متوسط هزینه هر بازنشسته برای دولت چقدر است؟

دولت برای هر بازنشسته ماهانه 640 هزار و 169 تومان از محل بودجه عمومی هزینه می کند.

زهرا علی اکبری - بررسی ها نشان می دهد دولت در سال جاری برای تامین حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و وظیفه بگیران 34 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب بودجه عمومی اختصاص داده است . به این ترتیب متوسط هزینه ای که دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان تقبل کرده است در سال جاری به اندکی بیش از 640 هزار تومان می رسد .

 بخشی از حقوق بازنشستگان غالبا از محل صندوق های بازنشستگی شان تامین می شود .  در حال حاضر 4 میلیون و 491 هزار بازنشسته در ایران زندگی می کنند . حقوق اندک این جمعیت پرشمار یکی از مهمترین بحران های کنونی و آتی ایران را شکل داده است . بحران های پیش روی صندوق های بازنشستگی یکی از مهمترین نکاتی است که کارشناسان در خصوص آن هشدار داده اند .  بیشترین شمار بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند .

بررسی ها نشانگر ان است که 2 میلیون و 386 هزار نفر از سازمان تامین اجتماعی حقوق دریافت می کنند . شمار کسانی که تحت پوشش صندوق های بازنشستگی کشوری قرار دارند نیز یک میلیون و 247 هزار نفر براورد می شوند .  همچنین شمار کسانی که از صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح حقوق می گیرند، 658 هزار نفر برآورد می شوند .

دیگر صندوق های بازنشستگی نیز 200 هزار نفر را تحت پوشش خود دارند .  برآوردها نشان می دهد جمعیت بازنشستگان در ایران رو به افزایش است و در صورت حل نشدن بحران پیش روی صندوق های بازنشستگی ، ایران در میان مدت با مشکلات فراوانی ، در خصوص تامین معیشت این دسته از افراد روبرو خواهد شد .  لازم به توضیح است که هنوز امکان شناسایی دقیق هزینه های پرسنلی کارمندان و هزینه های بازنشستگان فراهم نیست و متوسط مذکور از محل بودجه عمومی استخراج شده است .

حقوق بازنشستگان در سال آینده افزایشی 25 درصدی را تجربه می کند و بر اساس اعلام مسئولان ، در سال آینده حقوق بازنشستگان دیگر کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود . کم بودن حقوق بازنشستگان عاملی است که سبب اشتغال دوباره کسانی می شود که قرار است از بازار کار خارج شوند . به این ترتیب اشتغال دوباره این افراد به منظور تامین معیشت، فشاری مضاعف بر بازار کار وارد کرده و بالا رفتن نرخ بیکاری در سال های جوانی را برای افراد جویای کار رقم می زند . 

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    51 0
    هیچی ،قبلاً با پرداختهای خودشان این هزینه را چند برابر جبران کرده اند و تازه دولتها از این محل مدام برداشت نیز کرده اند .
    • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      13 0
      یه طرحی بزارن هرکس حق بیمه خودش رو به یک حساب شخصی بریزه و درصدی هم به عنوان کسورات دولت ازش برداشت بشه به علاوه بیمه قرارداد ها که میگیرن و انواع حق بیمه دیگه برای حقوق مدیران زحمتکش و دلسوز اداره بیمه و پوشش افرادی که از پوشش بیمه ای برخوردار نیستن و مابقی هم در حساب بانکیه به نام خود شخص باشه ، نه اون درصد ناچیزه بیمه درمان رو میخواییم و نه بازنشستگی ، بعد از سی سال که این پول تجمیع بشه به مراتب وضعیت بهتری در انتظار بازنشسته خواهد بود
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    42 0
    سطح عمومی دستمزد درایزان کلا پایین است علاوه بربازنشستگان شاغلان هم مجبورند دو جاکارکنند قیمتها بی رویه بالاست ودرامد کفاف زندگی هیچ قشری را نمیده کمکهای دولتی بسیارناچیزند یارانه ها ناچیزو نابرابرتوزیع میشود نمونه این کمکها درسایرکشورها هست مسیولین زحمت بکشن کپی کنن
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      14 0
      وجدانن حاضرم سی درصد حق بیمه رو بریزم به یک حساب شخصی خودم نه بیمه تامین اجتماعی الزامی میخوام نه منتی بعدا روی سرم باشه، اینجوری عاقبت به خیر تر میشم
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    60 0
    لطفا بفرمایید ،مگر بازنشسته ۳۰ سال حقوق بازنشستگی خود را مرداخت کرده،چکاریش کردن؟ چه منتی دارید؟انها که با پول کارمندان برای خود حق و حقوق تعیین می کنند ،جواب دهند ،کجا بردند اون پولهایی که ماهیانه از حقوق کارمند کسر میشود؟مدیریت مالی و اقتصادی ندارید ،چرا در جایگاه مس؟ ول صندوق هستید؟خیانت در امانت ؟؟تا امروز ممر درامد شماها و دوستان بوده حالا شده بار؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      18 0
      باید تحقیق و تفحص بشه پول ما کچاست ؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    36 3
    دوباره آخر سال شد و اين سايتها گير دادند به حقوق كارمندها و بازنشسته ها. لطفا يك گزارش هم از ماليات پرداخت شده توسط كارمندان و مشاغل آزاد و درآمدهاي اين دو گروه تهيه كنيد.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    35 1
    دنبال چی هستید؟ بازنشستگی قراردادی است دو طرفه که فرد بازنشسته سالها پرداخت کرده و حالا دریافت می کند. هزینه یعنی چه؟
  • محمد A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    31 1
    لطفاً اين را هم بگوييد كه دولت در 30 سال به ازاي دريافت حق بازنشستگي و سودي كه از اين پولها در ايام شاغلي كارمندان مي برد چقدر بوده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    24 0
    بنده هم بازنشته ام و به قولی درخت خشک پای درخت خشک که اب نمیریزند. لطفا اگه هنری دارید نگذارید نو نهالان ما به هرز برن
  • بدون نام ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    29 0
    دولت هزينه هاي خودشو از بازنشستگان و كارمندان تامين ميكنه الان تيتر خبر كلا مغرضانه هست
  • ملت A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    30 1
    خجالت هم خوب چيزيه
    • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      18 0
      شما فکر میکنی خجالت میدونن چیه مسببان زحمتکش این وضعیته اسفناک
  • بی نام EU ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    36 1
    شما به جای اینکه نگران چندرغاز حقوق مردم باشی که از جیب خودشون و حق بیمه سی ساله خودشون بهشون پرداخت می شه برو میزان درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه ها و همچنین گران کردن آب و برق و گاز و تلفن و بنزین را بنویس.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    32 0
    بیچاره ما مردم ایران . تا کار می کنیم، با حقوقی که می گیریم فقیر هستیم و نمی توانیم زندگی کنیم . می خوریم تا نمیریم . بازنشست که یمشیم ، همین بخور و نیمر میشه بخور و بمیر ، واقعا این چه روزگاری است . بابا درسته که بعد سی سال کار ، دولت برای یک بازنشسته فقط این قدر منابع بده ، کمتر از ماهی هفتصد هزار تومان ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    28 2
    بابا جان این پول خودمونه به ما میدن . سی سال کار می کنیم از حقوقمون کم می کگنند تا وقتی بازنشسته میشیم بتونن بهمون حقوق بدن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    26 0
    والا هر چی فکر می کنم می بینم با این حقوق ها دنیای ما شده عاقبت یزید . این هم شد زندگی ؟ این هم شد حقوق ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    24 0
    احسنت که نوشتی این حقوق کافی نیست . آخه اگر کافی بود ، بازنشسته مرض نداشت دوباره برگرده سر کار . می گذاشت جوون مملکت بره کار کنه و خودش استراحت می کرد .
    • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      1 0
      آفرین . از این مطالب بیشتر بنویسید معلوم بشه با ما بدبخت ها چکار می کنن ؟ پول خودمون رو هم به خودمون بر نمی گردونن . والا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    33 0
    تا جایی که من میدونم تو ممالک کفر ، بازنشسته ها با حقوقی که می گیرن همش به گردش و تفریج و سفر می گذرونند . اینطوری خوبه که به بازنشسته حقوق ندن تا بنشینه خونه و دعا کنه و آخرتش رو بسازه .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      19 0
      گل گفتی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      23 0
      اره بابا چرا باید پول داشته باشیم بریم مسافرت . بی پول باشیم بریم خونه دعا کنیم بهمون یارانه بدن .
    • بی نام EU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      18 0
      پول اگر به اندازه کافی تو دست مردم باشه و رفاه داشته باشن میرن سراغ اینترنت و ماهواره و چیزهایی که نباید بدونن وقتی آگاه بشن ...اما اگر در فقر مطلق باشند و همه دغدغه شان نان شب باشد دیگر فرصت فکر کردن به چیزهای دیگر را ندارند.حالا متوجه شدی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    26 1
    پرداخت حقوق بازنشستگی قراردادی است که بموجب ان کارمند چندین سال مبلغی از حقوق خود را پرداخت ومبلغی هم کارفرما میدهد تا در سالهای از کار افتادگی طبق قرارداد رقمی را دریافت کند . در حالت معمولی پرداختی کارمند وکارفرما حدود 30سال است ولی دریافتی بستگی به عمر بازنشسته دارد . بعضی ها قبل از اینکه چیزی بگبرند دستشان از دنیا کوتاه میشود وبعضی ها کمی طولانی تر . مطرح کردن دریافتی بازنشستگاه به این شکل با چه منظوری است ؟؟؟؟؟؟؟ مگر قرارداد بقیه دریافت کنندگان از دولت اینگونه مورد نکته سنجی قرار میگیرد ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    25 1
    والا حیا هم خوب چیزی است که بعضی ها ندارند. بازنشسته ای که از بدو استخدام مبلغ قابل توجهی از حقوقش را به عنوان حق بازنشستگی کم کرده اند حالا باید به امثال این ناآگاهان حساب هم پس بدهد.
  • بی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    23 0
    متاسفانه حقوق و مزایای بازنشستگان بسیار ناچیز است . بازنشسته همانی است که سی سال از عمرش رو خدمت کرده و این طور حساب و کتاب کردنها دور از شان این زحمتکشان است .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    20 0
    خجالت بکشید. بس است ؛ دیگر این بازنسشته های بی نوا ، از ابتدای استخدام تا انتها ، مقداری از حقوق شان را تقدیم صندوق های بازنشسته گی کشوری کردند ؛ و امروز ، آن ها را سربار می دانید ؟؟؟ این بی چاره ها ، در دوران خدمت که همیشه شرمنده ی زن و بچه بودند ؛ امروز هم نه ارجی دارند ؛ و نه احترامی ... فرزندان بی کار تحصیل کرده ای دارند ؛ که اگر آن ها را به کار بگیرند ؛ بسیار شریف ، متخصص و متعهد به آباد کردن کشورشان خواهند بود ...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      1 0
      از کجای مطلب برداشت کردید بازنشسته را سربار می دانند؟ این که نوشته حقوقشون کمه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    14 0
    بهتر است سوال شود دولتها برای بازنشستگان چقدر هزینه در بر داشته اند چون دولتها برای پرداخت حقوق که در زمان شاغلی از ایشان کسر شده منتی بر بازنشستگان ندارند لیکن اقدامات بی خردانه دولتها بار و هزینه سنگینی بر بازنشستگان و حتی شاغلین تحمیل کرده است نمونه مجسم آن بلایی که دولت قبل بر حقوق بگیران تحمیل کرد که آثارش بعید است در طول مدت عمر یک حقوق بگیر و حتی نسل بعد او جبران شود
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    4 5
    من حاضرم توفیق بیمه اجباری برداشته بشه، سی درصد از درآمدم رو همون اول به تامین اجتماعی بابت حق بیمه ندم که دولت هم مجبور نشه زحمت بکشه پول خودمو بعد از سی سال خورد خورد بهم برگردونه، همون پول رو این سی ساله جایی که خودم میدونم سرمایه گذاری میکنم بعد از سی سال نه منتی رو سرمه و نه پولم نابود میشه.مسخرش رو درآوردن دیگه
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      1 1
      منفی ها جالبه ، نشون دهنده عمق خیلی چیزهاست
  • علیرضا A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    12 0
    چرا بعضی ها با وجود سن بالای 90سال هنوز مشغول کارند و بازنشسته نمی شوند...
  • بی نام DE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    9 0
    چرا در این دولت ضعیف کش که میلیاردها به بودجه بعضی از نهادها افزوده ، با کارمند و کارگر و بازنشسته مثل یک تبهکار که بودجه دولت را بالا میکشد ، رفتار میکنند ؟؟؟؟ بروید یقه گردن کلفتها را بگیرید . زورتان نمی رسد ؟؟؟ معلوم است که نمی رسد ...