محمود قصاب: بیسیم‌داشتیم شاید ۳نفر درپلاسکو شهید می‌شدند

محمود قصاب یکی از آتش‌نشان‌های مجروح فاجعه پلاسکو که در بیمارستان بستری شده است از روز حادثه، امکانات کم آتش نشانی، کمک های مردمی و ... گفت.

نیو صدر: در طبقه منفی 1 بیمارستان رسول‌‌اکرم عده ای جوان مشغول خندیدن با دوست و همکار میانسال خود بودند، اما هر بار بحث از اتفاقات هفته گذشته می‌شد آنها ساکت می شدند و به آرامی به هم دیگر می گفتند «هیس، چیزی نگویید ضربان قلب محمود بالا می رود»، محمود قصاب از آتش‌نشان‌های آسیب دیده فاجعه پلاسکو است.

او که مجروح جنگی و برادر شهید هم هست، هفته گذشته در عملیات پلاسکو زخمی و بیمارستان رسول‌اکرم آورده شد، او را آنژیو کرده‌اند و قرار است ریه‌هایش‌ را هم ساکشن کنند.

چه اتفاقی در روز حادثه پلاسکو رخ داد؟

پنجشنبه دو هفته پیش چند گروه از آتش‌نشان ‌هایی که محمود هم میان آنها بود 20 دقیقه بعد از گروه اول و قبل از ریزش ساختمان وارد محل حادثه شدند و به آنها دستور داده شد تا بعد از خروج گروه اول وارد ساختمان شوند، اما هنگامی که گروه اول خارج شدند ساختمان شروع به ریزش کرد و شرایط کاملا تغییر کرد.

او درباره حوادث بعد از خروج گروه اول به خبرآنلاین گفت: هنگامی که آنها بیرون آمدند طبقات بالا شروع به ریزش کرد و در همان طبقات یک انفجار رخ داد، می‌گفتند در طبقات بالا 10 هزار لیتر آب که برای خود ساختمان است، وجود داشت،  بعد از انفجار آن 10 هزار لیتر آب که پایین آمدند باعث شد پله‌های سمت چپ ساختمان تخریب شوند.

محمود با گفتن این حرف‌ها و یادآوری آن صحنه ها کمی خلقش تنگ شد. اما او ادامه داد: این اتفاق ها باعث شد ستاد فرماندهی زمانی که تقریبا نیمی از ساختمان ریخته بود دستور دهد که ساختمان تخلیه شود، همین موقع بود که برخی از مردم عادی به داخل پلاسکو به دنبال مال خود رفتند ما هم به داخل رفتیم و برخی را ساختمان خارج کردیم، اما در لحظات برخی از مردم باور نمی کردند  که ساختمان درحال تخریب است، آنها می گفتند "غیر ممکن است اینجا تخریب شود"

محمود و برخی دیگر از آتش‌نشان‌ها در این زمان افراد زیادی را از داخل ساختمان‌ خارج کردند و درست هنگامی که آنها برای استراحت به بیرون می‌آیند ساختمان فرومی‌ریزد.

برای لحظه‌ای صدای محمود آرام شد و با غم شدیدی درباره ادامه ماجرا گفت: ساختمان ریزش کرد و وقتی برگشتیم و نگاه کردیم دیدیم همه بچه ها داخل مانده‌اند.

وقتی چشمانم را باز کردم در اورژانس بودم

بعد از ریزش ساختمان در روز اول این آتش‌نشان برای کمک به عملیات آواربرداری در منطقه ساختمان می ماند و شب به ایستگاه آتش‌نشانی خود برای استراحت می رود و فردای آن روز دوباره به محل حادثه باز می‌گردد.

چند روز بعد اولین اجساد در محل حادثه پیدا شدند، محمود هم آن روز در محل حادثه حضور داشت، دوباره صدای محمود آرام شد و در رابطه با آن روز گفت: زمانی که جسد بچه‌ها را هم از زیر آوار برداشتیم چیزی از آنها باقی‌نمانده بود. وقتی جسد سومین شهید را درآوردیم من از حال رفتم، چشم‌های خود را که باز کردم دیدم در اورژانس هستم. در ابتدا من را به بیمارستان امیرالمومنین بردند که گفتند جا ندارند و بعد من را به اینجا آوردند.

محمود در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا در این مدت در اورژانس کسی از مسئولین به او سر زده است یا نه گفت: فقط بچه های اداره، همکاران، فرمانده و مدیرمنطقه. به استقبال آمدند و از مسئولین شهری کسی از من خبری ندارد.

اگر بیسیم داشتیم شاید به جای 16 آتش‌نشان 3 نفر شهید می شدند

محمود هم اما در ادامه حرف هایش از امکانات ضعیف آتش‌نشانی گله کرد و گفت: امکانات آتش نشانی نسبت به پرسنلش بسیار ضعیف است، هر نفر از ما باید بیسیم داشته باشد، اگر بیسیم داشتیم احتمال داشت به جای 16 شهید، 3 یا 4 نفر شهید می‌شدند، اگر بیسیم داشتیم تعداد قربانی‌ها خیلی کمتر بود. 

او در رابطه با نحوه اطلاع رسانی فرمان تخلیه به افرادی که طبقات بالا بودند گفت: کسانی که بیسیم داشتند به افرادی که بیسیم نداشتند خبر دادند، برخی از راه پله فرار کردند، برخی پریدند، برخی هم به سرعت از ورودی ساختمان خارج شدند، اما  برخی از افراد که بیسیم نداشتند هم تا خبر را گرفتند تا خارج شوند دیر شده بود. بچه های آتش نشان خیلی اذیت شدند.

در حالی که دختران محمود به چشم قهرمانشان با افتخار نگاه می کردند او از نقش کمک های مردمی در این چند روز گفت: فکر نمی کنم آن قدر که مردم به فکر ما هستند مسئولین به فکر ما باشند. چه هنگامی که در جنگ، جنگیدیم چه الان هرکار برای مردم انجام دادیم کم است، ما واقعا شرمنده بودیم که چگونه کمک های مردمی را جبران کنیم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    249 5
    خدا من را لعنت كند اگر بعد از اين در انتخابات شوراي شهر شركت نكنم
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      51 5
      دلم می خواد هزارتا لایک به این حرفت بدم
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      56 0
      امثال همینها تایید صلاحیت میشن. بی خیال شو
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    165 3
    یک بیسیم مگر چه قدر هزینه داره به جای اینکه این همه بیل بورد بزنید بیسیم می خریدید
    • بی نام GB ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      114 2
      دانشگاه آزاد دزفول بیش از 50 بیسیم برای حراست خود از سال 84 خریده است .
    • م ر IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      67 3
      خوبش که ضد جرقه باشه500 تا600 هزارتومن
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      83 1
      دو هزار عداد بیسیم هم می خریدند میشد یک میلیارد و ششصد ولی به جاش بیلبورد زدند
  • تقی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    124 1
    اگر تجهیزات روز در دنیا را داشتیدآتش خاموش میکردید و اتفاق ناگواری نمی افتاد
  • علی IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    120 1
    با سلام بنده در یک شرکت فروشنده بیسیم فعالیت می کنم . بارها و بارها جهت ارائه پیشنهاد فنی و مالی فروش تجهیزات رادیویی بیسیم به سازمان آتش نشانی و شهرداری مراجعه کردیم و دوستان مشکل کمبود بودجه رو مطرح کردند . در صورتی که بیسیم اصلیترین نیاز یک نیروی امدادیه . در صورتی که در نهادهای دیگه شهرداری که نیازبیسیم خیلی حساس نیست هرساله شهد خرید تعداد زیادی بیسیم توسظ شهرداریها هستیم.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      93 1
      خب وقتی اموال شهر را با تخفیف ویژه به دوستان و اشنایان می دهند دیگر پولی برای خرید تجهیزات نمی مونه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      95 0
      برای جمع کردن دستفروشا بیسیم دارن
  • حدیث A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    27 71
    تواین قضیه هرکس یه سهمی دارهباشعاردادن و ..‌مشکل حل نمیشها هیچوقت به سرمایه دارهایی که از مالیات فرار می کنند اشاره نمیشه من یک خوزستانیم بعید میدونم اگه ما خوزستانیها ادعا کنیم نفت بیشترش نه نصفش نه حداقل یک درصدش مال ماست کسی روش بشه بگه نه نیست تهران یک کلان شهره که اگر همه مالیاتشونو کامل بدن حتی میتونه به نفت هم وابسته نباشهتو این قضیه همه تقصیراروانداختن گردن شورای شهر من تهرانی نیستم ولی همه جا بیشترین تقصیر متوجه خودمامردمه قانوگریزیم به شایعه بیشتر از واقعیت اهمیت میدیم سرهم بندیم کم حوصله ایم خودخواهیم و..چراشهردار اونقدر زمینه رومساعد نبینه و فشارروش باشه که با وجود احساس خطر نتونه قانونمند رفتار کنه؟؟ چراکسبه پلاسکو حداقل ایمنی رو رعایت نکرده بودند؟چرا یه عده برگشتن دا
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      59 9
      خانم حدیث منم خوزستانیم .این حرف شما درست نیست.نمی شه بگیم نفت فقط ماله ما خوزستانیاست.من خودم الان دارم دانشگاه شهید بهشتی تهران درس می خونم .با این استدلال شما تهرانی ها من رو نباید راه می دادن تو شهرشون.نفت ماله تمامه ایرانه ما یک کشوریم.البته در حق ما خوزستانی ها هم خیلی ظلم شده.اگر مدیریت درست باشه همین نفت ما می تونه بسیاری از مشکلات رو چه در خوزستان چه در سیستان چه در تهران حل کنه.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
      0 1
      شما به من اطمینان بده مالیاتی که میدم صرف حقوق های نجومی و تخفیفات واگذاری زمین و ملک و صرف دکل های گم شده و تحصیل آقازاده ها تو انگلیس و ویلا تو کانادا نمیشه چشم مالیات میدم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    93 4
    باید از شهردار سئوال کرد شما چظوری دلت میاد با جون ایثارگر ترین جوونهای این مملکت بازی کنی ؟ بابا کلاه بیسیم دار سیصد هزار تومنه یعنی 16 تا شهید دادیم بخاطر پنج میلیون تومن که پول میوه و نهار اعضای شورای شهر تو ماه سه برابر این مبلغه . بابا حیا هم خوب چیزیه بخدا.
    • ناامید IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      37 0
      ینی بنظرت اینا توماه 15تومن چیزی میخورن تو شهرداری؟اگه نفری 15 میلیون بگی قبول میکنم
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      4 15
      اول حرفت درسته ولی ایراد بی ربط گرفتن به شورای شهر اشتباهه. شورای شهر بهترین مکانیزم نظارت بر شهرداری با کمترین هزینه س. صرفنظر کردن از فسادهای هزاران میلیاردی و گیر دادن الکی به میوه و ناهار شورای شهر جزو احمقانه ترین کارهاس.
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    34 0
    سانسور خبر تجهیزات کامله اشکال جای دیگه بود
  • داغون IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    37 0
    والا من که هرچی مینویسم شما منتشر نمیکنین.پس هیچی ولش کن.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    55 5
    یه شماره حساب بدین پول بریزیم بیسیم بخرن برای اتش نشانی، بلکه شهرداری خجالت بکشه یکم
  • عباس گلندام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    13 0
    عیب نداره. کی‌ به کیه. به قول یه بنده خدایی آخه مشکل کشور ما اسم استادیومای ماست؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    7 0
    ای خدا واکی تاکی 200 300 تومنه
  • جعفر IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    1 0
    چند نفر آتش نشان رو به اتهام اخبار منتشر نشده به حراست سازمان احضار کردن. براشون دعا کنید.