جمعیت زیادی از این آسانسورها استفاده می کنند. بازدیدهای تصادفی که از این قبیل اسانسورها به عمل آمده، نشان می دهد 98 درصد آسانسورهای موسسه های عمومی غیر استاندارد هستند.

زهره وندی با بیان اینکه بازدید از آسانسورهای ساختمان های عمومی برای ایمن سازی آنها رایگان است گفت: بعد از بازدید مهندسین فنی ما، چگونگی استاندارد و ایمن سازی آنها طراحی و به مالکان اعلام خواهد شد.

وی گفت: اعضای سندیکای آسانسور و پله برقی همگی شرکت های مجاز و دارای پروانه ایمنی و استاندارد هستند و فهرست آنها در وب سایت www.iseei.net وجود دارد و مردم می توانند جزئیات همه این شرکت ها را در سراسر کشور مشاهده و در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند. 

وی با بیان اینکه در سال 95 سه تا پنج نفر از هموطنانمان به دلیل حوادث آسانسور جان خود را از دست دادند گفت: تمامی آسانسورهایی که دچار حادثه شدند، ازجانب شرکت های فاقد مجوز که آسانسورهای غیر استاندارد را نصب و راه اندازی می کنند به وجود آمده است. 

وی افزود: هیچ یک از این آسانسورها دارای استاندارد و طبیعتا بیمه سرنشین نبوده اند.

زهره وندی با بیان اینکه آسانسور یک وسیله نقلیه است که به جای حرکت بر روی زمین و به صورت افقی به صورت عمومی حرکت می کند گفت: همانگونه که وسایل نقلیه افقی نیاز به بیمه بدنه و سرنشین دارند، آسانسورها نیز باید حتما بیمه سرنشین داشته باشند. 

وی گفت: شرکت های زیر مجموعه سندیکای آسانسور و پله برقی ایران ملزم به رعایت استاندارد ها هستند و هر آسانسوری را که نصب می کنند حتما استاندارد است و حتما دارای بیمه نامه معتبر برای سرنشینان آن خواهد بود بنابراین از هموطنانمان درخواست می کنیم برای نصب و راه اندازی و یا استفاده از خدمات فنی و مهندسی و عیب یابی و تعمیرات حتما به شرکت های مجوز دار استاندارد مراجعه کنند. 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =