سال‌مرگ شاعر زباله‌ها و موزه‌ای که موزه نشده

شهروند نوشت: درحالی که ٩‌ سال از مرگ ژازه تباتبایی می‌گذرد، ایجاد موزه این هنرمند که الان سال‌هاست وعده‌اش داده می‌شود، وضع روشنی ندارد.

در واقع درحالی‌ که شهرداری سال‌هاست وعده داده، خانه این هنرمند بزرگ را خریداری کرده و تبدیل به موزه خواهد کرد، اما هنوز که هنوز است وضع این پرونده مبهم مانده و این‌که چه زمان موعد گشایش موزه ژازه که به شاعر زباله‌ها معروف است، خواهد رسید، جزو مسائلی است که در پیچ‌‌وخم اداری گیر کرده و پاسخی روشن ندارد.

ژازه که نگاه متفاوتی به اشیای اطرافش داشت و ازمواد دورریختنی شاهکار خلق می‌کرد و به این دلیل به شاعر زباله‌ها معروف شد، مجموعه‌ای کم‌نظیر و متفاوت دارد، به این دلیل که سرنوشت موزه این هنرمند سرشناس روشن نشده از دید علاقه‌مندان هنرهای تجسمی دور مانده است.

سازمان زیباسازی شهرداری که سال‌هاست در زمینه برگزاری دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌ها و فراخوان‌های هنری فعالیت خود را آغاز کرده، متولی خرید خانه ژازه است تا مقدمات لازم را برای تبدیل خانه ژازه به موزه فراهم شود، اما این اتفاق بارها و بارها به تعویق افتاده است.

گفتنی است، برخی از آثار ژازه تباتبایی درموزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی مانند موزه‌ لوور پاریس، موزه‌ متروپولیتن نیویورک، موزه هنرهای معاصر تهران، نگارخانه‌ سیحون تهران و پریوات کلکسیون در آلمان نگهداری می‌شوند. همچنین آثار این هنرمند درنمایشگاه‌های مختلفی درکشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، آلمان، ترکیه، هند، چین و آمریکا به ‌نمایش گذاشته شده است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =