تسنیم نوشت: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اظهار داشت: سند کمیته مشترک نظارت بر آتش بس و آئین کاری این کمیته در دومین اجلاس بین المللی سوریه در آستانه نهایی شد.

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما در روز پنجشنبه گفت: اجلاس آستانه 2 در دو روز گذشته مجموعه‌ای از نشست‌های دو جانبه و تخصصی داشت و امروز(پنجشنبه) بعدازظهر هم نشست عمومی این اجلاس برگزار شد.

وی ادامه داد: مذاکرات نهایی توسط هیئت‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در قالب کنفرانس 2 انجام و این سند امروز نهایی شد.

جابری انصاری گفت: این 3 کشور در مذاکرات آستانه یک توافق کردند برای تثبیت آتش بس ایجاد شده در سوریه، این کمیته 3 جانبه را ایجاد کنند و در بیانیه اجلاس آستانه 1 بر تشکیل این کمیته تأکید شد.

وی افزود: آئین کاری این کمیته نظارت در قالب اجلاس آستانه 2 شکل گرفت و به توافق هر سه کشور رسید.

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه، تحکیم رژیم آتش بس، تقویت اقدامات اعتمادساز میان طرفین و بحث درباره همه مسائل مرتبطی را که می‌تواند به مذاکرات سوری- سوری کمک کند از اهداف اساسی این کمیته بیان و اضافه کرد: این کمیته جلسات منظمی خواهد داشت و نظارت بر آتش بس را پیگیری می‌کند.

جابری انصاری افزود: مذاکرات آستانه روندی طولانی است که آغاز شده، اما به نظر می‌رسد در مجموع، گام‌های نخست آن مطمئن برداشته شده است.

وی درباره علت تأخیر هیئت ترکیه و معارضان سوریه برای شرکت در این اجلاس گفت: آنچه توسط ترکیه اعلام شد دلایلی فنی بود و تأخیر در وصول دعوتهای آنها برای آستانه 2 و گرفتاری وزارت امور خارجه آنها در ارتباط با سفر منطقه‌ای رئیس جمهور ترکیه بود.

معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه ادامه داد: در طول 2 روز گذشته مجموع نشستهای تخصصی برگزار شد و با رسیدن هیئت ترکیه نتیجه این نشستها در قالب 3 جانبه نهایی شد و نشست عمومی اجلاس بعدازظهر امروز با حضور سه کشور ضامن روسیه، ترکیه و ایران و هیئت اعزامی دولت سوریه و هیئت اعزامی از سوی گروه‌های مسلح برگزار شد.

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه با بیان اینکه در نشست عمومی در مقایسه با نشست کنفرانس آستانه یک فضای آرام‌تر و دوستانه‌تری حاکم بود، گفت: قرار گرفتن طرف‌های سوری دولت سوریه و گروهای مسلح پیرامون یک میز و در کنار یکدیگر در کنار سه کشور ضامن، تحول مثبتی بود.

جابری انصاری افزود: در مجموع دو کار در قالب اجلاس آستانه انجام شد؛ یکی اینکه تثبیت آتش بس و تعیین کمیته نظارت بر آتش بس که همه جزئیات مرتبط با آتش بس را پیگیری خواهد کرد و بر موارد نقض نظارت خواهد داشت و دوم، نظارت سه کشور اصلی موثر در تحولات سوریه برای تسهیل گفت‌وگوهای سوری- سوری جدی میان دولت و گروه‌های اپوزیسیون سوریه در جهت رسیدن به توافق که به بحران این کشور پایان خواهد داد.

وی گفت: همه مسائل مرتبط با آتش بس، تثبیت آن و ایجاد آشتی درسوریه در قالب نظارتی که مشخص شد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جابری انصاری افزود: یکی از مواردی که در آئین کار کمیته سه جانبه مورد تاکید قرار گرفت تعیین همه جزئیات مربوط به آتش بس به ویژه جداسازی گروه‌های سوری که به روند آشتی و آتش بس پیوسته‌اند با گروه‌های النصره و داعش است.

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه ادامه داد: اجرای این بند یکی از مهمترین زمینه‌هایی است که اگر با جدیت اجرا شود اقدامی بزرگ به سمت آشتی و آرامش در سوریه خواهد بود و مخالفت را به معنای مسالمت آمیز و سیاسی آن در روند آشتی ملی تبدیل خواهد کرد و اقدامات و گروه‌های تروریستی را در انزوا قرار خواهد داد.

جابری انصاری افزود: اجلاس آینده آستانه بر اساس توافق اولیه‌ای که در مشورت‌های دیپلماتیک نهایی خواهد شد در کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =