خدمات اسلام و ایران در پیشرفت علم پزشکی/ رونمایی از پرچم گنبد امام‌حسین(ع) با حضور علی‌اکبر ولایتی

چهارمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با محورهای بررسی شیوه‌ها و راهکارهای ارتباط پزشکی با قرآن کریم، سیره اهل بیت(ع) و نقش آن در ارتقای سلامت، خدمات متقابل اسلام و ایران در پیشرفت طب، قرآن، سلامت و پزشکی آینده، سلامت و اقتصاد مقاومتی،هشتم بهمن ماه در محل بیمارستان میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین در این مراسم با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه محترم تهران، دكترعلی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،دكتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دكترعلیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور،دكتر ناصر سيم فروش رئيس گروه قرآن، عترت وسلامت ، دكتر قرباني دبير همايش ، دكتر هادى انصارى عضو فرهنگستان علوم پزشكى ايران و ديگر شخصيتهای پزشكى و علمى و رؤساى برخى دانشگاهها از پرچم گنبد مطهر امام حسین(ع) رونمایی شد.
 
این پرچم كه از سوى دكتر هادى انصارى به محل برگزارى اين همايش منتقل شده بود، از اول محرم تا آخر ماه صفر بر روی گنبد امام حسین(ع) نصب بوده است.


سپس علیرضا مرندی با استناد به سخنان آیت‌الله العظمی جوادی آملی مبنی بر اینکه اولین و پربارترین نعمتی که خداوند متعال به انسان عطا کرده است، قرآن و عترت است، گفت: خداوند متعال، قرآن را برای هدایت انسان و خلیفه الله شدن، نازل کرده است.

وی افزود: در قرآن کریم آمده است که هرکس که نفسی را احیا کند، گویی همه نفوس را احیا کرده است که به مبحث سلامت مرتبط است.

در ادامه این مراسم، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تبریک به ناصر سیم‌فروش، موسس گروه قرآن و عترت در فرهنگستان و تشکر از دیگر دست‌اندرکاران این همایش، دقایقی به سخنرانی درباره طبابت و ارتباطش با اسلام پرداخت.

علی اکبر ولایتی گفت: قرآن، کتاب پزشکی، جغرافیا، نجوم و ریاضی نیست اما هرجا به یک امر علمی برخورد کرده است، سخنی فرموده که با پیشرفته‌ترین معیارهای علمی سازگار است.

وی ادامه داد: درجایی به عسل اشاره می‌کند می‌گوید «فیه شفاء للناس» که اصیل‌ترین غذایی است که با وحی خداوند متعال به زنبور، توسط زنبور تولید می‌شود که گاهی حتی زخم‌بندی با عسل صورت می‌گیرید.
ولایتی در ادامه تصریح کرد: در اسلام به پزشکی به‌عنوان یک حرفه اصالت داده شده یکی از معروف‌ترین پزشکان صدر اسلام که مورد توجه پیامبر اکرم(ص) بوده است، «حارث بن کلده ثقفی طائفی» است. از ابتدای تاریخ تمدن اسلامی شاهد تاسیس بیمارستان‌هایی بودیم که در دیگر تمدن‌ها نبود. چادری که نُفیله در صحن مسجد مدینه برپا کرده بود همچنین ارجاع بیماران به حارث بن کلده را می‌توان از اولین بیمارستان‌ها در تمدن اسلامی نام برد.

در پایان این مراسم، آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، به سخنرانی پرداخت.  موحدی کرمانی با اشاره به ارتباط بدن و روح گفت: دین اسلام دین دنیا و اخرت است. امام جمعه موقت تهران افزود: مرحوم صدرالمتالهین میگوید، «النفس جسمانیه الحدوث و روحانیه والبقاء »جان انسان پیدایشش مادی است. بعضی در گذشته می‌گفتند خداوند روح را خلق می‌کند، اما این تحقیق عمیق می‌گوید روح با جسم شکل می‌گیرد. این بدنی که در رحم مادر است از چه تغذیه می‌شود و چگونه شیر می‌خورد، حالات مادر چگونه است و...که در تکوّن جسم و روح موثر است که آیا روح تمیزی متولد می‌شود یا روح آلوده‌ای خلق می‌شود.

سپس آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، به سخنرانی پرداخت. موحدی کرمانی با اشاره به ارتباط بدن و روح گفت: دین اسلام دین دنیا و اخرت است. امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مرحوم صدرالمتالهین میگوید، «النفس جسمانیه الحدوث و روحانیه والبقاء »جان انسان پیدایشش مادی است. بعضی در گذشته می‌گفتند خداوند روح را خلق می‌کند، اما این تحقیق عمیق می‌گوید روح با جسم شکل می‌گیرد. این بدنی که در رحم مادر است از چه تغذیه می‌شود و چگونه شیر می‌خورد، حالات مادر چگونه است و...که در تکوّن جسم و روح موثر است که آیا روح تمیزی متولد می‌شود یا روح آلوده‌ای خلق می‌شود.


در ادامه دكتر هادى انصارى كه رياست پنل را به عهده داشت طى سخنانى ، به نقش قرآن ومعصومين از سنت وگفتارها يشان كه هم اكنون با نام احاديث و روايات در منابع وكتابهاى حوزوى به ويژه در كتاب گرانسنگ بحار الأنوار مرحوم مجلسى ونيز جامع الأحاديث شيعه مرحوم آية الله العظمى بروجردى و جز اينها در دسترس است اشاره كرده واظهار داشت كه قرآن رحمت وشفاء براى جامعه بشريت بوده كه أين رحمت وشفاء ، هم جسماني است وهم روحانى ليك راهنمايان اصلى آن با گفته ها و إشارات و تفسير خود از قرآن و اشارات آن هستند كه بايد آن را آشكار سازند.

دكتر هادى انصارى در ادامه قرآن را به داروخانه مجهزى تشبيه نمود كه در آن انواع داروها براى درمان تمام بيماريهاى روحى وروانى وجسمى ونيز تمامى خواسته ها ونيازهاى اجتماعى ، در أين راستا در آن قرار داشته ودر طبقات أين داروخانه بر طبق موازينى چيده شده است ليك ورود به أين داروخانه وانتخاب دارو وچگونگى استفاده از آنها به افراد متخصصى نياز دارد كه از قانون چيدمان الهى آن آگاهى داشته ودر اين راستا داراى علم لدٓني من باشند و اين راهنمايان همانا چهارده معصوم هستند. وى در تأييد مطلب خود به حديث ثقلين اشاره كرده وبهره بردن از اين منبع الهى را تنها با استفاده از اين راهنمايان با بهره گرفتن از سيره وسخنان وروايات اين بزرگان ، دانست.
دكتر سيد حميد خويى ، سخنا ن بعدى بود كه در باره سبك زندگى با الهام از نهج البلاغه ، سخنانى ايراد كرد. سخنرانان ديگرى از آن جمله دكتر نيكنام ، دكتر آرانى ، دكتر افروز ، دكتراصفهانى واستاد سليمى ، در مباحث ديگر پزشكى ورابطه آن با قرآن ونيز ژنتيك وقرآن وجزاينها سخن گفتند. در ميانه اين دو روز همايش ، از تلاوت قاريان بين المللى قرآن كه از پزشكان ومتخصصين رشته هاى پزشكى بوده بهره برده شد. همچنين از همخوانى وگروه تواشيح محمد رسول الله ص كه از دست آوردهاى گروه قرآن ، عترت وسلامت است وتعدادشان به اندازه عمر حضرت ، ٦٣ نَفَر است ، استفاده برده شد.
لازم به ياد آورى است كه دست آورد اين چهار همايش ملى پزشكى ، تا كنون ارائه بيش از يكصد تز دانشگاه در مقطع دكتراى پزشكى در زمينه هاى روايات وتطبيق آن با علوم پزشكى روز بوده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =