۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
ایرانشناس برجسته گرجی درگذشت

پروفسور جمشید گیوناشویلی، ایران‌شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی و سفیر اسبق گرجستان در ایران، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین پروفسور جمشید گیوناشویلی (۱۹۳۱ تهران ــ ۲۰۱۷ تفلیس)، ایران‌شناس، محقق ادبیات فارسی و نویسنده  که مدتی سفیر اسبق جمهوری گرجستان در ایران بود، دیروز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

این پژوهشگر گرجی تلاش‌های فراوانی را در جهت تعمیق روابط دو کشور ایران و گرجستان به ویژه از منظر فرهنگی و علمی داشته است و تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر علمی به‌زبان‌های گرجی، فارسی، انگلیسی و روسی منتشر کرده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت جایزهٔ جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.از جمشید گیوناشویلی تا کنون بیش از دویست اثر علمی-پژوهشی به زبان‌های گرجی، فارسی، روسی و انگلیسی و ... چاپ و منتشر شده است.

در سال ۱۰۱۲، طی هفدهمین دورهٔ جایزه جهانی کتاب سال، ریاست جمهوری اسلامی ایران، با اهداء لوح تقدیر و اعطاء مهم‌ترین جایزهٔ ادبی جمهوری اسلامی ایران، رسماً از تلاش‌های جمشید گیوناشویلی قدردانی نمود.

پروفسور تاماز گامقرلیدزه، رئیس آکادمی ملی علوم گرجستان در مورد جمشید گیوناشویلی که به مدت ۱۰ سال (از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ شمسی) سمت اولین سفیر گرجستان در ایران را بر عهده داشت می‌گوید: "دکتر جمشید، نه فقط یک ایرانشناس و محقق، بلکه یک دیپلمات حرفه‌ای نیز می‌باشد. وی در دوره‌ای نسبتاً طولانی که به عنوان سفیر گرجستان در ایران حضور داشت، نقش مؤثر و ارزنده‌ای را در برقراری و تعمیق روابط حسنه بین دو کشور ایران و گرجستان ایفا کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =