محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به بخشی از پرسش ها و خواسته های مدیران و رؤسای بازار سرمایه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سازمان بورس اوراق بهادار، در نشست مشترک شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارکان بازار سرمایه با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس  این نماینده مجلس دهم در خصوص بند 6 اصل 44 موسوم به قانون شفافیت گفت: در قانون شفافیت کار بزرگی صورت گرفته که این کار باید به کمک بازار سرمایه تکمیل شود. در کمیسیون مجلس دهم این قانون با ضمانت های اجرایی آن به تصویب رسید به همین دلیل هم اکنون هیچ عذر و بهانه ای برای اجرایی نشدن آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر سازمان بورس قبلاً ابزار لازم برای برخورد با این نهادهای عمومی را نداشت امروز مجلس هر آنچه را که لازم است در اختیار بورس قرار می دهد.

این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: ضمانت های اجرایی را کمیسیون اقتصادی در اختیار سازمان بورس قرار داده، تا اگر نهادی تخلف کرد حساب آن بسته شود و از امور ثبتی این بنگاه ها اجتناب شود، وزیر اقتصاد نیز ناظر اجرای این قانون است. درخواست نمایندگان خانه ملت این است که سازمان بورس، گزارش جامعی از روند اجرایی قانون شفافیت به مجلس ارائه کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت هایی که باعث رونق بازار سرمایه می شود، نهادهای عمومی غیر دولتی است، تصریح کرد: بعد از آشنا شدن این نهادها با گزارش نویسی متناسب با استانداردهای بازار سرمایه می توان این بنگاه های اقتصادی را برای عرضه سهام در بازار سرمایه ترغیب کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به عرضه محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا پرداخت و گفت: در اقتصاد کشور باید مانع چند صدایی شد. دیدگاه های متناقض وزرا نباید سازمان های تابعه را از نقش های اصلی و تعریف شده شان دور کند.

وی با اشاره به نامه ارسالی به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ارائه توضیح در خصوص مخالفت وی در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، گفت: در بازار سرمایه نیز باید خیلی صریح اعلام شود که نمی توان محصولات پتروشیمی که با هزار مشکل وارد بورس کالا شده را از بورس خارج کرد تا دوباره یک بازار سیاه راه بیفتد که ندانیم در آن چه خبر است.

پورابراهیمی با بیان اینکه باید به دنبال عرضه نفت در فضای شفاف بورس بود، گفت: یکی از مشکلات کشور در زمان تحریم این بود که ما تمرین عرضه خصوصی نفت و محصولات نفتی را نداشتیم. لذا در بحث پتروشیمی ها ما صددرصد در این خصوص کمک می کنیم اما انتظار داریم که بازار سرمایه هم موضع خود را صریح و روشن در این خصوص اعلام کند.

وی در ادامه این مبحث به سنگ آهنی ها اشاره کرد و گفت: در کشور سالانه 600 میلیارد تومان رانت تفاوت قیمت سنگ آهن وارداتی با قیمت فوب بندر عباس است که باید به کمک سازمان بورس و بورس کالا این رانت هم از بین برود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به اهمیت رتبه بندی شرکت ها اشاره کرد و گفت: امروز قرار است در شورای پول و اعتبار موضوع رتبه بندی بانکها و نحوه نظارت بر این رتبه بندی مطرح شود. چون رتبه بندی شرکت ها باید حتماً صورت بپذیرد. خیلی از مشکلاتی که برای سهامداران پیش می آید به خاطر این است که سرمایه گذاران فرق یک شرکت پر ریسک با یک شرکت کم ریسک را نمی دانند.

نماینده مجلس دهم به ظرفیت و اهمیت حضور شرکت های ایرانی در بورس های خارجی و سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون در نظام اقتصاد جهانی همچون یک جزیره عمل می کنیم. باید حضور سرمایه گذارن خارجی را تسهیل کرد تا بتوان به بازارهای جهانی دست پیدا کرد. البته این جزیره بودن در افتها و بحران های جهانی باعث می شود بورس ما کمترین ضرر را ببیند اما این موضوع نباید منجر به قطع ارتباط با بازارهای جهانی شود، چون در اقتصاد برای یک درصد عیب هزاران مزیت نادیده گرفته نمی شود

پور ابراهیمی درباره لایحه پذیرش شرکت های جدید در بورس گفت: پذیرش شرکت ها بعد از قطع عرضه های اصل 44 کم شده است و مزیت هایی که برای ورود به بورس در نظر گرفته شده است نیز نسبت به آن الزامی که ما برای ورودشان در نظر گرفتیم بسیار کم است. به عنوان نمونه چه دلیلی دارد یک شرکت حساب های مالی اش را شفاف کند برای یک تخفیف 10 درصدی مالیاتی!

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پذیرش هر چه بیشتر سهام شرکت ها و کالاها در بورس های چهار گانه افزود: در لایحه ای که به مجلس ارائه می شود، حتماً مشوقهای بیشتری برای ورود شرکت ها به بازار سرمایه در نظر گرفته شود و ما در مجلس برای تصویب آن کمک لازم را انجام می دهیم تا نه از سر اجبار و الزام بلکه خود شرکتها تمایل به بورسی شدن و عرضه در بورس پیدا کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در این لایحه مشوق های لازم را از جمله حمایت از سهامداران خرد، فعال شدن کانون سهامداران حقیقی در کنار کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاری مد نظر قرار بگیرد. همچنین بحث حاکمیت شرکتی نیز صد در صد به عنوان یک بند در لایحه ارسالی دیده شود.

وی با اشاره به اهمیت ابزارهای مشتقه برای ورود شرکتهای خارجی به عنوان مشتری در بورس انرژی، گفت: معاملات هم اکنون در بورس های کالایی مثل بورس انرژی در دو مدل نقدی و قراردادی انجام می گیرد که باید برای توسعه بازار مشتقه با توجه به ظرفیت هایی که دارد، تلاش بیشتری شود.

پور ابراهیمی با بیان اینکه در بودجه 96 مجوز یک میلیارد تومان، تأمین مالی از طریق ابزار مشتقه برای وزارت نفت مصوب شده، درباره توسعه معاملات در بورس انرژی گفت: معامله نفت در بورس یک موضوع اجتناب ناپذیر است، بنابراین باید یکی از اولویت های ما در بازار سرمایه معامله نفت در بورس انرژی باشد.

این نماینده مجلس دهم درباره اهمیت بورس ارز نیز گفت: کسی می تواند منکر معامله میلیاردها دلار ارز در روز شود؟! وقتی این سطح از ارتباط ارز با اقتصاد داخل وجود دارد، باید این بازار غیر قابل شفاف و غیر قابل کنترل در نظام اقتصادی کشور شفاف و روشن شود. اگر شما ابزار مشتقه را توسعه بدهید بخش عمده ای از تقاضاهای فیزیکی نیز کم می شود.

وی خاطر نشان کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه هر اقدامی که میتوانست برای توسعه بازار بدهی، بازار سرمایه و بورس های کالایی، انجام داده است.

پور ابراهیمی در بخش پایانی صحبت هایش به سهام عدالت اشاره کرد و گفت: کار سهام عدالت نهایی شده و لایحه دولت نیز تمام شده است. نحوه اجرای آن دست ماست و ما قطعاً به گونه ای عمل خواهیم کرد که تمام نگرانی ها را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: 96 هزار میلیارد تومان از دارایی رها شده در اقتصاد متعلق به سهام عدالت است که اصلاً قابل قبول نیست. نه دولت صاحبی برای آن دارد که تعیین تکلیف کند نه بخش خصوص. بلکه 55 میلیون نفر صاحب آن هستند که خیلی از آنها در این مدت از دنیا رفته اند.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =