مهر نوشت: بی اعتنایی وزیر امور خارجه آمریکا به دبیرکل سازمان ملل نشانه بی تجربگی وی در مسائل سیاسی و عدم آمادگی برای فاصله گرفتن از سبک و سیاق قبلی در قالب مدیر شرکت نفتی «اکسون موبیل» تلقی می شود.

به گزارش فارین پالیسی، بی اعتنایی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به سازمان ملل متحد و عدم شتاب وی برای دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر بی تجربگی وی در مسائل سیاسی را به عنوان مدیر سابق شرکت نفتی اکسون موبیل به رخ کشید.

گفتنی است که تیلرسون فوریت دیدار با گوترش را از دستور کار خود خارج کرده و حتی احتمال می رود که در نشست شورای امنیت با موضوع سودان جنوبی هم شرکت نکند.

حتی ترامپ نیز از زمان ورود به کاخ سفید تاکنون تنها به تماس تلفنی با گوترش بسنده کرده است حال آنکه «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا که دوره پایان زمام داری وی با انتخاب گوترش به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل همزمان بود، پیش از واگذاری قدرت، از وی برای حضور در کاخ سفید دعوت کرد.

اگرچه آمریکا از یک ماه دیگر (آوریل) ریاست دوره ای شورای امنیت را با تمرکز بر موضوعاتی چون حمایت از رژیم صهیونیستی و مبارزه با تروریسم بر عهده خواهد گرفت، از هم اکنون اعلام کرده است که سازمان ملل نباید انتظار برگزاری نشست هایی در سطح وزرای امور خارجه را داشته باشد و این به معنای اصرار تیلرسون به نادیده گرفتن این نهاد تلقی می شود.

بی رغبتی تیلرسون در حالی کارشناسان حوزه سیاست خارجی آمریکا را نگران کرده است که اسلاف وی همواره در برقراری رابطه با مقامات سازمان ملل در راستای اهداف دولت واشنگتن، پیش قدم بوده اند.

به گفته برخی کارشناسان، تیلرسون که در مقام مدیر سابق اکسون موبیل، سابقه نشست و برخاست با برخی از قدرتمندترین رهبران جهان به دور از هرگونه وابستگی به سازمان ملل را دارد، در مقام وزیر خارجه دولت جدید واشنگتن کم و بیش به همان سبک و سیاق قدیمی عمل می کند و حاضر نیست زیر سایه سازمان ملل برود.

حالا همه چشم ها به نشست ۲۳ مارس شورای امنیت به ریاست «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس پیرامون سودان جنوبی دوخته شده است تا ببینند آیا بالاخره بعد از این امتناع طولانی، تیلرسون افتخار حضور در سازمان ملل را می دهد یا خیر!

با این حال حتی در صورت حضور وی نیز، نباید انتظار مشارکت زیادی را از آمریکا داشت چرا که به گفته کارشناسان، دولت جدید واشنگتن سیاست ویژه ای در قبال سودان جنوبی- جوان ترین کشور دنیا- ندارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =