یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز است که در این زمینه تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از ستاد احیای دریاچه ارومیه، در افق برنامه ۱۰ ساله احیای دریاچه ارومیه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی ۹ شهرستان آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته اند، به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز می شوند که هم اکنون در ۳ هزار هکتار از این زمین ها طرح تجهیز سیستم های آبیاری سنتی به تحت فشار در حال اجراست و اجرای این طرح در ۱۲ هزار هکتار دیگر نیز در حال مطالعه می باشد.
با اجرای طرح تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار تاکنون نزدیک به ۳۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است و راندمان بهره برداری از آب در این زمین ها در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
آبیاری تحت فشار آسان ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاک ها است و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیدایش مکش بالاتر در اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق، بر طرف می سازد.
راندمـان بالای مصرف آب تا ۹۰ درصد و افزایش رشد گیاه و عملکرد آن، کاهش هزینه در آبیاری و همچنین دقت بالای آن در مقـدار آبی که بـه طور متنـاوب در اختـیار گیـاه قـرار می گیـرد و کاهش علف هـای هرز و سرانجام مدیریت صحیح از منابع موجود از مـزایای روش آبیاری تحت فشار است.
آبیاری تحت فشار بدلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در زمین های شیبدار بدون نیاز داشتن به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب، فرسایش خاک و محافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوزه کشاورزی استفاده شود.
بیش از ۹۰ درصد منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اختیار بخش کشاورزی است که با صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی، ۴۰ درصد منابع آبی باید در اختیار دریاچه ارومیه قرار بگیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =