تعیین هفت بانک برای پرداخت وام مسکن روستایی

روزنامه همشهری زنجان نوشت : در دهه‌های اخیر خانه‌‌های شهری شکل جدیدی به خود گرفته‌اند و چشم‌مان کمتر به کوچه‌‌های باریک و خانه‌‌های فرسوده در شهر می‌‌­خورد. حال نوبت به روستاییان رسیده است تا خانه‌‌های خودرا از نو بسازند .

خانه‌‌هایی که اگر مقاوم‌سازی نشوند خسارات زیادی روی دست صاحبانشان می‌‌گذارند. این روز‌ها بحث تسهیلات برای مسکن­‌های روستایی داغ است و فرصت خوبی فراهم شده تا روستاییان از این تسهیلات استفاده کنند. امسال این طرح با شرایط ویژ‌ه‌ای اجرا می‌‌شود. در این خصوص مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 82 هزار و 435 واحد مسکونی در استان شناسایی شده است، می‌‌گوید: با توجه به آمار سرشماری سال 90، بیش از 32 هزار واحد مسکونی معادل 40 درصد از این واحد‌ها، نیازمند نوسازی است. همچنین تاکنون 49 هزار و 875 واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شد‌ه‌اند.
«سجاد صنعتی­ منفرد» می‌­گوید: 3 هزار و 200 فقره وام برای متقاضیان تسهیلات درنظر گرفته شده است. روستاییانی که متقاضی ساخت و ساز مسکن روستایی هستند و در شهر‌هایی با جمعیت زیر 25 هزار نفر زندگی می‌‌کنند، مشمول استفاده از این طرح هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات مورد نیاز برای اجرای «طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی» انجام شده است ، می‌‌گوید: دستورالمعل طرح، مصوبه هیات دولت، تضمین­‌نامه سازمان مدیریت برنامه­‌ریزی کشور، مصوبه شورای پول و اعتبار ، سهمیه بانک­‌های عامل در کشور ، سهمیه استانی تسهیلات و سهمیه شهرستانی استخراج و ابلاغ شده است­. وی اظهار می‌ کند: هم‌اکنون منتظر ابلاغ این سهمیه از طرف بانک­‌های عامل استان و شروع ارائه تسهیلات هستیم.
صنعتی منفرد می‌ گوید: تراکنش تسهیلات تقریبا در تمامی‌ قسمت‌‌های شهرستان‌‌ها یکسان است و در حال حاضر تمام شرایط برای درخواست متقاضیان فراهم است.

میزان تسهیلات
صنعتی منفرد با اشاره به اینکه برای متقاضیان وام‌‌های 18 تا 20 می‌لیون تومانی در نظر گرفته شده است، می‌‌گوید: برای متقاضیانی که قصد احداث مسکن در زمین بکر با کاربری مسکونی و منطبق با ضوابط طرح­‌های ‌هادی روستایی را دارند، وام 18 میلیون تومانی تعیین شده است که اگر وام‌گیرند‌ه‌ها مبحث 19 مقررات ملی ساختمان درخصوص رعایت موارد مربوط به صرفه­‌جویی در انرژی است را رعایت کنند، 20 میلیون ریال دیگر به عنوان وام تشویقی به آن‌ها تعلق می‌­گیرد. برای متقاضیانی که قصد احداث ساختمان در بافت فرسوده روستایی مبنی بر تخریب بافت فرسوده را داشته باشند 20 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده و هر روستایی تن‌ها یک بار می‌‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه شرایط این وام در مقایسه با سنوات گذشته، تفاوت عمد‌ه‌ای دارد، می‌‌گوید: افزایش 3 تا 5 میلیون تومانی در میزان وام ، ضمانت 3 نفر از متقاضیان به صورت زنجیر‌های به عنوان ضامن برای دریافت وام، نرخ 5 درصدی سود تسهیلات و تعیین شرایط بازپرداخت از سوی متقاضی از جمله تفاوت‌‌های این وام است.
وی اعلام کرد: مدت بازپرداخت این وام 12 ساله در نظر گرفته شده است.
صنعتی منفرد در ادامه توضیح می‌‌دهد: نکته مهم در خصوص این وام ، ما به التفاوت 5 تا 18 درصدی است که در حال حاضر بانک‌‌ها برای سایر وام‌‌ها دریافت می‌‌کنند و در این وام از سوی دولت پرداخت می‌‌شود.

بانک‌‌های عامل
صنعتی­ منفرد در ادامه می‌­گوید: 7 بانک عامل از جمله بانک ملی، مسکن، رفاه، صادرات، تجارت، ملت و سپه با توجه به سهمیه‌ای که برای هریک از آن‌ها تعیین شده است، مسئولیت پرداخت وام به متقاضیان را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه اولویت اول با روستاییانی است که در سنوات قبل کمتر از تسهیلات روستایی استفاده کرد‌ه‌اند و دارای بافت آسیب‌پذیر هستند، گفت: اولویت‌‌های دیگری نیز تعیین شد‌هاند که تخصیص وام متناسب با آن‌‌ها صورت خواهد گرفت.
صنعتی منفرد ادامه می‌­دهد: اگر تعداد روستاییان متقاضی این وام بیش از سهمیه تعیین شده برای استان باشد، تعداد این سهمیه را با مذاکرات انجام‌شده افزایش خواهیم داد. این وام به دلیل شرایط ویژ‌ه‌ای که دارد، فرصت بسیار مناسبی برای استفاده هرچه بیشتر روستاییان است.

مزیت‌‌های طرح
وی با اشاره به اینکه رویکرد این طرح مبنی بر حفظ و احیای معماری‌‌های بومی‌ و نیز همسو با سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی است، می‌‌گوید: در کنار این موضوع ارتقای سطح بهداشت مسکن روستایی، ارتقای بهینه­‌سازی مصرف انرژی، مسکن معیشت ‌محور، تأمین نیاز به مسکن روستایی، افزایش مقاومت واحد‌های مسکونی در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله و سیل ، توسعه گردشگری روستایی و بومگردی از دیگر شاخص‌‌هایی است که با اجرای این طرح ارتقا می‌‌یابد.
صنعتی منفرد در ادامه توضیح می‌‌دهد: توسعه گردشگری و بومگردی با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان صورت می‌‌گیرد و روستاییانی که در روستا‌های هدف گردشگری زندگی می‌‌کنند امکان استفاده از 2 وام برای تامین ساختمان بومگردی و خانه و کاشانه‌‌هایی منطبق با معیار‌های سازمان میراث فرهنگی را خواهند داشت، این حرکت توسعه گردشگری، بومگردی و اشتغال روستایی را تقویت می‌‌کند.
وی با بیان اینکه این طرح ماهیتی پیشگیرانه دارد، می‌­افزاید: با اجرای این طرح می‌‌توان از آسیب‌‌های حوادث غیرمترقبه جلوگیری کرد و ماندگاری روستاییان در روستا را افزایش داد. وی تصریح می‌کند: ساخت مسکن باعث ایجاد اشتغال در روستا‌ها می‌‌شود. به طور متوسط با ساخت 100 مترمربع برای 44/2 نفر شغل ایجاد می‌‌شود.

ابلاغ طرح ارائه تسهیلات
مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار می کند: این طرح از طریق فرمانداری‌های شهرستان‌ها به بخشداری‌ها و سپس به دهیاری‌ها ابلاغ شده است. اما همکاری اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی درخصوص این موضوع بسیار مهم است زیرا استفاده از این فرصت گام موثری برای ارتقای ایمنی مسکن‌های روستایی و سایر اهداف در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. ما خواستار همکاری هر چه بیشتر رسانه‌های جمعی در این زمینه هستیم تا متقاضیان برای ثبت نام اقدام کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =