۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
صنعت هوایی میوه برجام را چید

به جرات می‌توان گفت خرید هواپیما از غول‌های بزرگ هواپیماسازی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است؛ آن هم در شرایطی که در دوران تحریم، صنعت هواپیمایی کشور به اوج رکود خود رسیده بود.

مریم فکری: گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد کل هواپیماهای کشور که گواهی‌نامه ایمنی پرواز به کشورهای اروپایی و آسیایی درجه اول داشتند، به حد 3 یا 4 هواپیما رسیده بود. به عبارتی، ناوگان هواپیمایی به حدی فرسوده شده بود که همان تعداد هواپیماها محدود نیز همه در آستانه خروج از ناوگان فعال کشور بودند. از سویی ناوگان هوایی ایران 266 فروندهواپیما وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است.

این در حالی بود که ایرلاین‌های خارجی در مجاورت و همسایگی ایران تمام مسیرهای پروازی ایران را به اشغال خود درآورده و سهم خرید چهار تا پنج میلیارد دلاری خرید بلیت توسط مسافرین ایرانی را به خود اختصاص داده بودند.

ولی امروز و یک‌سال پس از اجرای برجام، فصل نوینی در صنعت هوایی کشور گشوده شد؛فصلی که در آن علاوه بر امکان خرید هواپیماهای نو  از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی دنیا، فرصتی مهم برای نوسازی، بازسازی و ایمن‌سازی صنعت هواپیمایی کشور هم ایجاد شده است.

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، «براساس قرارداد با ایرباس 100 فروند هواپیما، قرارداد با بوئینگ 80 فروند هواپیما و صحبت با ATR 20 فروند هواپیما خریداری خواهد شد.» به این ترتیب، در مجموع 200 فروند هواپیمای کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد به ناوگان هوایی کشور افزوده خواهد شد. از 200 هواپیمای خریداری شده، دیروز اولین فروند ایرباس در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و دو فروند هواپیمای دیگر نیز تا پایان امسال و 7 فروند سال آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

برجام، سرآغاز مسیر خرید هواپیما

فابریس برژیه، مدیرعامل ایرباس، سرآغاز این مسیر را دی‌ماه سال قبل می‌داند. وی در این خصوص در مراسم ورود ایرباس ای321 در فرودگاه مهرآباد می‌گوید: «مسیری که طی کردیم، سرآغازش دی ماه سال پیش و در طول بازدید آقای رییس‌جمهور روحانی از شهر پاریس کلید خورد؛ زمانی که شرکت‌های ایرباس و ایران‌ایر توافقی حقیقتا تاریخی را به دنبال برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» به امضا رساندند و این شروعی بود برای یکسال دیپلماسی فعال همراه با تلاش های عمیق فنی و بازرگانی.»

وی توضیح می‌دهد: «از دی ماه سال گذشته ما ضمن درخواست و دریافت مجوزهای لازم از اداره کنترل دارایی‌های خارجی در چارچوب برجام، توافق اولیه خود را نیز به قراردادی نهایی تبدیل و این هواپیما را جهت تحویل آماده ساختیم.»

آغاز دوران جدید در صنعت هوایی

در این میان، عباس آخوندی در حاشیه مراسم ورود ورود ایرباس ای321، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «نوسازی ناوگان هوایی ایران آغاز شده است و در این خصوص تاکنون سه قرارداد مهم را امضا کرده‌ایم.»

به اعتقاد وی، «با فضایی که در روابط بین‌الملل ایجاد و قراردادهایی که امضا شده، صنعت هوایی ایران نوسازی خواهد شد؛ البته این نوع اقدامات نیاز به مراقبت‌های جدی در حوزه مسایلی سیاسی و اقتصادی و نیز در حوزه تامین مالی دارد.»

وزیر راه و شهرسازی متذکر می‌شود: «ما به هر قراردادی که امضا می‌کنیم، پایبند خواهیم بود و تا زمانی که طرف مقابل به قراردادها احترام بگذارد، به قراردادها احترام می‌گذاریم. ما با همه شرکت‌ها براساس حسن‌نیت قراردادها را امضا می‌کنیم، بنابراین ما اصل را بر حسن‌نیت و تعهد در اجرای قرارداد از سوی طرف مقابل می‌گذاریم.»

آخوندی تصریح می‌کند: «گروهی در یک‌سال گذشته گمان می‌بردند و سرزنش می‌کردند که قراردادها فقط روی کاغذ است، البته من به آنها حق می‌دهم، چون ما یک دوره تاریخی در قطع روابط را داشت، ولی من به موفقیت و توان ایران ایمان داریم و آنچه را که در بضاعت ما بوده، به کار گرفتیم و ثابت کردیم به تمام مشکلات فایق خواهیم آمد.»

وی تاکید می‌کند: «ما در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کارهای زیادی را در پیش داریم. ما در جهت ارتقای کمیته سرمایه‌گذاری در سایر خطوط هوایی نیز اقدام کردیم. اگرچه در آغاز راه قرار داریم.»

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در آغاز یک دوران جدید در صنعت هوانوردی هستیم، خاطرنشان می‌کند: «در خطوط هوایی ایران باید بتوانیم سهم ایران را از بازار جهانی صنعت هوایی به دست آوریم. این گام مهمی است که در پیش داریم. باید به تعریف مسیرها و خطوط جدید بپردازیم.»

تدبیر برای بازگشت تحریم‌ها

با وجود کار بزرگ وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی صنعت هوایی کشور،اما هنوز سوال‌های متعددی درباره قرارداد با غول‌های هواپیماسازی و نیز آینده قرارداد خرید هواپیما مطرح است؛ از جمله شرایط احتمالی بازگشت تحریم‌ها. فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر در این خصوص می‌گوید: «ما در گذشته تحریم‌ها را به گونه‌ای پشت سر گذاشتیم که حتی امکان دریافت یک قطره سوخت را هم نداشتیم، اما توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم.»

به گفته وی، «اگر به این فکر کنیم یک روزی تحریم‌ها بر می‌گردد، بنابراین باید دست روی دست بگذاریم و منتظر بازگشت تحریم‌ها باشیم.»

مدیرعامل ایران‌ایر تصریح می‌کند: «ایران‌ایر ۳۸ سال تحریم را تجربه کرد و شرایط بسیار سختی را گذراند، اما تمام آن روز‌ها را پشت سر گذاشت و زنده ماند. برای شرایط بازگشت تحریم‌ها هم تدابیری اندیشیده شده است که در چارچوب آن عمل خواهیم کرد.»

پرورش تاکید می‌کند: «ما خیلی نگران نیستیم، زیرا ما یک قرارداد با هم امضا کردیم و دو طرف به قرارداد تعهد دارند و قرارداد نیز در چارچوب قراردادهای بین‌المللی است.»

وی همچنین درباره وضعیت قرارداد‌ها درباره قطعات دوگانه هواپیماهای ایرباس می‌گوید: «همان‌طور که برای فروش هواپیما از خزانه‌داری آمریکا مجوز گرفته‌ایم، برای تامین قطعات آن مجوزهای لازم اخذ شده است.»

به گفته پرورش، «طبق مجوز خزانه‌داری آمریکا تمام قطعات باید کنترل انجام شود که این سخت نیست و قبل از آن هم روال و روند به همین شکل بود. پیش از این هم این کنترل‌ها وجود داشت قطعه‌هایی که کاربرد دوگانه دارد، مهم‌ترین قطعات هواپیما هستند، بنابراین شرکت ایرباس نظارت بر این دارد که این قطعات در سایر هواپیما‌ها استفاده نشود.»

مدیرعامل ایران‌ایر در عین حال در رابطه با این شائبه که ورود هواپیماها به ایران در آستانه انتخابات یک اقدام سیاسی است؟ می‌گوید: «نه من آدم سیاسی هستم و نه شرکت ما سیاسی است. ما بعد از برجام برای خرید هواپیما اقدام کردیم و همه تلاش کردیم که هر چه زودتر از این قرارداد بهره‌برداری کنیم. الان هم روزی است که توانستیم هواپیماها را بیاوریم.»

رمز گشایی از تامین مالی

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نیز درباره تامین مالی قرارداد با ایرباس می‌گوید: «بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت ۱۰ ساله تامین می‌شود و بخشی دیگر از فاینانس از موسسات مالی و بازپرداخت ۱۸ ساله تامین خواهد شد. البته اگر شرایط اجازه دهد، در آینده می‌توانیم از منابع موسسات لیزینگ بین المللی هم استفاده کنیم. »

وی متذکر می‌شود: قرار نیست برای هواپیماهایی که چند سال دیگر وارد ناوگان ایران ایر می‌شود، از امروز پیش پرداختی به ایرباس داشته باشیم. پیش پرداخت بعدی ایرباس زمانی انجام می‌دهیم که دو فروند هواپیمای دیگر وارد ناوگان ایران‌ایر شود.»

قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی عنوان می‌کند: «مانند سایر قرارداد‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد پیش پرداخت اولیه را ایران‌ایر می‌پردازد و مابقی توسط فاینانس تامین خواهد شد.»

فخریه‌کاشان در عین حال، با اشاره به برگشت تحریم‌ها و سرنوشت قرارداد خرید هواپیما می‌گوید: «طبق متنی که وزارت خزانه‌داری آمریکا سه هفته پیش منتشر کرد، راهنمای جدیدی را برای این قرارداد‌ها به انتشار رسید و یکی از موضوعات مهم این راهنما این است که در شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها تمام قراردادهایی که از تاریخ برجام تا زمان برگشت احتمالی تحریم‌ها انجام شده، معتبر هستند و تحریم عطف به ما سبق نمی‌شود و این کمپانی‌ها حق جریمه هم ندارند. در مورد وام‌هایی هم که گرفته شده است، شرایط بازپرداخت‌‌ همان شرایط قبل بازگشت به تحریم‌ها خواهد بود.»

وی تاکید می‌کند: «اگر این شرکت‌ها خلف وعده کنند، برای آن شرایط هم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. معتقدم اگر تحریم‌ها برگردد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و در چارچوب مقررات و قوانین قرارداد‌ها عمل می‌کنیم.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضامیرابی A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    77 27
    باسلام ودرود.بایدخدمت دلواپسان عرض کنم که با چشم باز موفقیت های دولت رو ببینند .درو بر روحانی.پیش به سوی انتخابات ۹۶
    • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      3 3
      پاسخ: سلام :
    • احسان A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      10 76
      به جای این خرید هواپیما، پولش رو میدادن به دانشگاه ها،تا دانشگاه ها بسازن، هم اشتغال زایی میشد، هم به تولید ملی کمک میشد، هم افتخار داشت برای کشور، حالا خریدنم اشکال نداره، یه جور ذوق زده شدن، انگار چی هست، آبروی مملکتو بردن
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      2 13
      ما چیمون از مردم جاهل عربستان کمتره چرا اونا باید سوار بویینگهای غول پیکر بشن اونوقت ایرانیه متمدن سوار اتوبوس هوایی بشه منکه سوار نمیشم این ازمن اصرار نکنید
    • رضا راد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      26 0
      در جواب آقای احسان: پولو می دادن به دانشگاه ها که هواپیما بسازن؟ چند سال طول میکشه؟ چقدر باید کشته بدیم؟ چقدر باید صحیح و خطا بشه؟ الان صنعت خودرو سازی ما با این همه دانشگاه و هزینه کجای دنیاس که بخواد صنعت هواپیما به اون سطم برسه؟ چرا یه عده فکر می نن باید تو همه زمینه ها وارد شد؟؟؟ نخیر دوست عزیز حتی کشورهای پیشرفته اروپایی هم تو همه زمینه ها خودکفا نیستن.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      1 2
      امیدوارم همه میوه هاشو نچینن برای ما هم بزران
    • امیر IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      3 0
      در جواب احسان، ساخت چنین هواپیماهایی نه تنها برای ایران بلکه برای کشودهای صنعتی و پیشرفته هم اقتصادی و ممکن نیست. بدلیل نیاز به زیر ساخت های سنگین و تکنولوژی بسیار پیشرفته و مقرون به صرفه نبودن تولید در مقیاس پایین در ضمن ما اگر الان بخاهیم ادامه بدیم این راه ر و با تمام توانمون کار کنیم حداقل باید 20 سال صبر کنیم چون تخذ گواهینامه پرواز هواپیما خودش فقط چند سال طول میکشه
    • قاسم IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 5
      آقای رضا رادتلفات هواپیما بیشتره یا خودرو؟قشر مرفه تقریبا اکثر سفرهایشان با هواپیماست.قشر فقیر اکثر مسافرت هایش با خودرو وطنی.شاید پنج سالی یک سانحه هوایی داشته باشیم ولی هر سال 18 هزار کشته در حوادث جاده ای که باز هم اکثرا از قشر فقیر جامعه هستند.دولت جلو تولید هواپیمای داخلی را به بهانه عدم استاندارد می گیرد و لی برای تولید خودروهای غیر استاندارد داخلی وام کلان به خودروساز می دهد.به نظر شما چرا؟؟؟این نشانه توجه دولت به اغنیا و بی توجهی به فقرا نیست؟
  • ممد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    مردم به نان شب محتاجن هواپیما میخان چی کار.هرچن درج نمیکنیین .بجاش قطار واتوبوس میخریدن تا همه مردم استفاده کنن نه 10درصد ازمردم
    • ماهان A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      34 4
      بازم نظر تکراری ... اخه یعنی چی چرا هواپیما خریدیم ؟؟ مگه ما ملت عقب افتاده ای هستیم بلانسبت ؟؟ والا اگه ما میریم فرودگاه از اغلب قشرهای جامعه مسافر دیدیم نمیدونم شاید شما ندیدی یسر برو فرودگاه ببین چخبره عزیز من ببین چه درد سر هایی دارن مسافر ها ببین چه معطلی هایی هست ... ببین چه نا امنی در این هواپیماها هست... چه نقص های فنی / مگه ملت فقط قشر محروم هستن ؟ اما میگه فقط به تعداد انگشت های یک دست هواپیما داریم که اجازه دارن به اروپا پرواز کنن .... بازم نیاز نداریم ؟؟؟؟؟ ما هم اوتوبوس و قطار سالم میخواییم هم هواپیمای سالم و تازه... اعتدال داشته باش کوکا ... باید حتما هواپیماهای ما این مسافرین بیچاره رو ببره پیش همین گور خواب های محترم تا راضی باشی و دلواپس نباشی ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      28 2
      فرض كن يه تيم امداد خارجى يا يه تكنسين خارجى يا يه خير و يا يه مهندس كه كارخانه اى خوابيده و يا مريض و پزشك و هر نيروى انسانى كه حضورش به شدت ضرورى باشه و اونور دنيا هم باشه بخواد بياد ايران و بايد سريع هم بياد با چى بياد ايران؟؟؟ با اتوبوس؟؟ با قطار از وسط اقيانوس بياد؟؟ چرا شما پيشرفت قطر و امارات رو دوست داريد اما خودمون رو مى خواين به قهقرا ببريد؟؟ خدايا ما رو راه راست رو نشانمان بده.
    • امیر IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      5 0
      دوست عزیز اولا که ایران فقط 15درصد از پول هواپیماهارو باید نقد بده بقیه اش اعتباری و با درامد خود هواپیماس ثانیا ایران در حال حاضر 250 هواپیما داره که صدتاش زمینگیر هستن و ما بقی اون هم تا ده سال آینده این اتفاق براس می افته ینی با خرید تمام این هواپیماها بعد ده سال تازه مثل همین الانیم فقط هواپیمامون نو تر شده ثالثا همین هواپیماها در زمان های استراتژیک به کمک امنیت و ثبات کشور میان ..
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    27 66
    «آغاز دوران جدید در صنعت هوایی»... مگه خودمون هواپیما رو ساختیم ؟ پول نفت رو دادیم ، هواپیما خریدیم ، برای از ما بهترون حاشیه نشینان و کپرنشینان می نونن سوار «ایرباس» بشند...؟
    • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      28 2
      داداچ 250 كشور ديگه جهان هم خودشون نمى سازند كه براشون رديف ميشه مثل ما.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      4 3
      دادچ کلا تو دنیا 180کشور داریم هااااااااااااااااااااااااا.... خوبی؟؟؟؟؟؟ البتهع انتظاری نداریم کههههههههههههههه
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    57 12
    لطفا يه بليت مخصوص براي حاج حسين شريعتمداري بديد كه بره آمريكا يه سري به كامران نجف زاده بزنه اونجا
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    38 42
    خدایی رو دارید در حد المپیک...... بازم از برجام حرف می زنید....
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    2 28
    بویینگ.میخرند.خودر.هم.شولت.خودر.چینی.می.دهند.دست.مردم.تا.دادشان.در.ببیاید.امریکا.به.خواطر.اینکه.این.دولت.پایدار.باشد.مشکلات.را.بر.طرف.قیمت.نفت.می.رود.بالا.زندکی.شیرین.می.شود.خدا.کند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      21 0
      داداش اگه میشه ترجمه اش رو بنویس ببینیم منظورت چیه
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    57 20
    کسانی که مخالف ایرباس و بویینگ هستند نوکر روس و چین هستند
    • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      13 37
      کسانی هم که موافق ایرباس و بویینگ هستند نوکر اسراییل و آمریکا و انگلیس هستند
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      3 1
      خوب ادم نوكرم ميشه نوكر اوني كه تكنولوژيش درسته بشه اقلا
    • ابوالفضل A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      3 0
      چقد افراطی هستیم. نمونش شما دوتا این روزا یه جور شده که اگه یه اصلاح طلب بره نماز جمعه جنجال میشه اگه یه اصولگرا بره کنسرت بازم جنجال میشه
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    39 7
    این هایی که دارند مخالفت می کنند یا این که از مپانی های روسی یا چینی پول گرفته اند یا اینکه دلال هواپیما هستند که می خواهند با دوبرابر سود تازه هواپیمای کهنه به شرکت های هواپیمایی بفروشند
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    36 5
    هواپیما ساختن به این راحتی که شما میفرمایید نیست حتی کارخانه ایرباس هم برخی قطعاتش آمریکایی است تقریبا اکثر کارخانجات هواپیما سازی دنیا با مشارکت امریکاییها هواپیما میسازند بجز هواپیماهای روسی که آنها هم امنیت ندارند ما که تجربه کافی نداریم جای خود دارد.باید باسیاستی درست هواپیماهای مورد نیاز خود را از خارج وارد نماییم
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    8 54
    آقاي وزير چرا خودمون نمي سازيم؟
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      30 0
      تو با این هوش ات بساز ... شایدم خودت و ساختی الان و صداش رو در نمیاری خخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    33 4
    عباس آقا بپا ندن سايپا فردا وانت ايرباس ازش بسازن
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    4 16
    به نظر من هیچکدام چون مسئولین ما خودشون نمی خوان و دوست دارن از دلال بخرن تا پول کلون پورسانتش رو هم بگیرن. این ذات ایرانیه و به دولت و غیره هم ربطی نداره
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    33 9
    تو این سالها چند صد نفر تو حوادث هوایی جان سپردند، اونا انسان نبودند، خونه زندگی نداشتند و بعد از آن درآمد صنعت هوانوردی قطر یک وجب کشور که اندازه شیراز هم نیست بغل گوش ما 25 میلیارد دلار در سال هست، تراتزیت هوایی برای ایران یک سرمایه گذاری پر سود و اگر امثال شما دلواپس ها که سرمایه گذاری ملی را با چند خانه مقایسه می کنید بگذارند ، خواهد بود که برای دست کم 6000 هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد. دولتها وظیفه خانه ساختن ندارن. وظیفه ایجاد شغل و بهبود رونق اقتصادی دارن که افراد بتونن شغل داشته باشند
    • بدون نام ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      21 1
      نمي فهمه كه دالواپس اينو نمي فهمه خشم و كينه عقلش رو كور كرده تا فردا توضيح بده خودشون رو زدن به خواب و چون عمدي هست بيدار نميشن
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    5 20
    به نظرم با اینکه کیفیت ایرباس پایین تر از بوئینگ هست ولی بهتره ما ایرباس تهیه کنیم. چون آمریکا مجددا دست ما رو تو پوست گردو میذاره.
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    3 8
    داداچ راضي ام ازت درست مي زني
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    22 4
    وضعیت هواپیمایی ما در شان نام ایران نیست و بجای حرف مسولین عمل کنند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      4 1
      دقيقاً. تازه برگشتيم به ٤٠ ساله پيش
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    6 30
    در شرایطی که به خاطر بد عهدی آمریکا ایرباس اروپایی ما رو معطل خود کرده واقعا چرا مسئولان ما باید به فکر مذاکره با بوئینگ آمریکایی باشند؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    14 5
    داداچ اين بويينگ هم بيار يه بوق باهاش بزنيم
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    9 14
    کاش از اونور کارمند می اوردین چون حیف این هواپیماهاست که کارمندای بی ادب شما و آموزش ندیده و پر ادعای ایرانی بخوان توش کار کنن مطمنا این ضعف خیای بزرگ به زودی مشخص میشه و تنها راهش اینه اینا رو با یه سری نیروی کار آزموده قاطی کنن
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    19 6
    برای کم کردن روی امارات بیاییم فقط اندازه وسعت کشورشون فرودگاه بسازیم.وبا هواپیماهای روز دنیا مجهز کنیم.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    10 30
    خب خدارو شکر مشکل بیکاری جوانان هم‌حل میشه از پایین با هواپیماهای جدید بای بای میکنن
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    10 32
    چند درصد مردم ایران سوار هواپیما می شوند؟اگر راست می گویند چرا فکری به حال پراید نمی کنند که نیمی از کشته های رانندگی کشور مال خودشه؟شما پولداری می تونی سوار هواپیما بشی بری اروپا ددر.اونایی که نمیتوانند چه کنند؟
    • تخت روانچی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      6 9
      به قول آقای روحانی برن به جهنم
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    11 37
    ایرباس و بوئینگ برای مردم نان شد؟
    • کیوان A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      6 0
      خوبه این آقایون این همه اختلاس میکنن کسی صداش در نمیاد حالا با یه هواپیما نون مردم قطع شد؟
    • بدون نام ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      4 0
      نون تو اختلاسه
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    10 0
    ایران حق دارد هر بار که هواپیماها آماده نبودند یا تحویل داده نشدند انصراف دهد وگرنه ایرباس بعد از 20 سال شکایت می کند و می گوید بیا هواپیما را تحویل بگیر یا غرامت بده. در ضمن باید ایرباس را تحت فشار قرار داد تا آمریکا را راضی کند.
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    14 6
    تا وقتي كه فقط به فكر نآن باشيم همينه ، بايد كمي افق ديدمون رو گسترده تَر نكنيم نمي تونيم پيشرفت كنيم
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    21 2
    بارها دولت گفته خرید این هواپیما ها بصورت اجاره بشرط تملیک هست ولی کسی نمیخواد حرف دولت را بشنوه. خرید هواپیما به این صورت نیازی به هزینه زیادی ندارد بلکه شرکت ها با درامد حاصله از این هواپیماها بصورت اقساطی هزینه خرید را پرداخت میکنند.
    • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      0 0
      یعنی کافیه که یه بار با ما چپ بیوفتن میتونن تمام هواپیماها رو مصادره کنن
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    37 6
    برین ببینین ترکیه و دبی از همین محرومیت ایران به خاطر تحریم چه ترانزیتی راه انداختن دارن رفاه رو می ریزن تو جیب مردم شون با خطوط هواپیمایی و فرودگاه
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    16 7
    220 فروند هواپیما برای جمعیت 80 میلیونی ایران خیلی خیلی کم است .
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    22 5
    بعضی افراد میگن باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و نیازی به خرید هواپیما نیست این حرف ها در رفتار عقلانی نیست ما در سطح تکنولوژی از غرب عقبیم نمیتونیم چیزیرو که یک قرن ساخته شده بیاییم از نو بسازیم باید به دنبال تکنولوژی هایی باشیم که به ما نمیدن یا هنوز ناشناخته هست،
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    29 2
    وقتی که من برای مسافرت خارجم هواپیمایی خارجی رو انتخاب میکنم، این یعنی کم شدن شغل برای صدها نفر که با ایرلاین ایرانی و هواپیمای ایرانی نان میخورند
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    15 7
    تا ترامپ نیامده باید فکری کرد و حداقل تعدادی هواپیمای نو یا مدل2010به بالا وارد ناوگان هوایی کشور کرد.احتمال فسخ یکطرفه برجام هست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    24 0
    آنقدر بعضی ها عقب مانده اند که چشم دیدن یک هواپیمای مدرن را ندارند . خوب اونایی که خیلی ادعا دارند برن یه چیزی خیلی کم ارزشتر از اینو بسازن . خدایا خودت خیلی از کودنها را شفا بده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    3 19
    خداجون شکرت با اومدن ایرباس تمام مشکلات مملکت حل شد مردم از خوشیبیییییییییی
    • ابوالفضل A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      2 0
      سنگین باش یه کمی
  • اقای توپولوف IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    6 2
    به قول اونی که رفتو فقط بیکاری امثال من و بقیه جوونا موند ... باید به دلواپسا که خبرو سعی میکنن کم رنگ یا با اتهام های چون دسته دومی بودن جلوه کنن ... باید گفت فقط ابو بریز جایی که میسوزه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      2 11
      خدا رو شکر در دولت راستگویان دیگه بیکاری نداریم همه سر کارند واقعا همه سر کارندددددد.