۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

کوروش پرویزیان*

به­ طور مشخص ضرورت همكاري­هاي بين‌­المللي، فراهم کردن زيرساخت­هاي لازم براي امكان ارتباط و همكاري بين­‌المللي است. وجود مقاولنامه‌ها و تفاهمات، عضويت در مجامع و نهادهاي بين‌­المللي، تصويب قواعد و تعهدات مختلف منطق‌ه­اي و جهاني در مراكز تصميم­‌سازي و تصميم­‌گيري و بسياري موارد ديگر مانند پروتكل­ها، قواعد و استانداردها در مراودات و مبادلات مالي از اين نوع زيرساخت­هاي لازم هستند.

همچنين در حوزه گزارشگري مالي نيز زبان و استاندارد قابل فهم در سطح بين‌­المللي و يا استانداردها و قواعد تبديل و تبادل مورد نياز است تا زمينه همكاري و تعامل را ايجاد نمايد.

از سوي ديگر موضوع بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید مورد توجه مدیران بانک­ها، بیمه­‌ها و شرکت­های بزرگ است.

البته مقاومتی هم در این ارتباط نیست. به عبارت دیگر همگرا بودن و تطبیق صورت­های مالی بانک­ها و موسسات اعتباری با استانداردهای ملی، گزارشگری مالی و همچنين استانداردهای بین­‌المللی گزارشگری مالی IFRS، موضوع مورد اختلاف مقامات نظارتی بانک­ مرکزی، سازمان حسابرسی، وزارت دارایی، جامعه حسابداران رسمی و بانک­ها و مؤسسات نیست.

آنچه مورد اختلاف است زمانبندی اجرا و پیاده‌­سازی استانداردها و بومی­‌سازی، آموزش و اجرای استانداردهای جدید، چگونگی انعکاس و فرآیند اجرای کار در دوره تطبیق است.

اجرای صورت­‌های مالی نمونه ابلاغی سال 1394 بانک­مرکزی، با همراهی بانک ­مرکزی، به­رغم کمبودها و مسایل ساختاری مورد پذیرش بانک مرکزی ایران قرار گرفت و در سال 1395 انتظار می­رود که این صورت­ها و گزارش‌­ها مرحله تکاملی خود را طی کرده و با ابلاغ استانداردها، در قالب استانداردهای ملی و به ویژه استانداردهای ارزش منصفانه روز دارایی­ها (Fair Value ) امکان اجرایی پیدا کند.

بانک­ها و مؤسسات خارجی در فضای بین‌­المللی برای چنین موضوعاتی وزن و اهمیت قائل هستند، از طرفی حفظ حقوق سهامداران بانک­ها و مؤسسات اعتباری و به ویژه سهامداران جزء موضوع کلیدی و غیر قابل انکار است. همچنين حمایت از سهامداران و علی­‌الخصوص سهامداران خرد و تقویت انگیزه و تشویق سهامداران به افزایش سرمایه در بانک­ها و موسسات اعتباری در شرایط کنونی اهمیت دوچندان دارد.

هر چند مساعدت دستگاه­‌های نظارتی و از جمله بانک مرکزی در تدوین، تولید، آموزش، پیاده سازی استانداردها و نحوه تنظیم و ارائه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای جدید قابل احترام و ارزش است، اما توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، شرایط دوران گذار از تحریم‌­ها و اهمیت زمان و هزینه، و نيز وجود سیستم­های جبرانی و مکمل برای سهامداران در این دوران بدون تردید ضرورت دارد. این ساز و کارها و مکانیزم‌­های مکمل، نیاز به پیش‌­بینی قانونی و تدوین مقررات، فرآیند، رویه و استانداردهای قابل اجرا دارد.

هماهنگ‌­سازی و اتخاذ رویه واحد در دستگاه‌­های نظارتی و دولتی برای افشا اطلاعات مرتبط مورد نیاز است. زیرا انتظار این است که استانداردهای جدید به ایجاد ثبات و پایداری بانک­ها و موسسات اعتباری، شفافیت، سلامت و ایجاد ارزش‌­افزوده کسب و کارهای بانکی، اعتماد بیشتر ذینفعان و سهامداران، سپرده‌­گذاران و کارکنان بانک­ها و موسسات اعتباری کمک کند.

یعنی در واقع نتیجه تغییرات در بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید IFRS به افشای درست وقایع مالی منجر شود. از طرفي ايجاد زمينه پذیرش و اقناع مدیران و کارکنان ذی مدخل برای استفاده و بکارگیری این روش­ها و استانداردها نیز ضرورت دارد.

*رييس شورای هماهنگی بانك­‌های خصوصی

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =