مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به آلودگی هوای کلانشهر تبریز طی روزهای اخیر، گفت: گیاهان همواره به عنوان جزء بسیار مهم و عمده در شالوده شهرها و تنها چاره موثر بر کاهش آلودگی‌های هوا در شهرها محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، مهندس محمدحسین حسن زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: گياهان طي فرايند فتوسنتز با جذي دي‌اكسيد كربن و تبديل آن به اكسيژن به طور طبيعي كربن اضافي هوا را جذب و به پالايش هوا كمك مي‌كنند.

مهندس حسن زاده ادامه داد: همچنين طي فرايند فتوسنتز برگ درختان، ساير مواد شيميايي مانند اكسيدهاي نيتروژن‌، آمونيوم توليد شده در هوا، بخشي از دي‌اكسيد گوگرد و ازن كه مولد قسمتي از مشكلات مه آلودگي و اثرات گلخانه‌اي هستند را از محيط خارج مي‌كنند.

به گفته ی وی، برگ درختان با جذب و حفظ گردوغبار و ساير ذرات معلق هوا تا زمان شست‌و‌شو و بارندگي ذرات معلق هوا را تا 75 درصد كاهش داده و تأثير بسزايي بر بهبود كيفيت هوا دارد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه يك درخت در سال به طور متوسط دو كيلوگرم اكسيژن توليد مي‌كند، اظهار داشت: ميزان اكسيژن آزاد شده به وسيله درختان پهن برگ در يك هكتار بين 2500 تا 3000 كيلوگرم بوده و مي‌تواند نياز 10 انسان را تامين نمايد.

حسن زاده افزود: يك درخت در مدت يك سال با انجام عمل تبخير و تعرق به اندازه 250- 400 ليتر آب را به صورت بخار از خود متصاعد مي‌كند و اين مقدار در گياهان مختلف متفاوت است به طوري كه درختان برگ پهن بيش از سوزني برگ‌ها موجب افزايش رطوبت هوا مي‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه به طور متوسط درختان بزرگ مي‌توانند 2 تا 3 درصد ميزان كربن هوا را كاهش دهند، تصریح کرد: ميزان توانايي درختان در جذب كربن به ابعاد درخت، سن، سلامتي و پهنه چتر درخت بستگي دارد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به دیگر کارکردهای فضای سبز ،گفت: گسترش و حفظ فضاي سبز شهري و ايجاد پارك و بوستان به عنوان محيط زيست درون شهري علاوه بر زيبايي محيط زندگي شهروندان به آنها شادي و نشاط روحي مي‌بخشد و در عين حال به پاكيزگي هوا نيز كمك قابل توجهي مي‌كند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =