«خبرجنوب» نوشت: این روزها نخاله های ساختمانی و زباله های شهری، موزه سنگ فارس را محصور کرده و حریم منظری آن مخدوش شده است. موزه ای که در یکی از مجموعه عمارت های ملی شیراز، آثار سنگی متعلق به دوره های مختلف تاریخی را در معرض دید عموم قرار داده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است!

اين عمارت تاريخي هفت تنان است. مجموعه عمارتي كه شامل آب انبار، كاروانسرا و بناي اصلي است و سال ها با تغيير كاربري به موزه سنگ فارس تبديل شده است. بنايي كه قدمتش به دوره زنديه بازمي گردد.
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب»، «تکیه هفتتنان» یکی از قدیمیترین اماکن تاریخی شیراز است. این بنا به سدههای پیش از عهد زندیه برمیگردد و عمارت آن از بناهای دوره کریمخان زند است. این باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته است. بیشتر جهانگردانی که در چند سده اخیر به شیراز سفر کردهاند، باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را وصف کردهاند.
علت نام گذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریمخان زند روی هرکدام، سنگ بزرگ بدون کتیبهای نصب کرده است.
از دیدنیهای این عمارت، تالاری است که سقف آن بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده و در طاقچههای بالایی آن، پنج مجلس روی گچ نقاشی شده و از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه محسوب میشود. این مجموعه در سالهای ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط نقاش و هنرمند محمدباقر جهان میری تعمیر و تجدید شد. این پنج مجلس به ترتیب عبارتند از: درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان. سنگهای موجود در این موزه متعلق به سدههای سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی، توقیع، تعلیق- نسخ و... به طرز زیبایی تزئین شده است.
حوض بزرگی هم در وسط عمارت اصلی به چشم میخورد که در گذشته از آب رکنآباد پر میشده است. باغ تکیه هفتتنان در انتهای بولوار هفت تنان، روبه روی خیابان چهل مقام قرار دارد.
اما اين روزها با نزديك شدن به عمارت هفتتنان، آنچه كه چشم هر گردشگري را به خود خيره مي كند، وجود نخاله هاي ساختماني و زباله هاي شهري است و آن طور كه سياوش آريا، فعال حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري فارس به خبرنگار ما ميگويد؛ متاسفانه اين زباله ها و نخاله هاي ساختماني، چهره زشت و زننده اي را در كنار يك اثر ملي شيراز به نمايش گذاشته است.
وي خواستار رسيدگي به اين وضعيت و خروج زباله ها و نخاله هاي ساختماني از محل مي شود و تاكيد مي كند: پسماندهاي ساختماني حاصل از عمليات كف سازي و كف فرش پياده رو در اطراف مجموعه فرهنگي هفت تنان با گذشت حدود يك سال هنوز از محل خارج نشده و از سوي هم مردم منطقه زباله هاي شهري خود را در نزديكي عمارت رها مي كنند.
وي اضافه مي كند: در حال حاضر حريم منظري مجموعه تاريخي ملي زنديه هفت تنان شكسته شده و جا دارد مسئولين شهري هرچه سريع تر نسبت به رفع اين مشكل اقدام نمايند.
آريا در ادامه اين گفت وگو به نامه نگاري كارشناسان ميراث فرهنگي فارس در ارديبهشت ماه امسال با شهرداري منطقه اشاره مي كند و ميافزايد: از سوي ميراث فرهنگي فارس، نامه نگاري در خصوص رسيدگي به وضعيت موجود اطراف عمارت هفت تنان و عدم پاكسازي محوطه و نابسامان بودن وضعيت فعلي با شهرداري منطقه انجام شده اما با گذشت 8 ماه، وضعيت منطقه تغييري نكرده است.
در ادامه اين گفت وگو، بهمن محمودي رئيس مجموعه فرهنگي- تاريخي هفت تنان (موزه سنگ فارس) نيز به خبرنگار ما مي گويد: بخشي از نخالههاي ساختماني متعلق به انجام عمليات كف سازي و پياده راه پيمانكار شهرداري در منطقه است.
وي اضافه مي كند: در حال حاضر پيمانكار علاوه بر نصب كانكس در اين محل به ساخت سازه بلوكي نيز اقدام كرده كه خلاف قوانين ميراث فرهنگي است.
محمودي مي افزايد: اين سازه بلوكي در حريم هفت تنان قرار گرفته و بايد هرچه سريع تر حذف شود.
وي با بيان اينكه هنوز عمليات تعويض موزائيكها و پياده روسازي منطقه به پايان نرسيده است، مي گويد: با اينكه روند عمليات مذكور ادامه دارد اما مي طلبد كه اطراف مجموعه فرهنگي- تاريخي هفت تنان پاكسازي گردد زيرا اين منطقه يكي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است و همواره گردشگران بسياري از موزه ديدن مي كنند و وضعيت موجود در شأن مردم شيراز و يك اثر تاريخي- ملي نيست.در ادامه اين گفت وگو، خداشناس شهردار منطقه 3 شيراز به خبرنگار ما مي گويد: قرارداد عمليات پياده روسازي يك ماهي است كه بسته شده و هم اينك نيز كارگران مشغول كارند.
وي با بيان اينكه كانكس و سازه بلوكي متعلق به پيمانكار مربوطه و موقتي است، مي افزايد: به محض به پايان رسيدن عمليات پياده راه سازي، اين محل پاكسازي خواهد شد.
همچنين در اين رابطه عليرضا بهي معاون عمراني شهرداري منطقه 3 نيز مي گويد: نصب كانكس و سازه ساخته شده براي تجهيز كارگاه است كه هم اينك در ضلع شرقي موزه قرار گرفته و به محض پايان عمليات عمراني، اين كارگاه جمع مي شود و منطقه نيز به طور كامل پاكسازي خواهد شد چرا كه منطقه در محور گردشگري قرار دارد.
وي ادامه مي دهد: با توجه به اينكه از 15 روز قبل از نوروز تمامي پروژه هاي عمراني سطح شهر متوقف مي شود، چنانچه اين عمليات پايان نيابد، پروژه متوقف و منطقه پاكسازي مي شود و پس از تعطيلات نوروزي، شاهد ازسرگيري عمليات عمراني خواهيم بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =