رئیس مجلس شورای اسلامی واکنش تندی نسبت به سخنان اخیر برخی اصولگرایان علیه مصوبه مجلس درباره حقوق‌های مقامات نشان داد و آن را خلاف واقع خواند.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی طی نطق پیش از دستور اظهار کرد: درباره سخنان ناصحیح آقایان درباره اصلاح قانون برنامه با ادبیات ناصحیح‌تر بود توضیحی عرض کنم. ماده 38 که مجلس تصویب کرده این‌گونه است: مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران دستگاه های موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری مصوب 8/7/86 حداکثر دو برابر حقوق و مزایای حقوق قابل پرداخت به کارکنان ماده 76 قانون خدمات کشوری می باشد.

وی افزود: یعنی به خاطر همین بحثی که درباره حقوق مقامات به عنوان حقوق نجومی در کشور رخ داده بود، دوستانی که در کمیسیون برنامه بودند سقف گذاشتند، به این معنا نیست که همه این را بگیرند و این رقم بین 10 تا 14 میلیون است. بنابراین مبنای آن برای کنترل بود که جلوی حقوق های نجومی را بگیرد.

لاریجانی اظهار کرد: تبصره ای داشت که تبصره ای درست بود. برخی مدیرانی یا کارکنان تخصصی که در مناطق محروم کار می کنند اعم از پزشک یا جراح گفته بودند تا 60درصد اضافه شود. یعنی اگر پزشک یا جراحی که رفت در خاش جراحی کرد می تواند تا 60درصد بیشتر بگیرد و نه مقامات. پس مقامات کار درست و ضابطه مندی را انجام داد.

او ادامه داد:‌ برای موارد استثنا آن هم با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور یا وزیر برای مقاماتی که کار ویژه می کنند و باید از تخصص آنها استفاده شود، تا 60درصد اضافه شود. این مصوبه مجلس بود. پس کاملا حقوق مقامات را محدود کرده بود

رئیس مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان به این ایراد گرفت و گفت این موضوع در نظامات مدیریتی ایراد ایجاد می کند. ایرادات با حضور خودشان در کمیسیون تلفیق بررسی شد و گفتند عبارت مدیران اضافه شود و قبلا که 30 درصد بود و حالا 60درصد شودف دیگر از نظر ما ایرادی ندارد و مجلس این را برای رفع ایرادات شورای نگهبان تصویب کرد. این به معنای تغییر در صدر ماده نیست و مربوط به تبصره درباره موارد استثنایی است و نه مقامات؟

او گفت: ‌مگر حقوق نجومی مربوط به پزشک یا مهندس بود یا مربوط به مدیران بود؟ ما مدیران را محدود کردیم. این عبارت ارتباطی به صدر ماده ندارد. بلکه برای این افرادی است که تخصص دارند، نقاط محروم می روند و مباحث تخصصی مورد نیاز است، می توانند 60درصد بیشتر بگیرند.

او اضافه کرد: چرا در جامعه به خلاف می گویند مجلس حقوق های نحومی را قانونی کرد؟ وقتی خودتان می دانید خلاف است. مجلس حقوق مقامات را فیکس کرد. همه جاروجنجالی که در کشور بود برای این بود که می گفتند 50 یا 60 میلیون می گیرد ما گفتیم 10 میلیون بگیرند؟ نکته بعدی این است که این ایراد شورای نگهبان بود.

وی اظهار کرد: برایم جالب است برخی تشکل هایی که تازگی به وجود آمده با بیان بی ادبانه نسبت به مجلس حرف های نادرست زدند. جالب است که رئیس کمیسیون تلفیق که عضو هیات موسس این تشکیلات است، به من گفت که شورای نگهبان این ایراد گرفته و گفته باید این ها را اضافه کنید. چرا به شورای نگهبان چیزی نمی گویید؟ اگر شما با بخش مدیریتی این بند مشکل دارید، شورای نگهبان عامل آن بوده است؛ لابد می ترسید صلاحیت آقایان را رد کند. چرا به مجلس حرفی می زنید؟ مجلس که حرفش روشن است. این ورقه است و مشخص است. غیرعلنی نیست.

لاریجانی تصریح کرد: الان هم اشکالی ندارد اگر شورای نگهبان ایرادی بگیرد، کلش را حذف کنید. اگر فکر می کنید خیلی درست است. مجلس دغدغه داشت از روی موضع انقلابی و تایید فرمایشات مقام رهبری که پرداختی‌ها را محدود کند. آن وقتی که موضوع حقوق های نجومی شد من به آقای رئیس جمهور گفتم ابلاغ کن به وزرا بیشتر از 10 میلیون نباید بگیرند. هنوز هم نظر ما همین است. مقامات کشور باید محدود حقوق بگیرند. اگر یک مدیر تخصصی به مناطق محروم لازم بود استفاده کنیم، استثناست.

او اضافه کرد: اگر مقصودتان بحث های انتخاباتی است، خلاف نگویید. با ادبیات درست راجع به مجلس صحبت کنید. مگر امام نفرمود مجلس در راس امور است؟ این آقایانی که می گویند ما خیلی قانونمداریم و طرفدار ولایت فقیه هستیم، چرا درباره جایگاهی که امام و رهبری درباره اش اینگونه حرف زدند، حرف خلافی می زنید؟

لاریجانی گفت:‌من مهم نمی دانم در کشور از این حرف ها زده شود ولی بی جهت اعتماد مردم را تخریب نکنید. مجلس کار درستی انجام داد. حقوق مقامات را محدود کرد. نه 24 میلیون، چرا خلاف می گویید؟ 10 میلیون است. نص این وجود دارد.

وی ادامه داد:‌اگر ایرادی دارید، به شورای نگهبان بگویید. این جار و جنجال راه انداختن در کشور به ضرر مردم و افکار عمومی است. مجلس هم زبان دارد و حرف خواهد زد. این طور نیست که شما به خاطر انتخابات حرف خلافی بزنید و کسی چیزی به شما نگوید.

رئیس مجلس گفت:‌برخی آقایانی که این حرف ها را زدند، من نمی خواهم نام ببرم. اینها در مجلس سابقه دارند و دریافتی هایشان در مجلس وجود دارد. می دانم چجوری بودند اینقدر جانماز آب نکشند.

سخنان لاریجانی بارها و بارها با احسنت گفتن نمایندگان همراه شد.
29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    0 0
    برخی آقایانی که این حرف ها را زدند، من نمی خواهم نام ببرم. اینها در مجلس سابقه دارند و دریافتی هایشان در مجلس وجود دارد. می دانم چجوری بودند اینقدر جانماز آب نکشند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    0 0
    من نفهمیدم چی شد. یعنی مدیران مناطق محروم هم 60 درصد اضافه بگیرند؟ مگه مدیر محلی نیست؟وضعیت مقامات مثل وزرا یا دانشگاهیان با مدیران فرق می کند.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    0 0
    انسان شجاع و مومن یعنی اقای لاریجانی.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    0 0
    اگر پول نیست برا همه نباشه اگر هست برا همه باشه چه کارگر چه معلم چه کشاورز و دامدار و...