ایران نوشت:نماد بانک‌های بزرگ کشور پس از حدود پنج ماه توقف طولانی دوباره به تابلوی تالار شیشه‌ای باز می گردند، اما این بازگشت تفاوت بسیار زیادی با بازگشت سال‌های قبل آنها داشت.

 نمادهایی که هر ساله جزو سودسازترین سهام بورسی بودند، اینک با اصراری که بانک مرکزی برای تغییر در صورت‌های مالی آنها داشت، با زیان‌های کلان به جمع بورسی‌های بازار بازمی گردند.
بانک ملت نخستین نمادی بود که پس از پنج ماه در پنجم بهمن ماه جاری بازگشایی شد و همزمان با این بازگشایی شاخص کل بورس افت 1014 واحدی را تجربه کرد که بخش عمده این افت متعلق به زیانی بود که به جای سود شناسایی شده قبلی این شرکت بورسی نشسته بود.
همزمان با انتشار گزارش شفاف‌سازی سازمان بورس نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود۵ ماه توقف به قیمت پایانی هر سهم ۱۲۰ تومان بازگشایی شد و شاخص بازار سهام 1000 واحد فرو ریخت.
همزمان با انتشار گزارش شفاف‌سازی سازمان بورس نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود 5 ماه توقف به قیمت پایانی هر سهم 120 تومان بازگشایی شد.
این درحالی است که آخرین بار قبل از توقف نماد معاملاتی به قیمت پایانی 241 تومان خرید و فروش شده بود که با قیمت بازگشایی نزدیک به 50 درصد با کاهش قیمت در تابلوی معاملات مواجه شده است.
حال بحث بازگشایی دومین نماد بانکی بزرگ یعنی تجارت در بازار مطرح است که بزودی به نمادهای بورسی بازمی گردد، اما همین خبر شاخص کل بورس را در روزگذشته 334 واحد کاهش داد.
معاملات روزگذشته بازار سرمایه در آستانه بازگشایی دومین نماد بزرگ بانکی شاهد ریزش ۳۳۴ واحدی شاخص کل بود و این شاخص وارد کانال ۷۷هزار و 741 واحدی شد.
بر اساس گزارش‌ها، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان بالغ شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این ارزش ناشی از معامله ۸۲۹ میلیون و ۸۳۷ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۵ هزار و ۴۶۷ نوبت داد و ستد بوده است.
اما درکنار تمام ضرر و زیانی که سهامداران عمده و خرد بانک‌ها در شش ماهه اخیر تجربه کرده‌اند، کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاح صورت‌های مالی، ترازنامه و اجرای استانداردهای بین‌المللی جدید در بانک‌های کشور به نفع شبکه بانکی و درمجموع کل اقتصاد ایران می‌شود.
نمایش وضعیت واقعی بانکها
احمد حاتمی یزد کارشناس و مدیرعامل پیشین بانکی گفت: بانک مرکزی در رویه تازه خود بر اصلاح ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها اصرار دارد. بدین ترتیب با ارزیابی ترازنامه‌ها سودهای موهوم و در واقع دارایی‌های سمی آنها خارج می‌شود و اگر مطالبات معوق بانک‌ها قابل دریافت نباشد باید برای آن ذخیره قانونی دریافت شود. بدین ترتیب این اقدام هم از سود و هم از دارایی بانک‌ها می‌کاهد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام تاکنون انجام نشده بود، افزود: اما درسال‌جاری بانک مرکزی اعلام کرد که صورت‌های مالی بانک‌ها را با فرمت و روش قبل قبول نمی‌کند برهمین اساس برای مثال بانک صادرات یک سوم از سرمایه خود را ازدست داد. این کارشناس اقتصاد درادامه با بیان اینکه بازگشایی نماد بانک ملت باعث افت شدید شاخص کل بورس شد، اظهارکرد: به طور قطع با بازگشایی دو نماد دیگر بزرگ یعنی بانک‌های صادرات و تجارت بازهم شاهد افت شاخص خواهیم بود.
وی درباره مزایای این تصمیم توضیح داد: این اقدام مزایای بسیاری برای بانک‌ها و اقتصاد ملی دارد. با اصلاح صورت‌های مالی وضعیت واقعی بانک‌ها به نمایش درمی آید. ازسوی دیگر زمینه همکاری با شبکه بانک‌های خارجی نیز فراهم می‌شود. چراکه یکی از شروط بانک‌های خارجی این است که صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی شفاف باشد و استانداردهای جدید را به کار گیرند.
حاتمی یزد درپاسخ به این سؤال که تبدیل سود بانک‌های بورسی به زیان آیا برای سپرده‌گذاران نیز مخاطره به همراه دارد؟ گفت: این اتفاق برروی سپرده‌گذاران بانکی تأثیری ندارد.حتی درصورت کاهش دارایی‌ها و افزایش ذخایرقانونی بانک‌ها نیز به دلیل اینکه بانک‌های بزرگی هستند از عهده پرداخت سپرده‌های مشتریان برمی آیند و جای هیچ نگرانی نیست.
وی درادامه افزود: اما زیانده شدن این بانک‌ها برروی برخی دیگر از صنایع بورسی نیز تأثیر دارد. از آنجا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی خریدار بخشی از سهام بانک‌ها هستند این زیان باعث افت سهام این صندوق‌ها نیز خواهد شد.

سود و زیان اقدام بانک مرکزی

حمید میرمعینی کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بازارسرمایه انتظار کاهش بیشتر شاخص را دارد گفت: با بازگشایی نماد سایر بانک‌ها بازهم شاهد افت شاخص کل بورس خواهیم بود و ممکن است جو روانی ایجاد شده روی برخی از صنایع دیگر هم اثر بگذارد.
وی همچنین افزود: درکنار سهامداران خرد بانک‌ها سهامداران عمده مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع و بازنشستگی نیز از زیانده شدن سهام بانک‌ها متأثر می‌شوند بخصوص زمانی که برای شناسایی سود اقدام کنند این موضوع خود را نشان می‌دهد.
میرمعینی با اشاره به اینکه درکنار مضراتی که این اقدام برای بازارسرمایه به دنبال دارد، اما مزایایی نیز خواهد داشت توضیح داد: هرچه اقتصاد ایران به سمت شفافیت بیشتر و رعایت استانداردهای بین‌المللی پیش برود به نفع اقتصاد ملی ایران است. وی اضافه کرد: البته این کار به دو شرط به موفقیت پایدار منجر می‌شود.
اول اینکه اصلاح صورت‌های مالی و اجرای استانداردها نباید موقتی باشد و دوباره به شرایط قبل بازگردد وشرط دوم این است که تغییراتی که باید در نظام بانکی انجام شود، باید براساس یک برنامه بلندمدت و مداوم اجرا شود چراکه اقدامات یک باره دوام ندارد.

نامه ۱۵۰ فعال بورس به سیف

۱۵۰ فعال بازار سرمایه در نامه‌ای به اظهارات هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده و اعلام کردند در برابر فاجعه بانک‌ها، بانک مرکزی همانقدر مسئولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساسان IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    0 2
    خداوند باعث و باني اين تغييرات رو لعنت كنه كه باعث شد هزاران نفر به خاك سياه بشينند
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    1 0
    یکی از شروط بانک‌های خارجی براي همكاري این است که صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی شفاف باشد و استانداردهای جدید را به کار گیرند.
  • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    1 0
    بانكها بايد مطالبتشان رو اول نقد كنند بعد ان رو به عنوان سرمايه حساب كنند نه اينكه هنوز نه به بار است نه به دار به سهامدار سود بدهند،