«ماجرای نیمروز» بهترین فیلم جشنواره سی‌وپنجم فجر شد

مراسم پایان کار جشنواره فیلم فجر با حضور چهره‌های مطرح سیاسی و جمعی از هنرمندان و مدیران سینمایی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم پایان کار جشنواره فیلم فجر پنجشنبه بیست و یکم بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم سه فیلم موفق به کسب چهار سیمرغ شدند. «ماجرای نیمروز» سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد. «فراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد نیز جایزه‌های صدابرداری، نقش اول مرد، فیلمنامه و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. همچنین «بدون تاریخ، بدون امضا» سیمرغ‌های بلورین صداگذاری، موسیقی، کارگردانی و بازیگر مکمل مرد را به دست آورد.

فیلم سینمایی «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله سیمرغ‌های بازیگر نقش اول زن، عکس و جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد. فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی جوایز جلوه ویژه بصری، بازیگر مکمل زن و استعداد درخشان را کسب کرد. «تابستان داغ» رکورددار جشنواره با ۱۳ نامزدی نیز توانست دو سیمرغ تدوین و فیلمبرداری را به دست آورد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از مهمانان ویژه مراسم است و سیدرضا صالحی امیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از مدیران سینمایی و محسن تنابنده، رامبد جوان، نويد محمدزاده، عبدالله اسكندري، سيروس الوند، سعيد روستايي، سعيد راد، رويا نونهالي، مرتضي رزاق كريمي، جهانگير كوثري، عليرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، جهانبخش سلطاني، غلامرضا موسوي، مجيد مظفري، محمد حسين مهدويان، علي معلم، وحيد جليلوند، امير آقايي، فرشته طائرپور، منوچهر شهسواري، محسن كيايي، بابك حميديان، مينا ساداتي، جواد عزتي، پوران درخشنده، مهرداد صديقيان، غزل شاكري، مهتاب كرامتي، علی جلیلوند، از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم هستند. 

این مراسم که اجرای آن را احسان کرمی برعهده دارد با پخش سرود ملی و قرآن آغاز شد و در ادامه با نمایش کلیپی از سینماگران و منتقدان سینمایی درگذشته ادامه پیدا کرد. محمدرضا رستمی دبیر سابق سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرآنلاین از جمله روزنامه‌نگارانی بود که در این کلیپ یادی از او صورت گرفت.

اعلام این موضوع از سوی مجری که وزیر و معاون سینمایی او در مراسم سخنرانی نخواهند کرد با تشویق حضار همراه شد.

در این مراسم با اعلام این وعده که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سال آینده به جشنواره فیلم فجر افزوده خواهد شد، حجت‌الله ایوبی و امیر توده‌روستا برای اهدای جایزه فیلم کوتاه روی سن حضور پیدا کردند و سیمرغ نمادین فیلم کوتاه لوح تقدیر و جایزه نقدی را به کاوه مظاهری برای فیلم «روتوش» اهدا کردند. 

کاوه مظاهری در سخنانی گفت: «بالاخره بعد از ۷ سال که ما محروم بودیم از این جسم شیشه ای آن را به ما برگرداندند. این سیمرغ را به ۶ فیلمی که طی ۶ سال گذشته می‌توانستند این سیمرغ را بگیرند اما نگرفتندتقدیم می‌کنم.» 

جوایز بخش مستند

مراسم اختتامیه جشنواره با اهدای جوایز بخش مستند ادامه پیدا کرد.

برای اهدای جوایز این بخش مهدی باقری، رامین حیدری، ربرت آغازیان،محمد علی فارسی، قارونی هیات داوران بخش مستند به روی صحنه آمدند.

 سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش آثار مستند اهدا شد به سید وحید حسینی برای فیلم مستند بزم رزم تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین لوح تقدیر و جایزه بهترین کارگردانی مستند به یاسر خیر برای مستند آهستگی اختصاص پیدا کرد. 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند ضمن تقدیر از مستند «صفر تا سکو» به حسام اسلامی برای «متهمین دایره بیستم» اهدا شد. 

حسام اسلامی بعد از دریافت جایزه گفت: «تشکر می کنم از بچه های انجمن کار و خیابان که بدون حمایت آنها این فیلم ساخته نمی‌شد.» 

سودای سیمرغ

برای اعطای جایزه بهترین عکس هیات داوران روی سن آمدند. مریم تخت‌کشیان به این دلیل که پدر او در جمع داوران حضور دارد از رقابت کنار رفت و به این ترتیب سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم به امیرحسین شجاعی برای «رگ خواب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به محمد قاسمی برای «ویلایی‌ها» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به آرش آقابیگ برای «خفه‌گی» و «یک روز به خصوص»  و «رگ خواب» اهدا شد. 

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه لباس به بهزاد جعفری برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد. جعفری بعد از دریافت جایزه سیمرغ خود را به تمامی عوامل این فیلم تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به پرویز آبنار برای فیلم «فراری» تعلق گرفت. آبنار بعد از دریافت جایزه گفت: «امشب جایی دعوت بودم ولی به احترام سینما به اینجا آمدم.جایی که شاید همه شما دلتان می خواست آنجا بودید. مراسم ازدواج مانیا دختر اصغر شاهوردی.»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد. علویان بعد از دریافت جایزه خود گفت: «من تشکر می‌کنم از هیات داوران نه به دلیل اینکه سیمرغ را به من دادند، بلکه به این دلیل که از بچگی آرزو داشتم اسمم همراه با هر یک از این افراد در تیتراژ باشد. از همکارانم و وحید جلیلوند تشکر می‌کنم. این جایزه حقم بود خیلی برایش زحمت کشیدم.»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد.

محمدزاده بعد از دریافت جایزه گفت: «خیلی خوشحالم، فکر کنم سومین سیمرغم هست، آن پشت اگر سیمرغ عصبانی نیستم را هم بدهند سه سیمرغ می شود. همیشه مادرم می‌گوید حدس می‌زند که من جایزه میگیرم، به هیئتی که اینجا هستند، احترام بگذاریم. من افتخار می‌کنم که با وحید جلیلوند کار کردم و امیر آقایی من با تو رفاقت کردم. حالا حالا دوست دارم که روی این صحنه بیایم. این خانه دیوارش از طلاست یک عده شیطنت کردند و بعضی اسامی را دادند بیرون که اصلا کار خوشایندی نبود.» 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به ثریا قاسمی برای فیلم ویلایی  اهدا شد که در سالن حضور نداشت.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی ضمن تشکر از موسیقی «بدون تاریخ، بدون امضا» به کریستف رضاعی برای «نگار» تعلق گرفت. 

سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ». خسروی بعد از دریافت جایزه گفت: «سیمرغ را بعد از این همه سال فراموش کرده بودم. از ابراهیم ایرج زاد، جواد نوروزبیگی و هومن بهمنش تشکر می کنم. امیدوارم این فیلم در اکران هم موفق باشد؛ یک فیلم کاملا مستقل. »



سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای فیلم «تابستان داغ» اهدا شد. هومن بهمنش قبل از حضور روی سن محمدجواد ظریف را در آغوش گرفت. بهمنش گفت: «از هیات داوران عذرخواهی می کنم که ما فیلمی ساختیم که تهمت های زیادی به شما زدند. معذرت می خواهم یک فیلمی ساختیم که شما خوشتان آمد. چند روز است کام من تلخ است فقط به خاطر اینکه فیلم ما ۱۳ رشته کاندید شده است.»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای «فراری» تعلق گرفت. تنابنده که قبل از شروع اهدای جوایز در کلیپ پخش شده در مراسم گفته بود من دوتا سیمرغ گرفتم که باهم جفت شدند و یک جوجه نارس دیپلم افتخار گرفتم و امیدوارم که این دفعه هم یک جوجه کامل داشته باشند، بعد از دریافت جایزه خود گفت: «جوجه داد، مخصوصا الان که دولت به دنبال این است که آدم زیاد کند این روش خوبی است. می‌خواستم حرف بزنم که نوید محمدزاده همه گفتنی‌ها را گفت از همه به خصوص آقای داودنژاد ممنونم.»



امسال برای نخستین بار دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد. لیلا حاتمی برای «رگ خواب» و مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی» جوایز این بخش را دریافت کردند. 

مریلا زارعی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌هایی بود که تجربه کردم. برای همه همکارانم آرزوی موفقیت می‌کنم. خوشحالم که سومین سیمرغم را از جشنواره‌ای گرفتم که پوستر آن مزین به تصویر استاد علی حاتمی شاعر سینمای ایران است. و خوشحالم این جایزه را زمانی می‌گیرم که در کنار یادگار استاد حاتمی هستم.»
 


سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای نگارش فیلمنامه «فراری» تعلق گرفت.
جایزه ویژه استعداد درخشان فیلم اولی به منیر قیدی برای فیلم «ویلایی‌ها» که در مراسم حضور نداشت اهدا شد. او پیش از برگزاری مراسم اختتامیه از رقابت در جشنواره انصراف داده بود. 

در ادامه این بخش احسان کرمی از حضار خواست تا فاطمه معتمدآریا را تشویق کنند که این درخواست او با استقبال حاضران روبرو شد.

جایزه ویژه هیات داوران به علیرضا داودنژاد کارگردان «فراری» تعلق گرفت. او در سخنانی گفت: «سوالی پیش امده بود که چرا رسانه ملی به جای اینکه برای جوانان شور و شعف ایجاد کند و تشویقشان کند مدام سعی در ایجاد حاشیه دارد جواب سوال معلوم است وقتی صدا وسیما مدام فیلم های هالیوودی تبلیغ و پخش می‌کند خب معلوم است که برنامه ای (هفت) برای سینما می گذارد که مدام درحال تخریب سینما است و به توهین و حاشیه سازی می پردازد. امیدوارم که تدبیری اندیشیده شود و دیگر شاهد اینگونه برنامه ها نباشیم.»



سیمرغ بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ بدون امضا» تعلق گرفت. او در سخنانی با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: «صداوسیما هفت، افخمی و فراستی همه تلاشتان را کردید که ما باهم قهر کنیم. ولی من مهدویان را دوست دارم و قبل از مراسم بغلش کردم، برای خانم درخشنده تعظیم می کنم و رامبد خیلی دوست دارم. تمام تلاش خود را کردید که ما باهم قهر کنیم ولی ما باهم دوست هستیم.»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سید محمود رضوی برای تهیه کنندگی فیلم ماجرای نیمروز اهدا شد. رضوی بعد از دریافت جایزه گفت: «آقای ایوبی تدبیر کردیم که امید بچه‌ها ناامید نشود، سه سال دیگر هم فیلم بسازند.»

جوایز ویژه جشنواره

برای اهدای دو جایزه ویژه جشنواره محمدجواد ظریف، ایوبی، حیدری، ربیعی، حسن فریدون و معصومه ابتکار روی سن آمدند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز اهدا شد.

منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما و نهادی که مسؤلیت آرای مردمی را برعهده دارد روی سن آمد. او در سخنانی گفت: «خواستم سخنانی را بگویم که جوانان سینما از جمله نوید و هومن گفتند. ممنون از آقای داودنژاد که همه چیز را گفتی. امشب باید برای همه عزیزان سینما تقاضای چشم بد دور کنیم و اسفند دود کنیم. وجود و حضور این جوانان مستعد و با ادب ثروت ارزشمند سینمای ماست.» 

او ادامه داد: «ما در این انتخابات انواع ناسزاها و تهمت ها را شنیدیم و هیچ نگفیتم و هیچ نخواهیم گفت، چون باید کار خود را به بهترین نحو انجام دهیم هر کدام از عزیزان هم که بخواهند ما آرا را در اختیارش قرار می دهیم تا آرا مردم را تحلیل کنند.»

در بخش آرای مردمی از دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «آباجان» تقدیر شد و دیپلم افتخار به تهیه‌کنندگان آن‌ها تعلق گرفت. 

هاتف علیمردانی کارگردان «آباجان» بعد از دریافت جایزه گفت: «جایزه را به بانوی بزرگ بازیگری ایران خانم معتمدآریا تقدیم می‌کنم. قاعده بازی این است که داورانی وجود دارند و سلیقه‌های متفاوتی دارند. من دو سال پیاپی در جشنواره فیلم داشتم و بعضی سال‌ها فیلم من دیده شده و بعضی اوقات نه. امیدوارم که سال آینده فیلمی بسازم که به به نظر داوران خوش بیاید. از آقای ایوبی هم ممنونم که در دوران او چهار فیلم ساختم ایشان در دوره خود فضای بازی را ایجاد کردند که بسیار خوب بود.»

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز اهدا شد.

عکس‌ها: عارف طاهرکناره

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد سرخ خواه FI ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    67 18
    تبریک به آقای رضوی و عوامل فیلم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    43 16
    به همه ی دوستان و همچنین خبرآنلاین تبریک میگم برای جایزه های فیلم "ماجرای نیمروز".
  • مهدی کرد A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    19 29
    درودبرخانم مریلا زارعی،اگر بهترین نمیشد تعجب بود،لیلا حاتمی هم خوب بود،،نوید به حقش رسید،ولی تنابنده حقش اول نبود ،بازیگران بهتر از اونم بودند،ولی من فیلم فراری را خیلی پسندیدم ،خیلی پرحاشیه بود این جشنواره اما به خوبی وخوشی پایان یافت،از دکتر ظریف ممنون به خاطر اومدنش خیلی کیف کردم،
    • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      5 14
      نمی دانم چرا به کامنت بالا منفی داده اند مسلم است که سینمای ما به بازیگران چون چرخنده و مریلا زارعی و امین حیایی ها نیاز دارد.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    25 50
    من يك سوال از آقاى افخمى دارم دارم مگر اسم اين رويداد جشنواره بينالمللى فيلم فجر نيست؟ پس اگر داوران آن خارجى باشند هم اشكال نداره چه برسه دو مليتىى باشند
  • بي نام DE ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    12 29
    نميشه همه جايزه ها رو يك فيلم بگيره مگه از كره مريخ اومدن سازندگان يك فيلم.جايزه ها به درستي پخش شد البته من اصلا فيلمي نديدم
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    20 67
    بهترین قسمت اختتامیه حرفهای وحید جلیلوند بود. زنده باشی مرد
  • بی نام A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    59 31
    فارغ از خوب بودن یا نبودن فیلم ماجرای نیمروز، ، صدا و سیما فقط چون فیلم درباره مجاهدین خلق بود، از آن حمایت میکرد
    • سهیل A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      20 7
      اگه اینجوری بود ماه گرفتگی موضوع بهتری برای حمایت داشت ولی توسط فراستی نقد بسیار تندی شد
  • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    66 35
    کار افخمی به کجا رسیده بود که میگفت اگر به ماجرای نیمروز جایزه ندهند به خاطر ترس از اذیت مجاهدین در کاناداست واقعا آدم نمیداند بخندد یا بگرید ...
    • رر IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      30 5
      اتفاقا از اینا هر کاری بر میاد وقتی مریم رجوی رو گرفته بودن تو فرانسه، اینا جلوی سفارت خونه های فرانسه تو کشورهای دیگه خودسوزی کردن . دیگه تو خود بخوان حدیث مفصل
  • مریم A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    59 18
    ماجرای نیمروز مثل ایستاذه در غبار مورد ظلم واقع شد نه تنها ماجرای نیمروز رگ خواب ویلایی ها ،بیست و یک روز و... هادی حجازی فر شایسته جایزه بود ،اشتباهات فاحش در جشنواره که از از روز اول شروع شد تا امشب،حتی جشن هم کلی مشکل داشت،برنامه هفت که برندگان بهش حمله کردند به نظرم بهتریم بتامه سینمایی این چند سال بود و هست مخصوصا در این شب ها،
  • هاشم A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    39 60
    این وسط افخمی خودشو خراب کرد. افخمی کیهان مآبانه به سینما حمله ور شد و برای حفظ برنامش همه کار کرد. فکر کنم استقبال مردم نشون خواهد داد چه فیلمی خوب و چه فیلمی بده.
  • صادق A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    30 40
    اقای افخمی ادعاش زیاده باتوقعات بیجامیخواد داوران جشنواره مطیع واوامرامرایشان باشند تافقط فیلم های سینمایی موردعلاقه وطرافداران خودش برنده اول وصاحب بهترین جوایزبگیرند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    28 30
    حق لیلا حاتمی نبود واقعا خصوصا سرفیلم رگ خواب با خبرنگاران خیلی بد برخورد کرد
    • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      17 8
      کاملا موافقم... جالبه به جای عذرخواهی از رفتار دور از ادبش دفاع هم کرد
  • رضا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    27 4
    خنده دار این جا بود که بازی نادر فلاح دیده نشد چون بیچاره قیافش دختر کش نیست ولی بازیش درجه یک و پر از حرفه
  • احمدی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    40 33
    ماجرای نیمروز خیلی خوب ساخته شده اما به نظرم یک طرفه به قاضی رفته است
  • سعید A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    19 14
    ... جشنواره فجر دیگه ارزش و کیفیت گذشته رو نداره . از روز اول مشخص بود که این جایزه قراره به کی برسه. تو هر شیفت خبری صداوسیما تبلیغات گستره کردن از یه فیلم خاص چه معنی داره . جالب اینه که همه گزارش هارو‌هم زهرا چخماقی میسازه . واقعا باید تاسف خورد که چجوری یه فیلم از قبل برنده میکنن و هرچی جایزه مهمه باید بهش بدن . بزرگای سینما بخاطر همین رفتار است که دیگه تو این جشنواره شرکت نمیکنن .
    • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      17 21
      مگه مردم تلویزیون هم نگاه میکنن
  • محمد A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    4 2
    اونایی که میگم فیلم هایی مثل ماجرای نیمروز یا ویلایی ها مخصوص دلواپسان یا جناح دیگه هست و سفارشی ساخته شده اند باید به این فکر کنند که حرفشون به این معنیه که انقلاب و تاریخش فقط به جناح خاصی مربوطه و این حرف بزگترین توهین به جبهه اصلاحات و دولت محترمه چرا که اصلاح طلب باشی یا اصولگرا یا معتدل همیشه پای انقلاب بودی و ان شاءالله خواهی بود