مدیران گوگل از ارایه نرم‌افزارهای جادویی قابل اجرا در تمام گوشی‌های همراه بر پایه اچ.تی.ام.ال5 خبر می‌دهند.

ویک گوندوترا، مسئول بخش نرم‌افزارهای گوشی همراه و برنامه‌های مربوط به توسعه گوگل، در آخرین گفتگوی خود از برنامه کاربردی جدید این شرکت رونمایی کرد. گوگل درحال حاضر برنامه‌هایی کاربردی برای جی‌میل ارائه کرده که به طور عادی روی گوشی‌های همراه بلک‌بری و آندروید اجرا می‌شوند، اما گوگل امیدوار است که بتواند نسخه‌های جدید خود را بر پایه وب ارائه دهد.

گوندوترا پیش از این برای مایکروسافت کار می‌کرد، اما تنها چند کلمه از زبان دختر چهار ساله‌اش، ‌او را به گوگل کشاند. خود او به یکی از دوستانش در این باره گفته است که جواب یک سوال دخترش را نتوانسته بدهد، سوالی که بسیاری از شهروندان آمریکایی بارها شنیده‌اند: بابا،‌ تلفنت کجاست؟

او می‌گوید:‌ »دختر من در زندگی چهار ساله‌اش یاد گرفته بود که هر وقت ما جواب سوالاتش را نمی‌دانستیم، ‌می‌رفتیم و گوشی همراهمان را می‌آوردیم. برای او،‌ تلفن همراه به معنای یک ماشین پاسخگوی نهایی بود، وسیله‌ای که بتواند به سوال‌ها جواب بدهد. این‌جا بود که فهمیدم برنامه گوگل برای سازماندهی اطلاعات جهانی و ارائه آن به مردم می‌تواند در گوشی‌های همراه هم اتفاق بیفتد».

نقش محوری برای گوگل
به گفته گوندوترا، با پیشرفته‌تر شدن مرورگرهای تلفن همراه و ساده‌تر شدن اتصال به اینترنت، ساخت یک میانجی بر پایه وب برای گوگل به معنای تسخیر بیشتر و ساده‌تر گوشی‌های همراه خواهد بود. وی می‌گوید: «تصور کنید بتوان برنامه‌هایی کاربردی ساخت که روی همه گوشی‌های همراه اجرا شوند». وی در برنامه‌ای نمایشی که اسفند گذشته برگزار شد، نسخه‌ای را به نمایش گذاشت که روی آی.فون و اچ.تی.سی مجیک که از سیستم‌عامل آندروید گوگل استفاده می‌کند، اجرا شد. بدین ترتیب، گوگل توانسته برنامه‌ای آماده کند که روی 2 گوشی کاملا متفاوت اجرا شود.

این نرم‌افزار به ویژگی‌های خاصی متکی است که در اچ.تی.ام.ال5 (HTML 5) وجود دارند،‌ نسخه جدیدی از فناوری پشتیبان طراحی وب‌سایت‌ها که هنوز مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند. ویژگی خاص این برنامه، ‌قابلیت دسترسی آفلاین به اطلاعات است؛‌ یعنی جایی‌که دسترسی به اتصال اینترنتی هم ممکن نباشد، ‌می‌توان به ای‌میل‌ها سر زد و آن‌ها را خواند.

گوندوترا درباره این نرم‌افزار می‌گوید: «وقتی آن را به طور گسترده در دسترس همه قرار دهیم،‌ مردم اولین برنامه کاربردی اچ.تی.ام.ال5 را برای گوشی‌های همراه خواهند دید، درست مثل سال 2004 که جی‌میل ارائه شد و اوج برنامه‌های کاربردی آژاکس(Ajax) روی داد». البته زمان ارایه این برنامه جدید هنوز مشخص نشده است.

برنامه کاربردی جی‌میل برای گوشی‌های همراه،‌ دارای نوار ابزار شناوری است که در بالای پنجره پیام‌های دریافتی قرار می‌گیرد و امکان دسترسی دائم را به دکمه‌های حذف یا ذخیره‌سازی پیام‌ها فراهم می‌کند. این نوار هم‌چنین فهرستی از سایر امکانات را در خود جای داده است.

اهداف کوتاه‌مدت دیگر
گوگل اچ.تی.ام.ال5 را می‌پسندد، اما برای این‌که این برنامه به طور گسترده‌ای جا بیفتد، زمانی نسبتا طولانی لازم است. در این فاصله،‌ گزینه‌های دیگری هم برای دست‌یافتن به یک برنامه کاربردی اتصال به اینترنت وجود دارند. در میان این گزینه‌ها برنامه فلش سیستم‌های ادوبی (Adobe) قابل توجه است. هم‌چنین یکی از وابسته‌های فلش از شرکت ادوبی به نام ایر (AIR) و نسخه دیگری از فلش از شرکت مایکروسافت به نام سیلورلایت (Silverlight) به زودی به بازار عرضه می‌شوند.

با توجه با استفاده گوگل از فلش در بهبود یوتیوب، گوندوترا در مورد ایر می‌گوید: «به عقیده من، ادوبی محصولات بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. همین‌طور، شرکت مایکروسافت با سیلورلایت آینده خوبی پیش رو دارد. من به استاندارهای باز برای وب گرایش دارم.»

وی ویژگی دیگری از اچ.تی.ام.ال5 را مطرح می‌کند که می‌تواند پخش ویدئوها را بدون فلش‌پلیر امکان‌پذیر سازد، درست به همان شکلی که مرورگرهای اینترنتی قادرند بدون یک پلاگین مجزا،‌ گرافیک را نمایش دهند: «من پیش‌بینی می‌کنم که بتوانیم برچسب‌های ویدئویی را به صورت گسترده جا بیاندازیم.»

گوگل مودریتور
گوندوترا هم‌چنین در چند کلمه، سرویس یک‌ساله موتور برنامه‌های کاربردی گوگل را ستود. این سرویس برای راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی برپایه وب استفاده می‌شود. یکی از برنامه‌هایی که با این سرویس پشتیبانی می‌شود،‌ گوگل مودریتور (Google Moderator)‌ است که به مردم امکان می‌دهد سوالاتشان را بفرستند و با درجه‌بندی سوال‌ها، تعیین کنند که می‌خواهند از جواب چه سوال‌هایی باخبر شوند. گوگل مودریتور در آغاز، راهی بود تا کارکنان گوگل بتوانند سوالاتشان را در طول جلسات هفتگی از موسسین شرکت، لاری پیج و سرگی برین بپرسند.

وقتی کاخ سفید اعلام کرد که قصد دارد از گوگل مودریتور برای برقراری یک قرار ملاقات آنلاین در شهرداری با رئیس‌جمهور باراک اوباما استفاده کند،‌ گوگل هم هیجان‌زده شد و هم وحشت کرد؛ اما درنهایت توانست از پس بارگیری این برنامه در چنین مقیاس بزرگی برآید، آن‌هم ‌بدون این که 45هزار برنامه کاربردی دیگر موتور برنامه‌های کاربردی گوگل،‌ تاثیری بگیرند. سیستم مدیریتی شهرداری در لحظه اوج خود توانست از عهده حدود 700سوال در ثانیه برآید و به 3.6 میلیون نفری که می‌خواستند جواب سوال‌ها را بدانند،‌ خدمات خود را به خوبی ارائه کند.

سی‌نت، 3 آوریل- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =