۱ نفر
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

ایرنا نوشت: مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: راهگذر بین قاره ای شمال-جنوب افزون بر بازده اقتصادی، دستاوردهای فرهنگی نیز برای کشورهای مسیر دارد.

نخستین نشست باشگاه بین المللی کریدور شمال-جنوب با حضور سفیر ایران، رمضان عبدالعطیپف رئیس جمهوری داغستان، هیات های روسی، لتونیایی، جمهوری آذربایجان و نمایندگان و رئیسان چند شرکت شامگاه پنجشنبه در خانه تجاری روسیه در مسکو برگزار شد.

سنایی در این نشست اظهار کرد: طرح شمال-جنوب از سال 2000 مطرح شده ولی در یک سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته که بی سابقه بوده است.

وی افزود: عملیاتی شدن این راهگذر در زمینه های مختلفی برای کشورهای مسیر سودمند است. به روسیه در صادرات کمک می کند، ایران از جایگاه ترانزیتی بهره مند خواهد شد و راه صادراتی هند هم کوتاه تر می شود.
سنایی ادامه داد: تهران توجه ویژه ای به این موارد دارد و بندر چابهار در جنوب ایران با مشارکت هند در حال ساخت و راه آهن هم در روند تکمیل است.

سفیر ایران اظهار کرد: ارسال نخستین محموله از کریدور شمال-جنوب از هند به روسیه (ترکیبی) با کوتاه ترین زمان ممکن یکی از کارهای انجام شده است.

وی گفت: ایران و جمهوری آذربایجان نیز با همکاری در حال ساخت راه آهن رشت-آستارا هستند و همزمان باید برای اجرای طرح بزرگ بین المللی ترانزیتی شمال-جنوب چند کار انجام گیرد که نخستین ضرورت تقویت زیرساخت های مرتبط است.
سفیر ایران تاکید کرد: افزایش همکاری های گمرکی دومین نیاز به شمار می رود که در این بخش تعامل بیشتر اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران کمک کننده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در مسیر راهگذر شمال-جنوب شامل بنادر، راه آهن، پشتیبانی و بهره برداری و راه اندازی یک کلوپ برای پیگیری این نیازها می تواند موثر واقع شود.

سنایی همچنین با اشاره به موقعیت ایران به عنوان هاب ترانزیت غلات روسیه، این عرصه را یکی از زمینه های همکاری خواند.
وی همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر، عملیاتی شدن راهگذر شمال-جنوب و ایجاد ارتباط بیشتر در قالب آن، می تواند به تقویت روابط فرهنگی کشورهای منطقه منجر شود.

سنایی در پایان گفت: جمهوری داغستان فدراسیون روسیه در ساحل شمال غربی دریای خزر حلقه ارتباط بین این کشور، ایران و آذربایجان در مسیر شمال-جنوب خواهد بود.

راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.

افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.

این کریدور افزون بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشست سه جانبه 18تیر ماه خود در باکو بر مواضع مشترک سه کشور در باره اجرای راهگذر شمال-جنوب تاکید کردند.

راهگذر شمال-جنوب می تواند برای سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای، مزیت های بین المللی زیادی را به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا ایجاد کند.

 

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =