رییس‌جمهور:‌ در یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد/ عجولانه کاری نکرده و نخواهیم کرد/ ۳

رئیس جمهور گفت: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد یا کمتر از حد لازم سخن بگوید.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در نشست خبری با رسانه ها به موضوع اشتغال پرداخت و گفت: خدا را شاکرم که توانسته ایم در زمینه اشتغال موفقیت‌هایی داشته باشیم. البته تا وضعیت نهایی و مطلوب فاصله زیادی داریم اما اینکه در یک سال بیش از 700 هزار شغل ایجاد شود، نظایر زیادی در دنیا ندارد. تنها شش کشور در دنیا توانسته اند در این سالها در طول یک سال بیش از 600 هزار شغل ایجاد کنند. البته با توجه به انباشت نیاز در این سالها ما هنوز کار زیادی داریم.

رئیس جمهور سپس به موضوع اصلی نشست خود یعنی سالگرد برجام وارد شد و اظهار کرد: برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد، بلکه برجام از آن ملت بزرگ ایران، رهبری مقتدر کشور، شهیدان ما، شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران ماست. برجام به استقامت ملت دارد. یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد یا کمتر از حد لازم درباره برجام سخن بگوید.

وی بیان کرد: از برجام مهمتر برای ما حق و موفقیت یک ملت است. چرا در درگاه خداوند نسبت به موفقیت خود شاکر نباشیم؟ البته موفقیت در هیچ کاری صددرصدی نیست. ما در اخلاق پیروز شدیم. ما به دنیا گفته بودیم خواستار دنبال سلاح هسته ای و کشتار جمعی نیستیم، گفته بودیم آنچه درباره ایران گفته می شود دروغ و اتهام است، در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم ملت و نظام ایران، نظامی راستگوست و کسانی که دروغ گفتند در تاریخ باید سرافکنده باشند.

روحانی گفت: کمتر کسی فکر می کرد که موضوع پی ام دی حل شود و آژانس هسته ای اعلام کند مسائل ایران پایان یافته است. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود.

وی ادامه داد: ما از نظر سیاسی پیروز شدیم چون به دنیا گفتیم ایران کشوری نیست که با او برخورد امنیتی شود. گفتیم ایران می تواند به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه باشد. غیبت ایران در صحنه های منطقه ای و بین المللی یک خسارت برای همه جهانیان بود. به دنیا گفتیم ایران هراسی نادرست بود، از ایران نترسید. ایران استحقاق آن ندارد که تحت بند هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح دنیا را به خطر انداخته، شناخته شود و قطعنامه های ظالمانه را به دست همان کسانی که وضع کرده بود از بین بردیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای باشد، اظهار کرد: ما از همان ابتدا گفته بودیم زمانی توافق هسته ای را می پذیریم که همه تحریم ها را بالمره کنار بگذارند، گفته بودیم حاضر نیستیم قدم به قدم تحریم را کنار بگذارند، یک روز بگویید نفت آزاد است، چند ماه بعد بگویند پتروشیمی، چند ماه بعد تحریم های بانکی و چند ماه بعد تحریم های بیمه برداشته شود.

وی تاکید کرد: همه تحریمهای هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته برداشته شده، امروز در نفت و گاز و بیمه تحریمی نداریم، در مسائل بانکی با دولت های بزرگ دنیا رابطه عادی داریم. البته بانک های دارای سهام خصوصی گاهی احتیاط های بیش از حدی را انجام می دهند و برخی کشورهای بزرگ از جمله امریکا سنگ اندازی هایی را انجام داده، توقع ما هم از ابتدا همین بود. وقتی دولتی، ‌دولت خصم باشد پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند.

روحانی توضیح داد: امروز مردم ما به توان اقتصادی زیادی دست یافته است. اگر مشکلاتی باقی مانده باید مشکلات را حل کنیم.در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور باشد در اجرا ممکن است مشکلاتی پیش بیاید بعضی موارد به دلخواه کار پیش نرود اما نباید حوصله مان را از دست بدهیم. در یک توافقی که با 6 کشور بزرگ داریم و برخی ابعادش به سازمان ملل می شود.

وی گفت:‌ ما در مقابل بدعهدی ها مقتدرانه ایستاده ایم اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کردم اصل منافع ملی است و همین را اصل قرار می دهیم.

ادامه دارد...

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =