حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس، در جدیدترین پست اینستاگرامی خود از سید اکبر حلی، معمار کشورمان تمجید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی در صفجه اینستاگرام خود نوشت:

تا سال 1373 چيزي بنام بازسازي خانه هاي تاريخي وجود خارجي نداشت و اين خانه هاي تاريخي كه سالها پيش از اين خانه بزرگان كاشان بودند، مدتها به شكل خانه جمعي كارگران فصلي درآمده بودند و پس از چند سال حتي براي اينكار هم كارآيي نداشتند و لذا يكي يكي بصورت مخروبه در مي آمدند و خون به دل معماران كهن شهر مي كردند. 
اما در اين سال مهندس محلوجي وزير وقت معادن و فلزات كه خود اهل و دوستدار فرهنگ كاشان بود از مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني براي بازديد شهر دعوت مي كنند و نظر ايشان را به يكي از همين خانه هاي تاريخي تخريب شده جلب مي كنند. وقتي آيت الله هاشمي رفسنجاني حسرت خود را از اين واقعه تلخ ابراز مي كنند، ايشان ميفرمايند اين تنها نمونه اي از خانه هاي تاريخي كاشان است كه تخريب شده اما دهها نمونه از اين خانه هاي تاريخي هستند كه همين الان در حال تخريب هستند و كسي بفكر آنها نيست كه خانه تاريخي طباطبايي ها يكي از آنهاست. آيت الله با تأملي ميفرمايند اگر كسي پيدا شود كه ظرف ده ماه اين خانه را كه تنها حدود بيست درصد از آن باقيمانده و تقريبا در آستانه تخريب كامل قرار دارد بازسازي نمايد من قول ميدهم بودجه اي از دولت براي حمايت از بازسازي خانه هاي تاريخي كاشان اختصاص دهم. و آنجا سيد اكبر حلي ايستاده بود، معماري بزرگ كه نه تنها با عشق و فداكاري خانه طباطباييها را در همان زمان بازسازي كرد بلكه با اين كار توانست با جلب حمايت آيت الله خانه هاي تاريخي بزرگ ديگري را از تباهي و تخريب نجات دهد. 

خداوند آيت الله هاشمي رفسنجاني را رحمت كند كه نشان دادند چگونه تصميم ساده ي يك سياستمدار و مدير عالي مي تواند تاثيراتي مهم در تاريخ هنر و فرهنگ كشور داشته باشد.

استاد سيد اكبر حلي خدمت بزرگي به فرهنگ و هنر ايران زمين كرده است و حركتي كه او با دستان خالي و با تلاش و سخت كوشي آغاز كرد امروز به يك نهضت مهم اجتماعي و فرهنگي تبديل شده است. او با حمايت از مسئولين توانست چهره ي كاشان را تغيير دهد و نسل امروز كاشان را به گذشته خود متصل نمايد و اين فرصت را براي گردشگران داخلي و خارجي فراهم نمود كه با معماري ايران آشنا شوند.
با اين پيشينه ما استاد حلي را به شهر لندن دعوت كرديم تا علاوه بر ايرانيان علاقمندان خارجي هنر و معماري ايران را نيز با اين نهضت عميق فرهنگي آشنا نمايد. در دو جلسه اي كه ايشان با علاقمندان انگليسي و ايراني هنر و معماري ايران داشتند همه بدون ترديد شيفته شخصيت و ذوق هنري و معماري وي شدند و خدمات بزرگ ايشان را ستودند. ضمن آرزوي طول عمر، موفقيت ايشان در تداوم اين حركت اصيل را خواستاريم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
    3 1
    کاش گزارشی از وضعیت فعلی خانه طباطبایی های کاشان نیز منتشر شود. این خانه که در واقع ساختمان اداره میراث کاشان است حال و روز چندان مناسبی ندارد و بخوبی نشاندهنده شرائط اسفبار این سازمان است و آدم را یاد «وای به روزی که بگندد نمک» می اندازد. اخیراً از آن بازدید کردم. مرمتهای آن غیراصولی و مسئله دار بود. برای تحکیم بنا از میله های فلزی استفاده شده بود، بسیاری از تزئیتاتش آسیب دیده بود و تاسیسات و سیمکشیها و ... بصورت کاملا غیرحرفه ای افزوده شده بود جای اسف دارد و مایه آبروریزی برای توریستهایی است که از سازمان میراث فرهنگی کاشان بازدید میکنند