۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳

«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از برگزاری مراسم بزرگداشت نوروز 96 در قالب برپایی نوروزگاه و جشن استقبال از بهار در این استان خبر داد و گفت: امسال آیین ملی نوروزگاه در سراسر استان و در کنار جاذبه های شاخص تاریخی اواخر اسفند ماه برگزار خواهد شد .

مصیب امیری با بیان اینکه نخستین آیین نوروزگاه سال گذشته در شیراز برگزار شد و مورد گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت،افزود:هدف از اجرای این مراسم بازشناساندن آداب و رسوم به اجتماع مردم است و در واقع جشنواره یا یک گردهمایی محسوب نمی شود بلکه یک رویداد فرهنگی است.
وی به نوروزگاه که از 24 تا 28 اسفندماه سال گذشته در شیراز و 13 شهر دیگر کشور به صورت همزمان برگزار شد، اشاره کرد و گفت:مطابق سال گذشته آئینها و مراسم عمو نوروز، ننه سرما، قصه گویی، حافظ خوانی، آئین فال گوش ایستادن، فال کلوک ( کوزه )، قاشق زنی، اجرای نمایش جی جی بی جی، عروسک مینا، دیگ به سر و در بخش بازی هم بازی های هفت سنگ، طناب کشی، تخم مرغ بازی ، شیش خونه و در بخش خوراکی ها آش ابودردار، شیر برنج، پخت نان شیرین برگزار خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: برپایی سیاه چادرهای عشایری،معرفی آداب و رسوم نوروزی مردم فارس از دیگر برنامه های قابل اجرا در این آیین است.
امیری اضافه کرد: سفره هفت سین و هفت میم نیز در نوروزگاه شیراز پهن خواهد شد. همچنین غرفه اي از صنایع دستی، پوشاک و یک غرفه نيز برای پخت سمنو که آئینها و آدابی که برای پخت سمنو انجام میشود را به صورت زنده به تصویر بکشد، از ديگر برنامه ها خواهد بود .
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اين گفت وگو، افزود: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، نوروزگاه امسال باشكوه تر از سال گذشته و اجراي مراسم خاص آئيني و سنتي در سراسر استان برگزار خواهد شد و طبق برنامه ريزي ها، نوروزگاه علاوه بر شيراز در شهرستان هاي پاسارگاد، مرودشت، فيروزآباد، كازرون و در كنار جاذبه هايي چون تخت جمشيد و محور ساساني استان اجرا مي شود.
اميري همچنين اضافه كرد: تمامي شهرستان هاي استان داراي آئين ها و مراسم خاص ويژه نوروز هستند كه برخي مشترك و بعضي هم خاص شهرستان مي باشد و در واقع سعي داريم با اجراي برنامه نوروزگاه، ميراث ناملموس (معنوي) فارس به مردم و گردشگران معرفي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس افزود: سال گذشته در برنامه نوروزگاه، 3 مراسم سنتي فارس شامل عروسك گرداني مينا و جي جي بي جي و همچنين آئين آب تني قنات سعدي در شب چهارشنبه سوري در فهرست ناملموس كشور به ثبت رسيد.
اميري ادامه داد: در تلاشيم تا با اجراي برنامه نوروزگاه در شهرستان ها، ضمن شناسايي و معرفي آداب و رسوم خاص و بومي هر منطقه به مردم، پرونده ثبتي ميراث ناملموس اين مراسم نيز تهيه و در فهرست ملي به ثبت برسانيم.
مدیر میراث فرهنگی فارس همچنین به ثبت جهانی پرونده نوروز در یازدهمین اجلاس یونسکو اشاره کرد و افزود: پرونده نوروز در مهر سال 1388 با عضویت 7 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید که در سال93، با تقاضای الحاق پنج کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان این پرونده دوباره تدوین و به یونسکو ارسال شد که امسال نوروز در قالب پرونده 12 ملیتی به مدیریت ایران جهانی شد.
اميري اضافه كرد: در واقع اجراي برنامه نوروزگاه تاكيدي بر ماندگاري آداب و رسوم نوروز ايراني و ديگر كشور هاي اين پرونده جهاني مي باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =