۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۱

«خبرجنوب» نوشت: با ورود یک سامانه فعال و پر بار امروز فارس، استانی که 11 ماه است برای نزول رحمت الهی چشم به آسمان دارد حال و هوایی دیگر خواهد داشت، سامانه ای که شاید امروز (دوشنبه) را به پر بارانترین روز امسال در فارس تبدیل کند.

طبق آمار در حالي كه سال گذشته نيز سال خوبي از نظر بارندگي نبود، ميزان بارندگي استان از ابتداي سال تا كنون يك پنجم بارندگي سال قبل طي اين مدت بوده است حالا با آمدن سامانه جديد بارندگي و براساس پيش بيني ها گويا قرار است آسمان فارس امروز بارندگي هاي كم اين مدت را در يك روز جبران كند و حتي شايد در برخي نقاط استان سيل به راه بيفتد، نكته اي كه باعث شد تا اعضای شوراي مديريت بحران روز گذشته گردهم آيند تا براي وقوع حوادث احتمالي و جلوگيري از خسا رت هاي جاني و مالي ناشي از آن فكري بكنند.
معاون عمراني استانداري فارس در اين جلسه با اشاره به احتمال وقوع سيل در روز دوشنبه (امروز) در استان خواستار آمادگي كامل ارگانهاي مختلف در اين زمينه شد و گفت: پيش بيني بارندگي و آماري را كه از جانب هواشناسي اعلام شده را جدي بگيرید و خود را براي بدبينانهترين حالت آماده كنيد. هيچ ارگاني با اين فرض كه پيش از اين نيز پيش بيني بارندگی شده، اما باران نيامده خيال خود را آسوده نكند.
خليل رضاييان اظهار داشت: ما اين ميزان بارندگي را در برخي سال ها تجربه كرديم اما يكي از ضعف هاي موجود نبود مستندسازي در اين گونه حوادث براي استفاده از تجربيات گذشته است. به همين دليل ابتدا بايد مستندسازي در اين حادثه را مدنظر قرار دهيم و در صورت وجود مستندات سيلهاي گذشته از چگونگی مقابله با آن ها استفاده كنيم اگر مستندات موجود نيست هم از تجربيات كساني كه در گذشته در اين حوادث بوده اند براي رفع نقاط ضعف بهره ببريم.
وي با اشاره به احتمال جاري شدن سيل در رودخانه خشك گفت: در گذشته اگر سيلاب از رودخانه بيرون ميزد آب در خيابانها جاري ميشد اما امروز اگر آب بيرون بيايد و اقدامات پيشگيرانه انجام نشود آب وارد ايستگاه مترو ستاد كه در عمق 30 متري زمين است مي شود. به همين دليل به سازمان قطار شهري و سازمان عمران شيراز براي جلوگيري از ورود آب به اين ايستگاه تذكر داده ايم.
معاون عمراني استاندار فارس ادامه داد: اما يكي از نكاتي كه بايد از جانب رسانه ها مدنظر قرار گيرد آن است كه در طول مدت بارندگي اگر اتفاقي افتاد هيچ دستگاهي سرزنش نشود و مانند چيزي كه در حادثه پلاسكو اتفاق افتاد همه در زمان حادثه تنها به فكر كمك به حادثه ديدگان باشند و يادمان باشد آن زمان موقع امداد و كمك به سانحه ديدگان است و موقع محاكمه و تخريب كسي نيست و براي آسيب شناسي و محكوم كردن افراد زمان داريم.
وي با اشاره به جمع آوري كارگاه و ماشينآلات برخي پروژه هايي كه در بستر رودخانه و مسير عبور آب هاي جاري فعاليت دارند اضافه كرد: البته تعطيلي فعاليت اين كارگاه ها به معناي تعطيلي كل كارها نيست بلكه اين كارگاه ها بايد در آماده باش باشند تا در صورت هر گونه نيازي به كمك حادثه ديدگان بروند. از امروز تا پايان بارندگي نيز مرخصي و ماموريت تمامي مديران لغو است و همه بايد در آماده باش كامل باشند.
رضاييان اضافه كرد: در خصوص رودخانه خشك شيراز و كنارگذرهاي آن در صورت احتمال بروز خطر اين كنارگذرها بايد بسته شود، اين كه مردم كمي در ترافيك به زحمت بيافتند بهتر از آن است كه از بين بروند! در خصوص رودخانه چنار راهدار در منطقه سلطان آباد نيز بايد تمهيداتي انديشيده شود تا مردم از بين نروند.
وي با هشدار در خصوص ساخت و سازهايي كه در بستر رودخانه ها صورت گرفته گفت: در اين زمينه اگر جايي در حريم رودخانه ها ساخت و سازي صورت گرفته اين موارد بايد علاج شود و اگر چاره اي براي آن وجود دارد چه اين ساخت و سازها مجاز باشد و چه غيرمجاز بايد حكم تخريب آن ها از كميسيون ماده 99 و 100 صادر و هر چه سريع تر تخريب شود.
رضاييان در خصوص تعطيلي مدارس استان نيز آن را منوط به نظر كارشناسان هواشناسي و ستاد مديريت بحران استان دانست و افزود: يكي از نگراني هاي ما در خصوص تعطيل كردن مدارس آن است كه ما دانش آموزان را تعطيل مي كنيم كه زحمت و خطر رفتن به مدارس را در اين روزها نداشته باشند اما تا تعطيلي اعلام مي شود همه راهي سفر مي شوند!
معاون عمراني استاندار فارس خواستار پاسخگويي مسئولين در زمان بحران به رسانه ها شد.
دبير شوراي مديريت بحران استان فارس نيز با اشاره به بسته شدن كنارگذرهاي رودخانه خشك در روز دوشنبه (امروز) به دليل بارندگي گفت: براي رفع اين مشكلات ما پيشنهاداتي را ارايه كرده ايم از جمله توقف و جمع آوري ماشين آلات مربوط به آبخوان و آبخيزداري از سر راه آبراه ها، تذكر به افرادي كه در مسير رودخانه ها تاسيساتي ايجاد كرده اند، مسدود كردن موقتي پل شاپور خاني در خشت در روزهاي دوشنبه و سه شنبه و نيز مسدود كردن كنارگذرهاي رودخانه خشك شيراز در زمان بارندگي كه در صورت اجرا تا حدود زيادي به كاهش خسارت ها كمك مي كند.
فياض پور ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه در اين زمينه بايد مدنظر قرار گيرد پيش بيني تمهيداتي براي هشدار و تخليه ساكنين اطراف رودخانه هاست.
مدير كل هواشناسي فارس نيز با اشاره به پيش بيني سيلاب در برخي شهرهاي استان گفت: در اين رابطه بارندگي ها از دوشنبه شب در استان آغاز و تا روز شنبه آينده ادامه دارد كه اوج بارندگي در روز دوشنبه (امروز) است.
وي افزود: طبق پيش بينيها تنها امروز (دوشنبه) در شهرهاي سپيدان، كازرون و نورآباد 90 تا 150 ميلي متر، شيراز، جهرم، استهبان، تخت جمشيد، زرقان، درودزن، فيروزآباد، ني ريز و زرين دشت 40 تا 65 ميلي متر، اقليد، خنج، لار، لامرد، قير و كارزين و ارسنجان 20 تا 40 ميلي متر، آباده، ايزدخواست، بوانات و صفاشهر 10 تا 20 ميلي متر و در فسا و فورگ داراب 50 تا 70 ميلي متر باران مي بارد.
جامع گفت: در روزهاي بعد ميزان بارندگي كمتر مي شود اما روز پنج شنبه با ورود سامانه جديد ميزان بارندگي كمي افزايش مي يابد و روز شنبه با خروج سامانه بارشي بارندگي نخواهيم داشت البته طي اين مدت در برخي نقاط شمالي استان از جمله آباده، ايزدخواست و صفاشهر نيز پيش بيني بارش برف را داريم.
مدير عامل شركت آب منطقه اي فارس نيز گفت: طبق تعاريف اگر شدت بارندگي در ساعت، بيش از 4 تا 5 ميلي متر باشد سيلاب ايجاد ميشود و با توجه به چند روز بارندگي پيش رو احتمال سيلاب سنگيني را در پیش داريم. بر اساس هشدار ستاد ملي مديريت سيلاب وزارت نيرو، استان فارس قطعاً در معرض سيلاب است.
دهقاني افزود: البته بخشي از اين سيلاب به برخي از سدها و فضاهاي جمع آوري آب وارد مي شود اما با توجه به اين كه 10 سال است كه خشكسالي داريم از مردم خواهش ميكنيم در صورت بارندگي براي آن كه ببينند آب چگونه در رودخانه ها جاري شده در كنار مسيرهاي عبور آب حضور پيدا نكرده و به ويژه در اين زمينه به عشاير و روستاييان اطلاع رساني شود.
جمالي معاون امداد و نجات هلال احمر فارس نيز با اعلام آمادگي اين نهاد براي كمك به حادثه ديدگان احتمالي گفت: در حال حاضر 26 شعبه هلال احمر در كل استان فارس و پايگاه هاي جاده اي ما در آماده باش كامل هستند.
معاون اجرايي شهرداري شيراز نيز با انتقاد از برخي دست اندازی ها به حريم و بستر رودخانه ها به ويژه حريم رودخانه چنار راهدار گفت: در زمينه رودخانه خشك به محض مشاهده هر گونه خطري كل كنار گذرها بسته مي شود البته مسير اين رودخانه پاكسازي شده است ولی در رودخانه چنار راهدار به ويژه در اطراف سلطان آباد با مشكل مواجه خواهیم بود.
اميني تصريح كرد: چه زمانی قرار است با اين دست اندازي به رودخانه ها و ساخت و سازهاي غيرمجاز برخورد شود؟ براي برخورد با اين موارد بايد به هر طريق كه شده اقدام كرد چرا كه اگر اتفاقي بيافتد ما متهم به بي كفايتي مي شويم.
وي افزود: در حال حاضر 4230 نيروي شهرداري شیراز آماده باش هستند و تمامي تجهيزات و ماشينآلات نیز آماده است.
اميني گفت: زماني كه باران نميآيد ما ميگوييم خشكسالي شده و چرا باران نمي آيد، حالا هم كه مي خواهد باران بيايد ستاد بحران تشكيل ميشود و اين نشان مي دهد يك جاي كار مشكل
دارد.
وي خواستار توجه مسئولین دستگاه هاي خدمات رسان آب، برق، گاز براي جلوگيري از قطع اين خدمات شد و گفت: شيراز براي بارندگيهاي 60 تا 70 ميلي متر در روز ظرفيت دارد اما اين كه به عنوان مثال آب از يك جدول در خيابان سرازير و وارد باغچه خيابان شود مشكل نيست و با بارندگي60 ميلي متر نبايد مشكلی براي ما به وجود آيد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =