۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷

اگرچه محمود احمدی نژاد شب گذشته در گفت وگوی ویژه خبری خود با سیما، چندین بار اعلام کرد که امروز به مجلس خواهد آمد، اما غیبت ناموجه وی نمایندگان و حتی رئیس مجلس را شگفت زده کرد.

به گزارش «خبرآنلاین» صبح امروز دفتر رئیس جمهور طی تماسی با حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات رئیسه مجلس اعلام می کند که احمدی نژاد امروز به مجلس نخواهد آمد. این در حالی است که محمدرضا رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور روز شنبه در گفت وگویی از حضور احمدی نژاد در جلسه امروز خبر داده بود و نمایندگان چشم انتظار وی بودند. اما رئیس جمهور در ادامه غیبت خود در جلسه دیروز -همایش سی امین سال قانونگذاری و نظارت- امروز هم در مجلس حضور نیافت. البته احمدی نژاد اگر در خانه ملت حاضر نشد اما به تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی سفر کرد.


نکته جالب توجه در این میان آن بود که ریاست جمهوری هیچ دلیلی برای این غیبت ارائه نداده بود و استدلال های ذهنی برخی نمایندگان برای توجیه این غیبت حاکی از آن بود که عدم حضور احمدی نژاد برای آنها هم ناموجه بوده است. چه آنکه هیچ یک از اعضای هیات رئیسه حتی شخص لاریجانی نیز از علت غیبت همتای خود در قوه مجریه بی اطلاع بود.
وی با بیان اینکه قرار بود احمدی‌‏نژاد گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی کشور و لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس ارایه دهد اما گویا ارایه این لایحه چند روز عقب خواهد افتاد، در پاسخ به اینکه علت غیبت رئیس‌‏جمهور چه بوده است، گفت: حتما کاری برای ایشان پیش آمده و یا اینکه می‌‏خواستند کار بیشتری در مورد این لایحه انجام دهند، از این رو هفته آینده یا در وقت دیگری این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.


نایب رئیس اول مجلس نیز در مواجهه با سوالات خبرنگاران با بیان اینکه رئیس‌‏جمهور علت غیبت خود در جلسه امروز مجلس را اعلام نکرده است، گفت: شاید به دلیل تقارن سفر رئیس‌‏جمهور به آذربایجان، ایشان امروز به مجلس نیامدند. محمد حسن ابوترابی فرد نماینده قزوین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر رئیس‌‏جمهور و حضورشان در مجلس از پیش اعلام شده بود و گویا تقارنی وجود نداشته است، گفت: پس علتی به ذهنم نمی‌‏رسد.
محمدرضا میرتاج الدینی، احمد توکلی و حتی حدادعادل نیز از دلیل غیبت احمدی نژاد بی اطلاع بودند. رئیس پیشین مجلس احتمال داد که «هنوز طرح تحول اقتصادی نیازمند بررسی‌‏هایی بوده است و به همین دلیل رئیس جمهور امروز در مجلس حاضر نشده است.» به گفته وی گاهی اتفاق می‌‏افتد لایحه‌‏ای که قرار است به مجلس تقدیم شود، به بررسی بیشتر نیازمند باشد. از این رو لایحه طرح تحول اقتصادی بالاخره به مجلس ارایه خواهد شد. اگر امروز رئیس‌‏جمهور این لایحه را به مجلس نفرستادند شاید هفته بعد آن را به مجلس بفرستند.

توکلی نیز در پاسخ به اینکه آیا غیبت امروز رئیس‌‏جمهور برای ارایه لایحه طرح تحول اقتصادی به دلیل مطالعه بیشتر در مورد این طرح بوده است؟‌‏ گفت: شاید به همین دلیل باشد!
فارغ از این اظهار بی اطلاعی ها، برخی نمایندگان بر این باور بودند که عدم حضور بی دلیل رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس نوعی بی احترامی به نمایندگان و مجلس بوده است. محمدرضا تابش با اشاره به اینکه رئیس جمهور از اینکه در مراسم دیروز به او فرصت سخنرانی داده نشده بود، دلخور است، گفت: شایسته بود که ایشان دلیل غیبت خود را به مجلس اعلام می کردند.

رضا عبدالهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم در پاسخ به اینکه چرا رئیس جمهور پیش از هر بار حضور در مجلس، با حضور در برنامه های سیما اول به مردم گزارش می دهند و بعد به نمایندگان، گفت: لابد ایشان از اختیارات قانونی خودشان استفاده می کنند!

بهروز جعفری عضو فراکسیون اصولگرایان نیز گفت: بهتر بود برای اینکه غیبت رئیس جمهور به بی توجهی ایشان به مجلس تعبیر نشود، امروز احمدی نژاد به مجلس می آمد و یا دلیل قانع کننده ای برای غیبت خود ارائه می کرد.


نگرانی های نمایندگان از بار تورمی طرح تحول
غیبت رئیس جمهور بار دیگر این فرصت را به نمایندگان داد تا در حاشیه انتقادشان به عدم حضور رئیس جمهور، بار دیگر از بار تورمی ناشی از اجرای این طرح نیز گلایه کنند. کما اینکه توکلی با بیان اینکه « به نظر من، تورم این طرح را به سختی می‌‏توان کنترل کرد»، نحوه رفتار دولت در تعجیل برای اجرای این طرح بدون ارزیابی نهایی و کارکارشناسی جدی را نامناسب دانست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به عدم پاسخگویی دولت به قریب به 15 سوال کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی که طی دو گزارش این کمیسیون ارائه شده بود، گفت: این نشان دهنده آن است که هنوز نظرات دولت و مجلس به همدیگر نزدیک نشده است.
حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی و عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز به بار تورمی ناشی از اجرای این طرح واقف است، به «خبرآنلاین» گفت: اگر آثار تورمی این طرح کنترل شود، امکان اجرای آن هست اما اگر بار تورمی آن کنترل نشود ممکن است التهابات اجتماعی ای را به بار بیاورد، از این رو لازم است تا مجلس تغییراتی در این لایحه ایجاد کند.
به گفته وی اجرای طرح تحول اقتصادی تنها در صورت تصویب آن در مجلس ممکن خواهد بود و مجلس هم در شرایطی آن را تصویب خواهد کرد که فواید ان بیش از مضراتش باشد. به عبارت دیگر اگر مجلس به این نتیجه برسد که آثارتورمی ناشی از این طرح، حتی با اعمال تغییراتی نیز امکان پذیر نخواهد بود، ممکن است که آن را تصویب نکند.
رضا عبدالهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی نیز با اعتقاد بر اینکه ادامه وضع موجود به دلیل اتلاف منابع و اصراف و قاچاق امکان پذیر نیست، گفت: اگر چه طرح تحول اقتصادی برای کنترل شرایط موجود ارائه شده است اما اجرای آن در گرو تعامل مجلس و دولت است تا دو قوه به این جمع بندی برسند که تصویب و اجرای آن به نفع کشور است.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با بیان اینکه تنها نکته نگران کننده در مورد طرح تحول اقتصادی که مورد اشاره کمیسیون ویژه مجلس نیز قرار گرفته، در مورد بحث نقدی کردن یارانه‌‏ها است گفت: باید کار کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شود تا بار تورمی ناشی از آن سنجیده و کنترل شود. وی در پاسخ به اینکه مجلس چگونه بار تورمی ناشی از طرح تحول اقتصادی را کنترل و یا کاهش خواهد داد ؟گفت: اجازه بدهید که اول قواره این لایحه دیده شود بعد فرصت برای بررسی بحث تورم آن داریم. البته طرح تحول اقتصادی دارای ابعاد مختلفی است که برخی از این ابعاد هیچ ربطی به تورم ندارد؛ مثلا بالا بردن بهره وری در این طرح ربطی به تورم ندارد.
محمد حسن ابوترابی فرد نیز با اعتقاد بر اینکه در فضای امروز مجلس لایحه دولت به صورت کارشناسی بدون نگاه سیاسی مورد بحث قرار خواهد گرفت، اظهار امیدواری کرد که خروجی کشور در جهت مصالح کشور بویژه اقشار آسیب پذیر باشد.
نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوالی که به تورم زا بودن طرح تحول اقتصادی اشاره داشت، گفت: بحث بر این نیست که این لایحه تورم زا هست یا نه. ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که آثار تورمی کوتاه مدت داشته باشد اما در دراز مدت به ثبات اقتصادی و کاهش تورم بیانجامد. برخی اقدامات هم اگر چه در کوتاه مدت آثار تورمی ندارد اما در دراز مدت تحمیل تورم جدی به بدنه اقتصادی کشور است. مثل برداشت از حساب ذخیره ارزی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =