۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸

علاءالدین بروجردی

ما یک چالش بسیار مهمی با توجه به سیاست انحصار گرایانه آمریکا و غربی‌ها ظرف دهه گذشته پشت سر گذاشته‌ایم. آنها مصر بودند که ما دانش وفناوری انرژی هسته ای را نداشته باشیم و در انحصار خودشان باشد در صورتی که طبق ماده 4 عهدنامه NPT این حق همه کشورهای عضو این پیمان است که از این فناوری برخوردار باشند و کشورهای عضوی که این دانش را در اختیار دارند موظف‌اند که این دانش را منتقل کنند و در واقع غربی‌ها و آ‌مریکا متخلف از عهدنامه NPT هستند .

با وجود این چالش خداوند این توفیق را به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی عنایت کرد تا بتواند همه خاکریزها را پشت سر بگذارد و توفیقات کامل داشته باشد و ما عملاً مجموعه فناوری هسته‌ای را در عرصه چرخه سوخت در اختیار گرفتیم و این حرکت عظیمی که امسال اتفاق می‌افتد مکمل گام‌های قبلی بود و جمهوری اسلامی ایران بدون تردید امروز یکی از اعضای باشگاه فناوری هسته‌ای است.

ما همچنین در این سال‌ها تجربیات زیادی را کسب کرده‌ایم و نظام به میزان قابل توجهی به بلوغ سیاسی در عرصه سیاست خارجی دست یافته است و عملاً بسیاری از موفقیت‌های ما در منطقه و جهان در بحث هسته‌ای و همچنین خاورمیانه، عراق و چه افغانستان مرهون همین تجربیات و بلوغ است. در این میان به تجربیاتی در نوع ارتباط دیپلماتیک دست یافته‌ایم.

طبق قاعده بازی عرصه بین‌المللی توافق بر آن است که اگر طرف به مذاکره‌ علاقه‌مند نیست برخی مسائل بیان شود به دلایل آنها احترام گذاشته شود و ما هم بر همین اساس عمل کردیم و آنجا که لازم بود از بیان برخی موارد خودداری کرده و یا آن را بیان کردیم.

همچنین به دلیل آنکه معتقدیم ملت ما باید از همه مسائل مطلع باشد اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است ضمن آ‌نکه بعد از گذشت حدود 8 سال از بحث هسته‌ای ما، آمریکایی‌ها باید واقعیت جدید جمهوری اسلامی را بپذیرند و خواهند پذیرفت زیرا ما عملا به چیزهایی در عرصه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای دست یافته‌ایم که آنها می‌خواهند از دستیابی ما به این دانش جلوگیری کنند و این آب در هاون کوبیدن است و یک اقدام بی‌نتیجه زیرا ما این توفیقات را به دست آورده‌ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =