یک کارشناس بانکی می‌گوید: وقتی از بانکداری الکترونیک و خدمات شبکه بانکی ارائه می دهد، صحبت می‌شود لازم است به مسئله هزینه‌های ارائه این خدمات به جامعه نیز توجه داشت.

هادی قدیمی کارشناس بانکی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره ضرورت تصحیح نظام کارمزد خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور گفت:"خیلی دور نیست زمانی که همه ما برای انجام ساده‌ترین عملیات پرداخت و دریافت، ساعت‌ها زمان و هزینه صرف می‌کردیم ولی امروز با استفاده از امکانات و سرویس‌های امن و بروز بانکداری و پرداخت الکترونیک، بسیاری از این نیازها در کمترین زمان و با صرفه هزینه‌ای بسیار ناچیز انجام برآورده‌می‌شود. فراهم آمدن و سرپا ماندن این سرویس‌ها، هزینه‌های هنگفتی دارد که در حال حاضر بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را بانک‌ها تقبل و پرداخت می‌کنند".

وی افزود:"کیفیت و فراگیری این خدمات امروز در حدی است که کاربران کوچکترین وقفه، مشکل و حتی عقب‌ماندگی را برنمی‌تابند و انتظار دارند سطح کیفی و کمّی خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک روز به روز بیشتر و بهتر شود. با وجود چنین انتظار بجا و درستی در جامعه باید به این واقعیت هم توجه داشت که بروزرسانی و پایدار نگه داشتن این خدمات مستلزم سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت هرینه‌های فراوانی است و بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های انتفاعی باید بخشی از این هزینه‌ها را از کاربران و مشتریان دریافت کنند. این بخش همان موضوع کارمزد است که متاسفانه مدت‌ها است در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک در کشور ما به تابو تبدیل شده در حالی که دنیا سال‌ها پیش از آن عبور کرده است".

عضو هیأت‌مدیره بانک ایران‌زمین ادامه‌داد:"تردیدی نیست با ادامه شیوه فعلی در نظام کارمزد که در واقع ارائه رایگان خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک به مردم است، در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد".

قدیمی گفت:"توجیه پرداخت کارمزد برای خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک نیازمند شفاف‌سازی هزینه‌های مترتب بر این خدمات توسط شبکه بانکی است. در واقع هزینه‌هایی که بانک‌ها برای پایدار نگهداشتن و بروزرسانی سطح خدمات می‌کنند باید برای جامعه شفاف باشد تا بر مبنای چنین گزارش‌هایی، نظام کارمزدی خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک اصلاح شود".

وی افزود:"نظام کارمزدی خدمات بانکی باید بر اساس نظریه کارگروهی از متخصصان فنی شبکه بانکی با محاسبه قیمت تمام‌شده هر خدمت بازبینی و مشخص و با اطلاع‌رسانی رست از استفاده‌کنندگان خدمات دریافت شود".

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاا IT ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    باز این کلاهبردارا چشم دوختن به جیب مردم .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    3 0
    خیلی از کارمندای بانک موقع بیکاری تو تلگرام یا اینستاگرام میشینن فیلمای مغایر با موازین اخلاقی و معنوی میبینن یا میرن تو پارکینگ ماشینشونو میبندن به آب شرب و همو خیس میکنن و میخندن و بعدشم موقع نهار تا حنجره معدشونو از غذای مفت بانک پر میکنن و بعد دوباره میان درباره تفاضل گل پرسپولیس حرف میزنن تا تایم کاری تموم بشه و برن خونه
  • m A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    وقتی به سپرده ها سودنمیدن وازطرفی وامهای باسود بالای25درصدمیدن خوبه حالا کمی خدمات که میدن متضررمیشن
  • علی A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    ای بابا . دوباره شروع کردن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    بانك ها تجهبزات را جايگزين نفرات كرده اند قطعا در صورت نبود تجهيزات به همان نسبت بر تعداد كارمندان بانك ها افزوده خواهد شد كه هزينه ها براي بانك بسيار بيشتر از هزينه خريد و نگهداري تجهيزات مي باشد. اين توجيه كاملا غير معقول است