جواد شمقدری معتقد است تصمیم فرهادی برای فرستادن دانشمند ایرانی به مراسم اسکار کار خوبی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جواد شمقدری، معاون سينمايی دولت قبل كه اولين اسكار فرهادی با «جدايی...» در دوران مدیریت او به دست آمد، در گفت‌وگو با نشریه «تماشاگران امروز» درباره دومین اسکار اصغر فرهادی توضیحاتی داده است که می‌خوانید:

در مورد جايزه اسكار، شما از يك طرف زمانی كه مسئول بوديد اين جايزه را مهم می‌دانستيد و می‎گفتيد برای اسكار اول فرهادی تلاش كرده‌ايد و از يك طرف هم با محتوای فيلم‌های آقای فرهادی مشكل داريد. انتقاد شما به فيلم‌های آقای فرهادی چيست؟

اينكه می‌گوييد زمانی كه مسئول بودم و زمانی كه مسئول نبودم، در اين دو دوره موضع من فرقی نمی‌كند. فقط وقتی كه مسئول بودم به طور طبيعی درباره فيلم‌ها اظهار نظر نمی‌كردم، چون صلاح نبود. چه تعريف كنم يا بخواهم نقدش كنم صلاح نبود. طبيعی هم بود؛ وظايفی كه بر عهده‌ام بود را بايد انجام می‌دادم. اگر فيلمی شانس اسكار داشت بايد تلاش می‌كرديم تا بگيرد، اما چيزي كه الان درباره دو فيلم ايشان می‌گويم اين است كه كلاً در اين دو فيلم آقای فرهادی، بخشی از ماجرا را هم از ديد ما و هم از ديد شخصيت‌ها مخفی می‌كند. در ادامه داستان تلاش می‌كند كه آن نقطه مخفی را برای ما رمزگشايی كند و ما اين‌طور با فيلم درگير می‌شويم و جلو می‌رويم. اين تكنيكی است كه ايشان در اين دو كار آخرش استفاده كرده. برای همين از نظر من «فروشنده» از نظر تكنيكی چيزی جلوتر از «جدايی...» نيست و اين روش را اجرا كرده. برای همين می‌توانيم بگوييم نسبت به «جدايی...» درجا زده است، اما از نظر بحث محتوايی و قسمتی كه مربوط به ارتباط حسی و ذهنی مخاطب با فيلم است، در اين فيلم پسرفت كرده. به اين دليل كه در «جدايی...» فيلمساز هيچ كدام از شخصيت‌ها را قضاوت نمی‌كرد و دغدغه‌های هر دو را می‌گفت، ما بوديم كه نهايتاً تصميم می‌گرفتيم كه با كدام شخصيت همذات‌پنداري كنيم، اما در «فروشنده» از يك جايی ما می‌بينيم كه فيلمساز طرف يك نفر را می‌گيرد. يعنی همذات‌پنداری فيلمساز با يك سمت داستان باعث قضاوت بيننده می‌شود. فيلمساز در كنار شخصيت زن قصه عليه شخصيت مرد قصه موضع می‌گيرد. برای همين است كه ما تعصب و غيرتی كه مرد قصه می‌خواهد نشان بدهد را دوست نداريم. می‌خواهم بگويم در فيلم «جدايی...»، فيلمساز خودش سمت كسی را نمی‌گرفت اما در اين فيلم می‌بينيم كه سمت شخصيت زن قصه را می‌گيرد و ما كم‌كم از شخصيت مرد قصه خوش‌مان نمی‌آيد و از او دور می شويم. اين يك پسرفت نسبت به «جدايی...» است. نهايتاً هم از نظر محتوايی، در واقع غيرت ناموسی را می‌خواهد زير سؤال ببرد كه اين اتفاق خوبی نيست. اگرچه اندكی رحم نسبت به شخصيت پيرمرد كه شخصيت زن با او همذات‌پنداری می‌كند را عده‌ای مثبت می‌دانند، ولی در كل در جامعه ما و خيلی از جوامع ديگر اين همراهی با شخصيتی كه تجاوز كرده، پذيرفته نمی‌شود.

سياسی بودن اسكار امسال و كمكی كه قانون ترامپ به موفقيت «فروشنده» كرد را قبول داريد؟

كلا فيلم‌هايی كه در مرحله كانديدا می‌مانند همه شانس اسكار را دارند. اينجا عوامل ديگری دخيل می‌شود كه آرا به سمت يك فيلم بچرخد و فكر می‌كنم اين حركتی كه ترامپ كرد و ورود شهروندان هفت كشور از جمله ايران را به آمريكا ممنوع كرد، باعث شد داوران اسكار به عنوان اعتراض به رفتار ترامپ، يك فيلم ايرانی را انتخاب كردند كه جزو هفت كشوری بود كه ممنوع‌الورود می‌شود. در بخش مستند هم يك فيلم سوری انتخاب كردند كه به نظر می‌رسد تابع همين شرايط باشد.

می‌گويند فرهادی هم از اين شرايط استفاده كرد و توانست همه را با خودش همنوا كند كه يك چهره علمی و خوب از ايران نشان بدهد. اين كار آقای فرهادی به نظر شما درست بود؟

من فكر می‌كنم اين اتفاق سرجمع خوب است و اينكه ايشان هم مانوری در اين راستا داده باشد، خوب است. در عرصه‌های بين‌المللی، هر جايی كه اسم ايران مطرح شود اتفاق مثبتی است. از اسكار هم خيلی از ايرانی‌ها خوشحال می‌شوند.

و اين كارش كه يك دانشمند و يك فضانورد را جای خودش فرستاد؟

خوب بود. قطعاً افرادی هستند كه به ايشان هم توصيه‌هايی می كنند و حتماً اين پيشنهاد را هم افرادی به ايشان كرده‌اند و ايشان پذيرفته و اين خيلی خوب است. نه ايشان، هر كس ديگری هم كه در چنين موقعيتی قرار می‌گيرد، عده‌ای خيرخواه هستند كه توصيه‌هايی به آنها بكنند. ايشان هم از اين مشورت‌های مثبت استفاده كرده و اتفاق خوبی افتاده.

برنامه «هفت» هم درباره آقای فرهادی و اهالی سينما جوی راه انداخت. در دوره شما هم در «هفت» انتقادهايی از شما می‌شد. اين نگاه راديكال را می‌پذيريد؟

مهم نيست كه ما چه چارچوب ذهنی براي خودمان داريم، وقتی می‌خواهيم در اسكار شركت كنيم. قواعد ارزشی ما برای خودمان خيلی ارزشمند است و بايد هم از آن پاسداری كنيم. به نظر من همين كار را بايد در جشنواره فجر بكنيم. متأسفانه در جشنواره فجر اين اتفاق نمی‌افتد، يعنی ما ارزش‌های خودمان را در مباحث محتوايی يا تكنيكی در جشنواره فجر هم رعايت نمی‌كنيم. وقتی وارد فضای جهانی می‌شويم، قواعد خودش را دارد. يا بايد وارد نشويم يا اگر وارد شديم بايد بازی خودمان را بكنيم. مهم اين است كه در فضای جهانی با كم‌ترين امتياز دادن بتوانيم بيشترين امتياز را بگيريم. يعنی قواعد آنها را می‌پذيريم، وارد چارچوب فضای ذهنی آنها می‌شويم، كم‌ترين امتياز را می‌دهيم و بيشترين امتياز را می‌گيريم. همان اتفاقی كه درباره «جدايی...» رخ داد. اگر اين دو بحث را با هم خلط كنی، نتيجه اين می‌شود كه ما اصلاً نبايد به اسكار برويم و فيلم «جدايي...» فيلم خوبی نيست! اما اگر بخواهيم به اسكار برويم و جايزه بگيريم، «جدايي...» بايد برود، فيلم ديگری اين شانس را ندارد.

برای اسكار امسال از بين فيلم‌های سال گذشته كدام‌ها بايد می‌رفتند؟

امسال هم فقط همين «فروشنده» شانس داشت، فيلم ديگری شانس نداشت. كما اينكه ما اين تجربه را داريم كه پارسال هم فيلم «محمد» را فرستادند كه اصلاً نگاهش هم نكردند. اينها را نبايد خلط كرد. فيلم «جدايی...» و فيلم «فروشنده» در اين حد ارزش دارند كه بايد اسكار بگيرد، اما اگر ما بگوييم اين دو فيلم الگوی سينمای ايران باشند، اين خيلی خطرناك است. 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SK ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    41 4
    البته ظاهرا این آقا و طیف فکری اشان بجای نگاه به واقعیت ها فقط دیدگاههای ذهنی و مطلوب خودشان را بیان می کنند و آثار سو مدیریت آنها تا به امروز در تمامی عرصه ها بخوبی ملموس است. من یادآوری میکنم فیلم فروشنده پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران با فاصله بسیار زیاد است. عبور از این فیلم و دیدگاه های کارگردان آن و همینطور خواست مخاطبان ایرانی ، فقط نوعی خودزنی فرهنگی است.
    • بی نام A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      9 15
      بابا ایشون گفته فیلم خوبی در سطح اسکار و جهان است و فقط نباید از آن تقلید کرد که به ضرر سینمای ایران است. کجایش حرف بدی زده؟
  • بدون نام ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    35 12
    تاکور شود هرآنکه نتواند دید
    • علایی US ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      33 4
      آخه این چه حرفی است. کور شود که چی؟؟؟؟ با هم محترمانه صحبت کنیم.
  • بی نام CA ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    30 2
    نقطه ضعف فيلم اتفاقا تمركز بر مرد است، گرچه اين فقط يك زاويه ديد است كه در ايران هم مقبول و مرسوم است ولى كلا كار نكوهيده ايست جناب شمقدرى، غيرت خوب است ولى غيرت به فقر و فحشا و بى عدالتى مهم تر از غيرت ناموسى فردى است.
  • عباس A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    23 5
    اقای شمقدری شاید فکر میکنید باید کارهای شما الگو قرار بگیرد. لطفا نگاهی به کارنامه ی خودتان در مقام معاون وزارت ارشاد بیندازید و در حد حدود حقی که واقعا برای شما وجود دارد نظر دهید اگر چه هیچ سینماگری درایران الگو نیست وهر کس اندیشه ای ویژه ی خود دارد.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
      1 12
      بابا حرفش که خیلی منطقی و درست است این همه حمله چرا؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    22 10
    اینجور اظهار نظری پرتاب گوجه می‌طلبه...
    • بی نام US ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      16 2
      یعنی کسی نظری مخالف شما داشت حقش این است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    25 4
    شمقدری منتقد سینما شده خخخخخ
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
      1 3
      اتفاقا خیلی خوب حرف زده . دمش گرم این بار
  • مسعود دانشور IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    21 13
    کاری به تقد فیلم توسط آقای شمقدری ندارم ولی اینکه شخصیت زن فیلم به راحتی کسی را که بهش تجاوز کرده را می بخشد خیلی خیلی روشنفکرانه است . حتی در جوامع آزاد هم این طور رفتار محکوم است وبه راحتی بخشیده نمیشود.
  • من IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    16 6
    بشین سر جات...
  • مهدی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    14 4
    اتفاقا به نظر من حرفهای شمقدری برخلاف انتظار تا حدودی منطقی بود. انتظار داشتم اصغر فرهادی و اسکار و فروشنده و جدایی، همه رو باهم بکوبه. و کاملا موافق نظر ایشون هستم که برای اسکار گرفتن بهتره مقیاس ها و معیارهای جهانی رو رعایت کرد. وگرنه با یک فیلم بموی گرفتن اسکار خیلی سخته
    • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      3 3
      بله به نظر من هم خوب بود.
    • بی نام US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      2 2
      مثبت
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    5 2
    قبل از اینکه متن رو بخونم از رو عنوان و با پیش فرضی که ازش داشتم فکر کردم الان چه حرفای نامربوط زیادی میگه ولی انگار تو این مدت نظر مردم رو فهمیده و یا لااقل سعی کرده یکم احترام بذاره بهرحال سعی کرد یکم نقد کنه و یکم تعریف، حداقل بعضی ها دارن یه چیزایی میفهمن، «اما اگر بخواهيم به اسكار برويم و جايزه بگيريم، «جدايي...» بايد برود، فيلم ديگری اين شانس را ندارد.» «در عرصه‌های بين‌المللی، هر جايی كه اسم ايران مطرح شود اتفاق مثبتی است.» «امسال هم فقط همين «فروشنده» شانس داشت، فيلم ديگری شانس نداشت. كما اينكه ما اين تجربه را داريم كه پارسال هم فيلم «محمد» را فرستادند كه اصلاً نگاهش هم نكردند.» اینا کجا و حرفای کیهان کجا ؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    19 1
    راس میگه اصغر فرهادی سبک خودشو داره وخب سبک خوب و عالیه اما همه دیگه میخوان مثل اصغر فرهادی فیلم بسازن و چون بلد نیستن گند میزنن بدون فکر و فیلمنامه با انتها های باز بی معنی و مزخرف
    • بی نام US ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
      9 1
      کاملا درسته
  • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    8 1
    خیلی ها که نظر منفی گذاشتن پای این مطلب مثل این که اصلا صحبت های شمقدری را نخوندن
  • بی نام A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    6 6
    کس بهتری نبود باهاش مصاحبه کنید؟
  • بی نام US ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    7 2
    ابن بار همه حرف هایش درست است
  • علی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    1 1
    وقتی آقای شمقدری فیلم توفان شن را ساخت یک بیت شعر هم بر سر زبانهای اهالی سینما افتاد: آن فیلم که از هنر بری بود توفان شنِ شمقدری بود اما اکنون که این مصاحبه را خواندم احساس کردم کلام ایشان در این زمینه پختگی لازم را دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    1 1
    راستی چرا آقای شمقدری دیگه فیلم نمی سازه؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    3 0
    چه جالب شمقدری با فرهادی موافق بوده احتمالا دوباره ایشون لابی کرده اسکار دادن به فرهادی
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    1 1
    خوشم میاد از این شمقدری به نظر من که از خیلی مفیدتره
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    1 2
    خطرناک برای سینمای ایران امثال فیلم هایی است که فقط به شوخی و لعده بازی می پردازه و مفاهیم ارزشی رو به بدترین شکل ممکن خراب میکنه، سینمای ما نیازش فیلم های اصغر فرهادی است و خداکنه که مثله این کارگردان زیاد داشته باشیم
  • منوچ A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    2 0
    چه خوب خدارو شکر نمردیم و معنی مضرر بودن رو هم برای سینمای ایران فهمیدیم
  • کامبوزیا A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    1 0
    راست میگه دیگه، نمیخواد ریا بشه نمیگه که طی صبحت هایی که کرده اسکار ایندفعه هم مثل جدایی به فروشنده رسیده نیتش رو خراب نکنید