«خبرجنوب» نوشت: مسئول کارگروه محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان گفت: لازم است حادثه تلخ پلاسکو که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان و صدمه دیدن هموطنان شد به گونه ای از سوی دستگاه های متولی پیگیری شود تا از نتایج بدست آمده برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در سایر نقاط کشور استفاده و اقدامات لازم برای پیشگیری اعمال شود.

محمد رضا گل همیشه بهار در خصوص جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز آب، رسیدگی به طرح پزشک خانواده در فارس و نیز پارازیت ها اظهار امیدواری کرد این موضوعات با حساسیت، پیگیری و نتیجه به مردم اطلاع رسانی شود.
اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بحران آب گفت: مشکلات در مدیریت آب در سطوح اجرایی است.
وی ادامه داد: بحث هوشمند کردن چاه ها را دنبال کردیم که خوشبختانه حداقل از لحاظ اعتباری برای حل مشکلات مربوط به آب در برنامه ششم تمهیداتی دیده شده به گونه ای که دولت این هزینه را پرداخت می کند و بهره برداران طی 36 قسط آن را بازپرداخت می کنند.
اکبری گفت: تنها راه جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و بهره برداری اضافه از منابع آب، استفاده از توان و حضور مردم است که رسانهها و تشکل های مردمی باید در این خصوص گام بردارند.
نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص لایحه هوای پاک اظهار داشت: کار لایحه هوای پاک در کمیسیون مصوب شده است و لایحه حمایت از محیط بانان نیز پس از بودجه سال96 در دستور کار قرار می گیرد.
در ادامه پروفسور رئیسی صاحبنظر ارشد در حوزه آب و خاک نیز به موضوع آب در استان پرداخت و در خصوص مدیریت آب در استان فارس گفت: به منظور تعادل بخشی در حوزه کشاورزی استان فارس ایده جدیدی می توان مطرح کرد.
وی افزود: ما در تمام آبخوان هایمان یک حجم ذخیره ای عظیم داشتیم که از آن استفاده کردیم و بر اساس محاسبه ای که انجام دادم و می توانم آن را ارائه بدهم و وزارت نیرو نیز آن را پذیرفته است حدود 700 میلیون مترمکعب حجم ذخیره داشتیم اما به دلیل 13 میلیون اضافه برداشت در سال و با توجه به حدود 40 سال بهره برداری، این ذخیره تمام شده است در حالی که ما طی سال ها از این حجم عظیم ذخیره در خشکسالیها استفاده می کردیم که در زمان تر سالی حجم مورد استفاده جبران و جایگزین میشد و به همین دلیل بود که قنات ها و چشمه ها دچار بحران و خشکیدگی نمی شدند . وقتی می بینیم عمق چاه به 300 متر رسیده یعنی اینکه حجم ذخیره تا چه اندازه دچار تنش شده است.
پروفسور رئیسی در ادامه اظهار داشت: تنها راه مدیریت این مشکل آن است که در سال های خشکسالی به نسبت کاهش بارندگی برای کل حوزه برنامه ریزی کنیم؛ به عنوان مثال زمانی که بارندگی ما 20درصد کاهش یافته لازم است برداشت از آب های زیرزمینی به همان نسبت یعنی20درصد کاهش پیدا کند و بجای آنکه این وضعیت بر منطقه پائین دست از جمله کوار و خرامه فشار بیاورد باید بالادست نیز کنترل شود تا به صورت هماهنگ نسبت به مدیریت آب اقدام شود.
در ادامه این نشست، راهدار ،پیشکسوت سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم به وضعیت بهداشت و درمان شهروندان پرداخت و با اظهار تاسف از وضعیت پیش آمده در روند اجرای طرح پزشک خانواده اظهار داشت :در تمام جوامع موضوع درمان مردم از اولویت برخوردار است و مسئولان این حوزه با کمترین اشتباه به خدمات رسانی مشغولند و برای آنان کمترین اشتباه در این بخش،معضلی غیرقابل چشم پوشی است، در حالی که در استان ما پس از گذشت چندسال، ناکارآمدی را هنوز به پایلوت بودن این طرح نسبت می دهند که جای تعجب و تاسف دارد.
در ادامه دکتر طالب بیدختی، استاد دانشگاه مهندسی شیراز و عضو کارگروه تخصصی محیط زیست به پایش و نظارت امواج در شهرها توسط سازمان های ذیصلاح و مستقل مثل اداره کل محیط زیست و دانشگاه اشاره کرد و افزود: نصب مانیتور در نقاط مختلف شهر و نمایش و شدت انتشار آن که از تقسیم توان در واحد سطح به دست می آید مهم است چرا که به توان انتشار امواج پارازیت و یا شدت آن بستگی دارد.
وی همچنین با اشاره به لزوم تهیه نقشه پهنهبندی شدت امواج در سطح شهر و استان بر انجام پروژه های تحقیقاتی در این خصوص از نظر شدت انتشار امواج و اثرات آن بر سلامت انسان و جانوران توسط دانشگاه شیراز و علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: تهیه و تدوین استانداردهای مربوط به آلودگی پارازیت ها لازم به نظر میرسد.
رسول زارع، حقوقدان عضو کارگروه تخصصی دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ما در برخورد با بحران ها نیازمند نگاه دقیق تر و اقدام به هنگام هستیم، ادامه داد: بطور مثال در ده سال پیش وقتی مبحث ریزگردها مطرح شد تصمیم گیرندگان حوزه های مرتبط اظهار کردند محیط زیست به صورت لوکس به مسائل می پردازد و در چند سال اخیر تمام هجمه ها به سازمان محیط زیست است که چرا در خصوص ریزگردها اقدامات لازم انجام نشده است.
کوچ مشکیان گفت: در مبحث مدیریت به طور مثال حدود یک دهه قبل موضوع آبلیموی تقلبی در استان مطرح شد و جلساتی در این خصوص در استانداری برگزار گردید که با بررسی و اظهار نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص میزان لیموی تولیدی استان و مقایسه آن با حجم آبلیموی موجود در بازار مشخص شد که تولید این مقدار آبلیمو غیرمنطقی است و با پیگیریهای صورت گرفته بصورت محسوس و نامحسوس معلوم شد ماده تشکیل دهنده بخشی از این آبلیموها ضدیخ و کاه می باشد و این در حالی است که سازمان استاندارد با اظهار اینکه ما استانداردی برای آبلیمو نداریم ابراز کردند به لحاظ قانونی نمی توانیم با آنان برخورد کنیم.
در ادامه این نشست، جعفرنژاد عضو دیگر کارگروه تخصصی محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم ساماندهی مدیریت فاضلاب و پسماند شهری و روستایی افزود: حدود دو سوم از منابع آب استان فارس تصفیه نمیشود .این استان ضمن اینکه مشکل کمیت آب دارد در مبحث کیفیت آب نیز دچار
مشکل است.
در اين جلسه اكبري نماينده مردم شيراز در مجلس، رسول زارع حقوقدان، مشكيان عضو كارگروه محيط زيست و دكتر طالب بيدختي استاد دانشگاه مهندسي شيراز هر كدام پيرامون پارازيت ها و نظارت كامل بر امواج الكترومغناطيسي بريده در باندهاي مدنظر به تفصيل سخن گفتند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =